Miljoonan euron Nissan näyttää tältä – ensimmäiset asiakkaat saavat autonsa noin vuoden päästä

Nissan Skyline GT-R:n taru alkoi vuonna 1969, kun Nissan-Datsuniin fuusioidun Prince Motor Companyn alun perin kehittämästä Skylinestä tuotiin markkinoille sporttinen erikoismalli. GT-R-lätkä sai koristaa eri Skyline-sukupolvien huippuversioiden peräpäätä vuoteen 2002 asti, jolloin R34-koodilla tunnettu korimalli poistui tuotannosta. Legendaarinen mallimerkintä teki paluun vuonna 2008 aivan omana autonaan, joka on haastanut menestyksekkäästi paljon kalliimmat superautot nyt jo yli vuosikymmenen ajan.

Nissan juhlisti GT-R:n puolen vuosisadan mittaista taivalta viime vuonna esitellyn GT-R50-konseptin avulla. Tutkielman linjoista ei vastannut japanilaismerkin oma muotoiluosasto, vaan juhlakalun design oli peräisin saapasmaasta Italdesignin kynästä. Nissan kertoi jo konseptiauton esittelyhetkellä, että se tulee myöhemmin tuotantoon teemaan sopivasti vain 50 yksilöön rajoitettuna eränä.





Kysyntää on riittänyt sen verran mukavasti, että 50 autosta enää muutama on saatavilla. Oman GT-R50:nsä jo varanneet asiakkaat ovat parhaillaan valitsemassa autoonsa oman maun mukaisia varusteita, ja ensimmäinen asiakasyksilö on luvattu paljastaa maaliskuussa ovensa avaavassa Geneven autonäyttelyssä. Ensimmäiset GT-R50:t päästään luovuttamaan ensi vuoden loppupuolella, ja toimitusten pitäisi jatkua eri markkinoiden vaatimista luokituksista riippuen vuoden 2021 loppuun saakka.

Nissan julkaisi nyt ensimmäiset kuvat juhlakalun lopullisesta myyntimallista. Auto ei ole juuri muuttunut matkalla konseptista piensarjatuotantoon, ja tavalliset sivupeilit kameroiden paikalla vaikuttaisivat olevan ainoa ero värityksen lisäksi. Myös tekniikka on entisellään tutkielmaan nähden. GT-R50 by Italdesignin nokalla murisee tavallisen GT-R:n tavoin 3,8-litrainen tuplaturbo-V6, josta on kuitenkin revitty vieläkin enemmän potkua. Sitä riittää peräti 720 hevosvoiman ja 780 newtonmetrin edestä, joten superautot saavat olla jatkossakin varpaillaan.

Tämä Nissan on tosin itsekin täysiverinen superauto myös hinnaltaan. GT-R:n perusmallien suhteellisesta edullisuudesta ei ole enää mitään jäljellä, koska juhlakalun hintalapussa komeilee peräti 990 000 euron lukema. Auto on siis viisi kertaa kalliimpi kuin lähtökohtana käytetty GT-R Nismo, mutta italialaisella tyylillä on aina hintansa. Myynnin sujuminen osoittaa, että lähes miljoonan euron Nissanillekin on ottajansa, kun sekä automallin että muotoilijan brändi ovat tarpeeksi kovaa tasoa.

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Harvinaista herkkua huutokaupassa – vuoden 1988 Hartge F1 on W124-korinen Mersu 300 E, jota vauhdittaa BMW M:n viritetty kuutonen

Saksalainen Hartge kuului maineikkaimpiin BMW-virityspajoihin. 1970-luvun alusta viime vuoden puoleenväliin toiminut firma tuunasi Minejä ja Range Rovereitakin, mutta niiden...

Automerkkien historia: BMW – lentokonemoottoritehtaasta premium-brändiksi

BMW:n tarina alkaa jo ensimmäistä maailmansotaa edeltävältä ajalta. Merkin edeltäjänä voidaan pitää vuonna 1913 perustettua Rapp Motorenwerke GmbH:ta, joka...

Myydään: Fordin vintage-avolava saksalaisella talousmoottorilla

Mitä tehdä, kun pitää enemmän 70-lukulaisen miehekkäästä automuotoilusta, haluaa kuljettaa säänkestävää tavaraa, mutta ei ole valmis sponsoroimaan jokaista vastaantulevaa...

Voimanpuute ei vaivaa tätä Audia – uudessa ABT RS7-R:ssä on 740 heppaa ja 920 newtonin vääntö

Audi esitteli uusimman sukupolven RS 6:n ja RS 7:n viime syyskuussa Frankfurtin autonäyttelyssä. Ne ovat ehtineet jo tuning-pajojen kynsiinkin,...

Automerkkien historia: AMC – Taistelija kolmen suuren varjossa

Amerikan Yhdysvalloissa oli aikanaan kolme suurta autonvalmistajaa: General Motors (GM), Ford ja Chrysler. Näiden jälkeen tuli pienempi American Motors...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...