Muriseva sähkömuskeli – Dodge Charger Daytona SRT Concept antaa esimakua Hellcatiakin nopeammasta tulevaisuudesta

Dodgen imago on viime vuosina pohjautunut vahvasti Hemi-V8:lla ryyditettyjen Challengerin ja Chargerin varaan. Ne siirtyvät kuitenkin pian eläkkeelle, ja estradille astuu uusi täyssähköinen muskeliauto.

Siitä saatiin nyt esimakua Atlantin toisella puolella esitellyn Dodge Charger Daytona SRT Conceptin myötä. Monet sähköautot ovat aerodynamiikan ehdoilla muotoiltuja ufomaisia puikuloita, mutta Dodge ei luovu retrohenkisestä särmikkyydestä edes sähkömoottoreihin siirryttäessä. Niinpä uudestakin konseptista löytyy lukusia viittauksia 1960-luvun lopun ja 1970-luvun alun Chargereihin.

Daytona-nimi viittaa tietysti alkuperäiseen suippokeulaiseen Charger Daytonaan, joka kehitettiin NASCAR-ratoja varten. Sähkötutkielman nokka on sen sijaan ensi silmäyksellä varsin pysty, mutta tarkemmin katsomalla erottaa sen sisällä kulkevan luiskan syvennyksen. Dodgen R-Wingiksi kutsuma ratkaisu lisää kuulemma maaefektiä, kun ilma virtaa keulan läpi. Sekä nokasta että perästä löytyvät leveät ledivalopaneelit, ja myös retrohenkinen Fratzog-logo on valaistu.

Retroteema jatkuu tummanpuhuvassa sisustassakin, jonne panoraamakatto tuo mukavasti lisävaloa. Kuljettajaa kohti kallistettua kojelautaa koristavat 16-tuumainen digitaalimittaristo ja tietoviihdejärjestelmän 12,3-tuumainen ruutu, mutta tyyli ei ole kuitenkaan Tesla-maisen pelkistettyä. ”Vaihteenvalitsimenkin” design on saanut inspiraationsa vanhasta pistol grip -shifteristä, ja tässä sähköautossa voi jopa puhua vaihteista. Dodge on nimittäin kehittänyt konseptiinsa eRupt-nimisen sähkömekaanisen vaihteiston, jonka pitäisi tuoda sähköautoon entusiastien kaipaamaa ajamisen fiilistä.

Suosittelemme

Lisäksi autossa on hetkittäistä lisätehoa tuova PowerShot-toiminto, mutta erikoisin ominaisuus lienee Dodgen patentoima Fratzonic Chambered Exhaust -”pakoputkisto”. Siitä irtoaa parhaimmillaan bensakoneisen Hellcatin tasolle yltävä 126 desibelin mökä, joka tuotetaan vahvistimen ja auton perään sijoitetun kammion avulla. ”Dark Matter” -nimen saanut äänimaailma on kuin sekoitus vanhaa ja uutta maailmaa, joten aivan perinteisestä sähköauton ininästä ei ole kyse.

Kulusta vastaa Banshee-nimen saanut sähkövoimalinja, jonka numeroarvoja ei vielä kerrota julkisuuteen. Suorituskyvyn luvataan kuitenkin olevan parempaa kuin bensakoneisessa Hellcatissa, mikä johtuu varmasti osin myös sähköauton nelivedosta. Ainoa nyt julkaistu numeroarvo on 800-volttinen sähköjärjestelmä, joka nopeuttaa myös latausta. Monet saattavat toivoa nopeutta myös tutkielman muuntumisessa tuotantomalliksi, ja sellainen saattaakin olla luvassa jo mallivuodeksi 2024. Olisiko tässä siis vihdoinkin auto, jolla myös vannoutuneet bensapäät saadaan ajamaan sähkön voimin?

LähdeCarscoops

Lue lisää