Mitsubishi Evo saattaa tehdä paluun katumaasturina

Mitsubishi Lancerin Evolution-versiot kuuluvat legendaarisimpiin japsisportteihin. Evo-Mitsun maine perustuu mm. lukuisiin rallivoittoihin Tommi Mäkisen käsissä, mutta auton katuversiotkin olivat todellisia ajajan autoja. Evolution-Lancereiden sarja huipentui reilut kymmenen vuotta sitten esiteltyyn Evo IX:ään, joka oli vielä todella raaka katusportti. Viimeiseksi jäänyt Evo X oli sen sijaan jo paljon tylsempi tapaus, jota fanit eivät arvosta yhtä korkealle kuin edeltäjämalleja. Evo X poistui tuotannosta vajaat kaksi vuotta sitten Final Edition -erikoissarjan myötä, ja sen jälkeen Mitsu on keskittynyt lähinnä katumaastureihin.

Evokin saatetaan kuitenkin herättää jälleen henkiin jossakin vaiheessa. Mitsubishin ylimpään johtoon kuuluva Trevor Mann kertoi nimittäin australialaiselle Motoring-lehdelle, että merkin suunnitelmissa on myös suorituskykyä painottava malli. Se ei ole kuitenkaan tulossa aivan lähiaikoina, vaan uusi Evo kuuluu vasta pidemmän aikavälin strategiaan. Auto voitaisiin siis tuoda markkinoille noin kuuden vuoden kuluttua.

Mann totesi, että uuden Evon ei välttämättä tarvitse pohjautua sedaniin. Selkokielellä tämä tarkoittaa sitä, että auto olisi jonkinlainen katumaasturi, koska ne muodostavat jo nyt leijonanosan Mitsun mallistosta. Vaikka Evo palaisikin mallistoon, siitä ei kuitenkaan tule Mitsubishin uutta imagonkohottajaa. Tämä rooli on nimittäin jo varattu tulevalle Pajero Sportille.

Tavallinen Lancer on muuten edelleen tuotannossa Japanissa, josta sitä viedään myös USA:n markkinoille. Autoa on tehty lähes muuttumattomana kohta 10 vuoden ajan, mutta tämä aikakausi Mizushiman tehtaalla päättyy pian. Valmistuskapasiteettia halutaan nimittäin vapauttaa ASX-crossoverille, joten Lancerin tuotanto Mitsun kotimaassa loppuu elokuussa. Tämä ei kuitenkaan tarkoita klassisen sedanin tarun päättymistä, koska valmistus jatkuu Taiwanissa niin pitkään kuin mahdollista.

Tämä on kuitenkin vain laiha lohtu klassisen Evon ystäville, koska tavallinen Lancer on mahdollisimman tylsä perusauto vailla minkäänlaista urheilullisuutta. Fanit eivät liene kovin innoissaan katumaasturiin pohjautuvasta uudesta Evostakaan, mutta SUV:t sanelevat nyt automaailman tahdin jopa sporttiversioiden osalta.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Vippaa mulle Viitonen – Renaultin pikkuautoklassikko syntyy uudelleen sähköautona

Renault esitteli kolmisen vuotta sitten konseptin täyssähköisestä retrotyylisestä 5:stä. Tutkielma sai sen verran positiivisen vastaanoton, että tämänvuotisessa Geneven autonäyttelyssä ensi-iltansa saava tuotantomalli näyttää lähes identtiseltä konseptiauton kanssa.

Käytettyjen autojen hinnat lähestyvät Yhdysvalloissa jo pandemiaa edeltänyttä tasoa

Käytettyjen autojen markkinat ovat Yhdysvalloissa vahvassa syöksykierteessä, sillä hinnat ovat jatkaneet jyrkkää laskuaan vuoden 2024 alkupuolella. Yleinen hintataso ei ole kuitenkaan vielä saavuttanut pandemiaa edeltävää tasoa tavallista suuremman kysynnän vuoksi.

Tässä on VW-konsernin ensimmäinen täyssähköinen hot hatch – Cupra Born VZ tarjoilee yli 320 hevosvoimaa

Cupra Born on asemoitu Volkswagen ID.3:n sporttisemmaksi sisarmalliksi, mutta hot hatchin statukseen sähköauton voimavarat eivät ole vielä riittäneet. Asian pitäisi muuttua nyt esitellyn VZ:n myötä.

Talvitestissä Citroën C5 X

Citroën C5 X:n talvitesti piti sisällään 1500 kilometriä matka- ja nurkka-ajoa, talvisään eri olomuodoissa nollakelistä lähes 30 pakkasasteeseen.

Tyyliniekan uusimmat