Monet VW:n johtajat tiesivät päästöhuijauksesta jo 10 vuotta sitten

Volkswagenin päästöskandaalikohu ei ota laantuakseen. Kun päästöhuijaus tuli julkisuuteen viime syksynä, VW ilmoitti vain muutaman henkilön tienneen siitä konsernin sisällä. Nyt saksalainen Süddeutsche Zeitung -lehti julkaisi kuitenkin jutun, joka kertoo jotakin aivan muuta. Lehti haastatteli Volkswagenin moottorien tuotekehitysosastolla merkittävässä tehtävässä pitkään toiminutta henkilöä, joka paljasti sisäpiirin tietoja asiasta.

Tämä henkilö kertoi, että lähes kaikki pakokaasuongelmien kanssa moottorien kehityspuolella tekemisissä olleet johtajat tiesivät päästömanipulaatioista, ja jotkut heistä olivat jopa osallisia siihen. Süddeutsche Zeitungin käyttämä sisäpiirin todistaja oli itsekin osallinen päästöhuijaukseen, ja Saksan syyttäjäviranomaiset tutkivat tällä hetkellä hänen toimiaan.

Moottorien tuotekehitysosastolla tiedettiin asiasta laajasti, mutta tiedon ei haluttu leviävän Volkswagenin muille työntekijöille. Tähän oli kuitenkin joitakin poikkeuksia. Esimerkiksi VW:n tuotekehitysjohtajana myöhemmin toimineelle Heinz-Jakob Neußerille kerrottiin asiasta jo vuonna 2011, mutta Neußer ei reagoinut mitenkään. Tällä oli hänelle myöhemmin kohtalokkaita seurauksia, koska Neußer joutui jättämään tehtävänsä päästöskandaalin tultua julkisuuteen viime syksynä.


VW:n sisäisessä tutkinnassa on käynyt ilmi, että päästömanipulaatio sai alkunsa jo marraskuussa 2006. Moottorien tuotekehitysosastolla päätettiin tuolloin turvautua huijaussoftan käyttöön, koska Volkswagenin piti kehittää nopea ja edullinen ratkaisu Amerikan markkinoiden vaatiman, erityisen puhtaan dieselmoottorin kehittämiseksi. VW:n alihankkijana toiminut Bosch oli kehittänyt softan pelkästään testikäyttöön, mutta sitä muutettiin Wolfsburgissa tuotantoautoihin sopivaksi. Huijauksen tekijät eivät uskoneet sen paljastuvan, koska vielä kymmenen vuotta sitten käytetyt testilaitteet eivät olisi tunnistaneet manipulaatiosoftaa.

Volkswagenin henkilöstö on kertonut, että konsernissa vallinnut painostava ilmapiiri johti epätoivoiseen tekoon, eli huijaussoftan käyttämiseen. Moottoreita kehittävät insinöörit eivät uskaltaneet tunnustaa epäonnistumistaan yrityksen ylimmän johdon voimakaksikolle, eli Ferdinand Piëchille ja Martin Winterkornille. VW:n mentaliteettina oli, että kaikki saadaan onnistumaan. Kun jenkkimarkkinoiden vaatimaa erityisen puhdasta dieseliä ei saatukaan kehitettyä kohtuullisin kustannuksin, kukaan ei uskaltanut tunnustaa asiaa johdolle, vaan sen sijaan päätettiin turvautua vilppiin. VW ilmoittikin heti päästöskandaalin jälkimainingeissa, että yrityksen johtamiskulttuuria muutetaan vastaisuudessa ihmisläheisempään ja avoimempaan suuntaan, ja myös epäonnistumiset sallitaan.

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Automaailman ikonin ensimmäinen EV malli markkinoille aikaisintaan 2025

Ferrarin tehdessä julkistuksia automaailmassa katseet ovat siirtyneet melko nopeasti merkin edesottamusten suuntaan. Nyt Ferrari, tuo automaailman yksi ikonisimmista merkeistä...

Yllytyshullut sähköautoilijat Lapissa

”Sähköautolla ei pääse Lappiin” on lause, joka saa sähköautoilijan miettimään että joko taas. Todellisuudessa harva ajaa Lappiin edes joka...

Tässä naamassa riittää sulattelemista – uuden BMW 4-sarjan ensimmäiset kuvat vuosivat julkisuuteen

BMW:n klassinen munuaismaski on muuttunut viime vuosina yhä suuremmaksi erityisesti isojen mallien, kuten 7-sarjan ja X7:n keulalla. Ne eivät...

Citroën aikoo haastaa jälleen Audin ja BMW:n – uusi iso kissa on tulossa ensi vuonna

Citroënilla on upea historia taikamaton lailla leijuvien isojen mallien suhteen. Niiden sarja alkoi vuonna 1955 esitellystä DS:stä ja päättyi...

James Bondin Aston Martin DB5:ia saa jälleen suoraan tehtaalta – uutta klassikkoa ei pysty kuitenkaan rekisteröimään kadulle

Aston Martinin tunnetuin malli lienee klassinen DB5, joka debytoi vuoden 1964 Goldfingerissä James Bondin menopelinä. Britti-GT:n valmistus päättyi vuonna...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...