Vaikka katsoisi asiaa täysin intohimottomasti aasialaisia autoja kohtaan, on myönnettävä erityisesti Toyotan maine luotettavana autona.
Toyota löi itsensä läpi Suomessa jo 60-luvulla aikana, jolloin muualla vielä usein naureskeltiin japanilaisten autojen laadulle. Olivatko suomalaiset viisaampia kuin muut ymmärtäessään automerkin hyvyyden jo varhaisessa vaiheessa? Entä osaisiko puoli miljoonaa kilometriä ajetun Corollan omistaja kertoa, mikä autosta on tehnyt niin kestävän?
Syitä Toyotan maineelle voidaan ensinnäkin etsiä siitä, minkä verran autoyhtiö on valmis laittamaan rahaa tuotekehitykseen. Esimerkkinä voidaan ottaa Toyotan aluevaltaus länsimaisten edustusautojen ryhmään, joka tapahtui varhain 90-luvulla Lexus LS400 mallilla, jonka kehitystyöhön Toyota käytti aikanaan käsittämättömät noin miljardi dollaria rahaa. Lopputulos oli monien mielestä laadultaan jopa parempi, kuin aikansa saksalaisten parhaat tuotokset.
Uudella Lexus-automerkillä Toyota halusi todistaa, että voittaja-ainekseen tarvittiin paljon muutakin, kuin pelkkä ”viritelty halvemman mallin auto”. Synti, johon varsinkin monet amerikkalaiset luksusautojen valmistajat olivat usein sortuneet koko 80-luvun.
Eräs tärkeä syy auton kestävyydelle kumpuaa jo autonvalmistajan perusajatuksesta, kuinka kauan auton halutaan kestävän. Monet Toyotat ovat elämässään nähneet hyvinkin kovakouraista käyttöä, mutta siitäkin huolimatta ovat toimineet vuodesta toiseen. Erityisesti Japanissa kootut Toyotat on kautta aikain tiedetty sitkeimmiksi tapauksiksi.
Suosittelemme
Amerikkalaisilla ja eurooppalaisilla autonvalmistajilla on usein ollut löysemmät käsitykset erityisesti tekniikan kestävyyden suhteen. Joskus on leikillisesti sanottu, että jos tyypillinen autonvalmistaja rakentaa komponentin 0,05 tuuman tarkkuudella, Japanissa valmistettu Toyota rakennettaisiin 0,01 tuuman mukaisesti.
Toyotalla on myös pitkät perinteet kokoonpanon testaamisesta, kuten jousitusten ja korin osien hitsausten kestävyystestit, sekä satunnaisotannalla valittujen niittien ja pulttien purkutestaukset ilmataltalla. Myös moottorit valitaan satunnaisesti tasakierrostestejä varten, ja niitä pyöritetään tyhjäkäynnistä 6 000:n kierroksen tietämille 200 000 kertaa peräkkäin, mikä simuloi neljänkymmenen vuoden käyttöä yhdessä testissä. Lisäksi lämpötilatestaukset, röntgentutkimukset ja jopa sisäosien säätesteillä pyritään varmistamaan, että ohjaamon muovit ja paneelit eivät halkeile talvella.
Japanissa on myös liiketoimintastrategia, jota he kutsuvat Kaizeniksi. Tämä on kokonaisvaltainen lähestymistapa jatkuvaan parantamiseen kaikilla osa-alueilla aina tehtaan lattiasta kokoushuoneeseen ja asiakaspalveluun. Japanilaisvalmistajalla onkin oma Customer Relations Division -osasto, jonka ainoana tarkoituksena on hallita asiakkaita, antaa palautetta ja syöttää asiaankuuluvaa asiakaspalautetta takaisin kehitystiimeille.
Toyota perustettiin kesällä 1937, mistä tulee tänä vuonna kuluneeksi kunnioitettavat 87 vuotta. Toyota on harjoittanut liiketoimintaa lähes vuosisadan automaailmassa, ja se on luonut pitkäaikaiset suhteet tavarantoimittajiin. Toyotalle saattaakin olla vuosikymmenten saatossa muodostunut alan paras toimitusketju, jossa hyödynnetään yhteistyötä monien toimialojensa huippufirmojen kanssa.
Lopuksi on vaikea sanoa, onko eräs merkittävä tekijä tärkein syy sille, miksi Toyotasta on tullut synonyymi luotettavuudelle. Toyota ei ole koskaan ollut autonvalmistajista se hurjapää, joka haluaa syöksyä välittömästi uusiin innovaatioihin. Esimerkkinä voidaan käyttää vaikkapa uutta Toyota Camrya, jonka monet ovat nimenneet yhdeksi maailman tärkeimmäksi hybridiksi.
Kyseinen auto ja koko Toyota autonvalmistajana ei ole merkki, jota olisi valjastettu rohkeille taiteellisille vapauksille suunnittelu- ja tuotantovalinnoissa. Lyhyesti sanottuna, jos Toyota luottaa siihen, että pelkkä hybridimalli on älykäs tapa edetä markkinoilla, ei yhtiö ole tarvinnut merkittäviä investointeja pelkkään sähköautoteknologiaan, joka ei ole vielä pystynyt toistaiseksi osoittautumaan luotettavaksi tulevaisuuden valinnaksi.