Crossoverien ja katumaasturien suosiolle ei näy loppua, ja ne vievät yhä enemmän ostajia perinteisiltä autoluokilta. Kysynnän vähetessä valmistajat alkavat tiputtaa pois malleja, jotka ovat aiemmin kuuluneet niiden valikoimien peruspilareihin. Esimerkiksi Ford ilmoitti alkuvuodesta, että se lopettaa USA:ssa Mondeota vastaavan Fusionin, Fiestan sekä perinteisen Taurus-sedanin myynnin ja suuntaa entistä enemmän paukkuja crossovereihin ja pick-upeihin.
Euroopan osalta vastaavista suunnitelmista ei ole vielä kerrottu, mutta nyt asiaan alkoi tulla lisävalaistusta. Ford julkaisi nimittäin vuoden toista neljännestä koskevan talousraporttinsa, jonka luvut ovat karua luettavaa. Vanhalla mantereella tappiota tuli peräti 62,3 miljoonaa euroa ennen veroja, ja myös Aasian sekä Tyynenmeren alueella oltiin tukevasti miinuksen puolella. Vuoden toinen neljännes oli siis ovaalimerkille erityisen haastava, ja se on nyt ryhtymässä vastatoimenpiteisiin.
Euroopan Ford aikoo pienentää kustannuksia, parantaa tehokkuutta ja suunnata panoksia sellaisiin autosegmentteihin ja tuotteisiin, jotka pystyvät tuottamaan kunnollisia voittoja. Merkki ei mennyt vielä yksityiskohtiin, mutta Fordin raportin yksi sivu vahvisti sen, mitä monet ovat jo uumoilleetkin. Ford aikoo keskittyä Euroopassakin entistä enemmän katumaastureihin, koska niiden myyminen on tällä hetkellä paljon perinteisiä henkilöautoja kannattavampaa.
Suosittelemme
Auto News Europen tietojen mukaan Fordin toimitusjohtaja Jim Hackett oli äärimmäisen pettynyt Euroopan yksikön tuottamiin tappioihin, koska niiden vuoksi koko vuosi kääntyy Euroopan Fordin osalta lähes väistämättä miinusmerkkiseksi. Ovaalimerkin talousjohtaja Bob Shanksin mukaan huonosti voittoa tuottavat automallit edustavat tällä hetkellä leijonanosaa Euroopan Fordin valikoimasta. Hän kertoi, että nämä mallit ovat perinteisiä henkilöautoja ja esimerkiksi C-Maxin kaltaisia tila-autoja.
Tila-autojen kysyntä on jäänyt niin pahasti crossoverien ja katumaasturien jalkoihin, että niitä karsitaan todennäköisesti rajusti Fordin Euroopan valikoimasta jo lähivuosina. Viikatemies uhkaa C-Maxin lisäksi myös isompaa S-Maxia sekä seitsemänpaikkaista Galaxya.
Myös Mondeon tulevaisuus näyttää varsin synkältä, koska sen amerikkalainen vastine on poistumassa kokonaan Fordin mallistosta. Vanhalla mantereella Ford on vielä päivittämässä Mondeota, mutta nykyinen sukupolvi voi jäädä lajinsa viimeiseksi. Viime vuonna Euroopassa myytiin enää reilut 56 000 Mondeota, mikä oli lähes 15 000 autoa vähemmän kuin edellisvuonna. Ero huippuvuosiin on vieläkin dramaattisempi, koska vuonna 2008 Ford onnistui vielä löytämään asiakkaat yli 163 000 Mondeolle.