Muskeliherkkua manuaalilla ja vaparikasilla saa pian myös Euroopassa – uuden Mustang Mach 1:n tehoja on leikattu kuitenkin 30 hepalla

Atlantin toisella puolella on myyty jo jonkin aikaa nykyisen Ford Mustangin retrohenkistä Mach 1 -erikoismallia. Nyt poni rantautuu Eurooppaankin, mutta pellin alla on vähemmän heppoja kuin USA:n kotimarkkinoilla.

Jenkkimuskelin vanhan mantereen debyytti tapahtui Ison-Britannian Goodwood SpeedWeekillä, joka nähtiin koronapandemian vuoksi livestreminä netin kautta. Mach 1:tä kehutaan ajettavuudeltaan kaikkien aikojen parhaaksi Mustangiksi, jota Euroopassa on ollut koskaan tarjolla. Lisäksi Mach 1 saa kunnian olla ensimmäinen tuotanto-Mustang, jota tarjotaan Tremecin kuusipykäläisellä manuaalilla. Sen vaihtoehdoksi saa kuitenkin myös kymmenvaihteisen automaatin, jossa on päivitetty öljynjäähdytin ja uusi ohjaussofta.



Mach 1:tä vauhdittaa Euroopassakin vapaasti hengittävä viisilitrainen veekasi, josta irtoaa kuitenkin ”vain” 460 hevosvoimaa, eli kolmisenkymmentä heppaa vähemmän kuin jenkkimarkkinoilla. Tämä johtunee Euroopan tiukemmista päästömääräyksistä hiukkassuodattimineen, jotka vaimentavat varmasti myös kasin ärjyntää. Tehot riittänevät silti useimmille, ja ulkonäkökin on puhdasta jenkkimuskelia. Koristeraidat tuovat mieleen 1960- ja 1970-lukujen ikoniset Mustang Mach 1:set, kun taas etupuskurin isot ilmanottoaukot ja 19-tuumaiset vanteet edustavat tätä päivää.





Autoon saa kahdeksan eri ulkoväriä, joiden kaveriksi on tarjolla mustia, oransseja, punaisia tai valkoisia raitoja. Mach 1:siä tuodaan Eurooppaan vain rajoitettu erä, ja jokainen auto saa yksilöllisesti numeroidun laatan. Sisustaa on höystetty mm. manuaalivaihteiston valkoisella nupilla ja tumman alumiinin sävyisillä koristeilla, kun taas nahkaverhoilluista sporttipenkeistä löytyvät Metal Grey -väriset kontrastiompeleet. Vakiovarusteiden listalle kuuluvat myös mm. SYNC3-tietoviihdejärjestelmä, B&O:n äänentoistojärjestelmä 12 kaiuttimella ja FordPass Connect.

Euroopan hinnat ja myynnin aloitusajankohta on luvattu kertoa myöhemmin. Pidämme peukkuja, että ainakin muutama Mach 1 eksyisi myös Suomen maaperälle.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.