Trabant oli aikoinaan yksi yleisimmistä ajoneuvoista sosialistisessa Itä-Euroopassa. VEB Sachsenring Automobilwerke Zwickau -niminen tehdas valmisti Trabantia DDR:ssä ja sitä myytiin myös Suomessa 1960-luvulla.
Trabantissa oli Wartburgin tapaan kaksitahtimoottori, josta irtosi enimmillään 25 hevosvoimaa. Myöhemmin Trabantissa alettiin käyttää Volkswagenin 1,1 litraisia nelitahtimoottoreita, joista irtosi jo yli 40 hevosvoimaa. Trabantia valmistettiin vuoteen 1991 asti, jolloin tehdas löi taloudellisista syistä johtuen lapun luukulle.
Trabant -harrastajia löytyy vieläkin ympäri maailmaa ja vanhat Trabit ovatkin kysyttyjä harrastajien keskuudessa. Tämä kyseinen Trabant löytyi noin 14 vuotta sitten Puolasta, mistä auton nykyinen omistaja sen osti, entisöidäkseen Trabin uuteen uskoon.
Trabant näki konehuoneessaan VW Polon moottorin, 1.3 – 2.0 litraisia VW Golfin moottoreita, jopa GTI:n myllyn, mutta viimeisin moottori vaihtui onnettomuuden kautta. Trabin omistaja romutti käyttöautona olleen Audi TT:n ja päätti pelastaa romusta 1.8 litraisen Turbomoottorin ja istuttaa sen Trabin nokalle.
Luvut ovat huikeita pienelle Trabantille: 266hp, 369 Nm, 4.5 sekuntia 0-100 km/h ja huippunopeus 200km/h.
Suosittelemme
Jotta ajaminen ei olisi aivan holtitonta, Trabant sai moottorin lisäksi myös nelivedon, paremmat jarrut, sekä ABS ja ESP-järjestelmät. Huima Trabi!
Lähde ja kuvat: Artur Owsiany, Autoforum.cz