Muistatko Tamiyan radio-ohjattavan Sand Scorcher -Kuplan – tässä se on oikean kokoisena

Kalifornian Pebble Beachissa viime viikolla järjestetty Concours d’Elegance keräsi taas maailmankuulun golfkentän viheriöt täyteen miljoonaluokan klassikkoja ja superautoja. Uusia konseptiautoja paikalla esittelevät valmistajat ovat viime vuosina joutuneet turvautumaan jo melko äärimmäisiin keinoihin erottuakseen joukosta. Esimerkiksi Mercedes-Maybachin pari vuotta sitten Pebble Beachissa paljastama supernäyttävä tutkielma oli kaiken lisäksi vielä radio-ohjattava.

Tänäkin vuonna joukossa oli yksi auto, joka vaikutti ainakin ensi silmäyksellä radio-ohjattavalta. Kyseessä ei kuitenkaan ollut minkään autonvalmistajan uutuuskonsepti, vaan vanhasta Kuplavolkkarista muokattu baja-henkinen laite. Auto on 1:1-kokoinen tulkinta japanilaisen RC-valmistaja Tamiyan legendaarisesta Sand Scorcherista, jonka esikuvana toimi baja-tyylinen Kupla.

-- MAINOS --

Vuoden 1979 joulukuussa markkinoille tuotu RC-auto oli 1:10-mittakaavaa edustanut rakennussarja, jossa pyrittiin muita aikakauden radio-ohjattavia suurempaan realismiin. Esimerkiksi jousitus oli suunniteltu niin, että sen toiminta muistutti oikeassa Volkkarissa nähtyä ratkaisua. Esikuvan linjoja uskollisesti seurannut kori oli puolestaan sinivalkoinen, ja sitä koristi arsenaali näyttäviä tarroja.

Pebble Beachissa nähty isompi Kupla on puolestaan saksalaisen Bug Boxin käsialaa. Kuplavolkkareihin erikoistunut firma rakensi 1:1-kokoisen Sand Scorcherin vuonna 2010 juhlistaakseen Tamiyan radio-ohjattavan paluuta markkinoille. Auto tehtiin vuoden 1968 VW:n pohjalta, ja kori muokattiin täysin radio-ohjattavan kaltaiseksi. Jopa tarrat ja rekisterikilvet ovat tarkkoja suurennoksia RC-auton vastaavista.

-- MAINOS --




Ison Sand Scorcherin näyttävin osa on kuitenkin sen vieressä komeillut massiivinen kaukosäädin. Se on vain rekvisiittaa, koska auto ei ole oikeasti kauko-ohjattava. Luomus on kyllä muuten ajokuntoinen, ja aika moni Pebble Beachin kävijä olisi varmaankin mielellään verestänyt RC-muistojaan 1:1-kokoisen Sand Scorcherin ratissa.

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Uusimmat

Porsche raotti salaisuuden verhoa – uusi 911 GT3 näyttää tältä

Vaikka koko automaailma tuntuu sähköistyvän tai siirtyvän ainakin downsizing-henkisiin turbokoneisiin, myös perinteisiä korkealle kiertäviä vapareita onneksi vielä tehdään. Porschella...

Audi lähtee mukaan Dakar-aavikkoralliin sähköautolla – suunnitteilla on myös paluu Le Mansiin

Audi on sähköistynyt viime vuosina vauhdilla, mikä on näkynyt rinkulamerkin moottoriurheilutoiminnoissakin. Seuraavaksi vuorossa on legendaarisen Dakar-aavikkorallin valloitus sähkön voimin. Audin...

Muistatko vielä Peugeot 405 T16? Tyylikäs tehosedan 90-luvulta

Uusi 508 PSE (Peugeot Sport Engineered) on jo ehditty julistaa kaikkien aikojen nopeimmaksi Peugeotin katuautoksi. Se ei kuitenkaan ollut...

Lamborghinin viimeiseksi jäänyt etumoottorinen urheiluauto on jo puolen vuosisadan ikäinen – Jarama on nykyään yllättävän aliarvostettu harvinaisuus

Lamborghineista puhuttaessa mieleen tulevat useimmiten villin näköiset keskimoottoriset superautot, mutta maineikas italialaismerkki on tehnyt muunkinlaisia sportteja. Yksi niistä on...

Vertailussa tehokaksikko Tesla Model 3 Performance ja Polestar 2 Performance Pack

Teslan Model 3-sarjan ja Polestarin tehokkaimmat täyssähkömallit edustavat huippusuorituskykyä, modernia virtaviivaisuutta sekä klassista tyylikkyyttä. Polestar 2 huokuu Volvon historiaa Volvon erilliseksi...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...
Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.