Muskelimaasturien taistelu kiihdytyssuoralla – voittaako 805-heppaiseksi viritetty Cadillac Escalade 707-hevosvoimaisen Jeep Grand Cherokee Trackhawkin?

Hennessey on maineikas amerikkalainen virityspaja, joka on haastanut hyperautoillaan Bugattin ja Koenigseggin maailman nopeimman sarjavalmisteisen auton tittelistä. Hennesseyn alkuperäistä ydinosaamista on kuitenkin astetta tavanomaisemman kaluston tuunaaminen, ja usein kohteeksi ovat valikoituneet General Motorsin paikalliset tuotokset. Hennessey on luonut esimerkiksi 1000-heppaisen Exorcist-Camaron, joka iskee suoraan Dodge Challenger SRT Demonin tontille.

Virityspaja ei ole malttanut pitää näppejään erossa katumaastureistakaan. Kerroimme jo jonkin aikaa sitten Hennesseyn tuunaamasta jättimäisestä Cadillac Escaladesta, joka näytti kiihdytyssuoralla takavaloja nopeimpana tehdas-Camarona tunnetulle ZL1:lle. Tämä olisi ollut mahdotonta vakiokuntoiselle Escaladelle, mutta Hennesseyn luomus onkin kaukana vakiosta. Ison katumaasturin 6,2-litraisesta veekasista irtoaa tehtaan jäljiltä 420 hevosvoimaa, mutta Henneseey on lähes tuplannut teholukeman 805 heppaan.

Tämä on onnistunut mm. 2,9-litraisen mekaanisen ahtimen, alumiinimäntien, paremmin virtaavan imusarjan ja avaramman pakoputkiston avulla. Vääntölukemakin on hypännyt alkuperäisestä 624 newtonista murhaavaan 1100 newtonmetriin. Viritetty Escalade on siis suoralla tiellä jo lähes pelottavan nopea, mutta pystyykö se laittamaan kampoihin tämän hetken ripeimpänä tehdas-SUV:na tunnetulle Jeep Grand Cherokee Trackhawkille?

Hellcat-Dodgeista tuttua mekaanisesti ahdettua 6,2-litraista kasia hyödyntävässä muskelimaasturissa on hulppeat 707 heppaa jo tehtaan jäljiltä, ja maksimivääntö kirjataan 875 newtonin lukemaan. Nämä arvot ovat hyvin vaikuttavia, mutta ne eivät ole ihan Hennesseyn virittämän Escaladen tasolla. Täytyy kuitenkin muistaa, että Jeep on jonkin verran pienempi ja kevyempi kuin Cadillac. Trackhawkia ei voi todellakaan haukkua hitaaksi, koska se kiihtyy 60 mailin tuntinopeuteen (96 km/h) vain 3,5 sekunnissa, ja huippujakin riittää 290 km/h:n verran.

Mutta kumpi näistä autoista on nopeampi kiihdytyssuoralla? Taistelu oli todella tasaväkinen, mutta voittaja selviää oheiselta videolta:

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Uuden Skoda Octavia RS:n bensa- ja dieselversiot esiteltiin – myös nelivedon saa lisähintaan TDI:hin

Uusi Skoda Octavia RS näki päivänvalon jo keväällä, mutta tuolloin esiteltiin vasta iV-pistokehybridiversio. Nyt valikoima täydentyy perinteisemmillä bensa- ja...

Jättimunuaiset ja manuaalivaihteisto vakiona – uusi BMW M3 ja M4 esitellään syyskuussa

Nykyinen G20-korimallia edustava 3-sarjan BMW tuli markkinoille reilusti yli vuosi sitten, ja jättimunuaisilla höystetty 4-sarjan kaksiovinen coupé-versiokin on jo...

Legendaarinen AC Cobra tekee paluun – tarjolla myös täyssähköinen versio

Legendaarinen 60-luvulla ensimmäisen kerran esitelty urheiluauto AC Cobra tekee paluun markkinoille, mutta tällä kertaa V8-moottorin tilalle on tarjolla sähkömoottori. Ensimmäisen...

Tyylillä asfalttiviidakkoon – kasvojenkohotuksen saaneen Bentley Bentaygan erottaa parhaiten takapäästä

Katumaasturien suosion puolesta puhuu monta asiaa. Yksi niistä on se, että jopa Bentleyn myydyin malli edustaa nykyään tätä kategoriaa....

Audin suosikki-SUV sai faceliftin – uutta nokkaa täydentävät perässäroikkujia varoittavat takavalot

Audin suosittu Q5-katumaasturi on edennyt tätä nykyä toiseen sukupolveensa, joka on ollut markkinoilla kolmisen vuotta. Nyt SUV saa faceliftin,...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...