Modernia teknologiaa klassisissa kuorissa – Continentalin AMBIENC3-konsepti on tehty T2-korisen bussivolkkarin pohjalta

Autoteollisuuden alihankkijat jäävät isoissa näyttelyissä helposti paitsioon. Tämänvuotinen Münchenin show oli kuitenkin sen verran niukka uutuustarjontansa osalta, että myös Continentalin tutkielma klassisen bussivolkkarin kuorissa sai mukavasti huomiota.

Ulkoa päin autoon ei ole juuri koskettu näyttävästi brändättyjä renkaita ja futuristisen oloista väritystä lukuun ottamatta. Häivytetty kaksivärimaalaus antaa jo esimakua siitä, mitä klassisen bussin sisältä löytyy. Continentalin konseptissa on haluttu painottaa innovatiivisia ja kestäviä materiaaleja sekä viimeisintä teknologiaa, ja niinpä modernisoitu klassikko on visioitu jo autonomisen ajamisen aikaa silmälläpitäen.

Futuristisen sisustan on tarkoitus toimia niin sanottuna kolmantena tilana kodin ja työpaikan rinnalla. Continentalin näkemyksen mukaan bussin sisätiloissa voisi sekä työskennellä että rentoutua, mutta ajamistakaan ei ole unohdettu täysin. Niinpä bussissa on edelleen minimalistinen kojelauta ja neliskulmainen ratti. Sen taakse on sovitettu mittariston virkaa hoitava näyttö, ja taustapeilikin on digitaalinen. Se tarjoaa peilitoiminnon lisäksi 360 asteen näkymän auton ympäristöstä.

Puista kojelautaa täydentää valkoinen kuskin penkki, jossa on kuulemma hyödynnetty staynu-nimistä teknologiaa. Sen pitäisi estää tahrojen sekä lian tarttumisen, ja materiaali on myös ympäristöystävällistä ja edullista. Kojelaudan toiminnot ovat normaalisti piilossa, ja ne tulevat valaistuksen kera esiin vasta autoa käytettäessä mm. uuden Nissan Ariyan tapaan. Bussin takatiloihin on sovitettu puolestaan lounge-henkinen penkki marmorikuvioidulla selkänojalla, ja yksinäiselle matkustajalle tarjolla on myös nojatuolimainen istuin integroidulla puisella jalustalla sekä käsinojalla.

Suosittelemme

Muita varusteherkkuja ovat SMEG:n kahvinkeitin, kaiuttimeton Ac2ated-äänentoistojärjestelmä ja lukuisat kierrätettävissä tai uusittavissa olevat luonnonmateriaalit. Lisäksi bussin katolle on sovitettu aurinkopaneeli, ja älykkäissä laseissa on säädettäviä himmennys- ja lämmitystoimintoja. Autoon on kehitetty myös eTravel Companion -niminen sovellus, joka antaa vinkkejä ja suosituksia matkan ajaksi. Vaihdekepistä ja kolmesta polkimesta päätellen voimanlähteenä palvelee edelleen perinteinen bokserikone modernin sähkömoottorin sijasta.

LähdeCarscoops

Lue lisää