Mitsubishi oli takavuosina vahva japsimerkki, jonka imagoa kiillotettiin erilaisilla sporttimalleilla. Niistä legendaarisimpia olivat Lancer Evolutionit, joita käytettiin vuodesta 1992 lähtien A-ryhmän ralliautojen luokittelumalleina. Evojen sädekehä oli huipussaan 1990-luvun loppupuolella, kun Tommi Mäkinen tykitti ralliversioilla useaan maailmanmestaruuteen. Mitsun rallitoiminnot alkoivat kuihtua 2000-luvun puolella, mutta Evo-Lancer sinnitteli Mitsubishin mallistossa vuoteen 2016 asti.
Tuolloin loppunsa koki kymmenennen sukupolven Evolution, joka sai kunnian jäädä lajinsa viimeiseksi vajaan 10 vuoden valmistuksen jälkeen. Viime vuosina Mitsubishilla ei ole ollut juuri mitään tarjottavaa autofaneille, kun merkin mallisto on koostunut lähinnä tylsistä peruskatumaastureista ja crossovereista. Niistä yksi sai jopa vanhan Eclipse-coupén mallinimen, vaikka uudella crossoverilla ei ole mitään tekemistä vanhojen coupéiden kanssa. Sama kohtalo ehti uhata ja Evoakin, kun julkisuudessa alkoi liikkua huhuja legendan herättämisestä henkiin sporttisena crossoverina.
Nyt brittiläinen Autocar kertoo kuitenkin jotakin aivan muuta. Mitsun ylimpänä pomona toimiva Osamu Masuko haluaa nimittäin palauttaa merkin maineen suorituskykyisten autojen valmistajana, ja esille on noussut idea Lancer Evolutionin comebackista. Lancerin perusmalleja ei ole tarjottu useimmilla markkinoilla enää muutamaan vuoteen, mutta mallinimi voi edelleen hyvin Kiinassa myytävän sedanin perässä. Jos Lancer saa jatkoa, Masuko haluaisi tuoda auton seuraavasta versiosta myös 11. sukupolven Evolutionin jatkamaan mallin kunniakkaita perinteitä.
Suosittelemme
Uutta Evoa tarjottaisiin sekä porrasperäisenä että hatchbackina. Tekniikkaan saataisiin apuja samaan allianssiin kuuluvalta Renaultilta, koska aikomuksena on hyödyntää seuraavan sukupolven Megane RS:n tekniikkaa myös Mitsubishin pellin alla. Nykyisessä Megane RS:ssä on parhaimmillaan 300 heppaa, mutta seuraavassa versiossa lisäpotkua saataisiin 48 voltin sähköjärjestelmän mukanaan tuovasta miedosta hybridisysteemistä. Turbonelosen ja hybridijärjestelmän yhteisteho voisi kivuta noin 340 heppaan, mikä olisi samaa luokkaa kuin Evon pahimpana kilpakumppanina toimineen Subaru Impreza WRX STi:n viimeisessä versiossa.
Uusi Evo saisi Mitsubishin omaa käsialaa olevan S-AWC-nelivedon, ja voimansiirrosta vastaisi kaksoiskytkinautomaatti. Toivottavasti Osamu Masukon suunnitelmille näytetään tällä kertaa vihreää valoa. Hän on yrittänyt edistää Evolutionin paluuta jo aiemmin, mutta tuolloin hanke kaatui Mitsubishin tekemiin raskaisiin tappioihin ja päätymiseen Nisssanin käsiin.