Retrohenkisten muskeliautojen buumi alkoi vuoden 2005 tienoilla, kun 1960-luvun esikuvalleen ulkoisesti uskollinen viidennen sukupolven Ford Mustang tuli USA:ssa myyntiin. Se sai pian seuraa Dodge Challengerin uudelleenlämmitetystä painoksesta, joka oli vieläkin enemmän alkuperäisen mallin oloinen. Kolmantena mukaan liittyi Chevrolet, kun se palautti valmistuksesta jo kertaalleen poistuneen Camaron valikoimaansa mallivuodeksi 2010. Camarokin muuttui retrotyyliseksi, ja auto sai monia vaikutteita 1960- ja 1970-lukujen malleista.
Dodge ei ole koskenut tämän jälkeen hyväksi havaittuun reseptiin, ja niinpä Challenger on pysynyt tuotannossa ulkoisesti lähes muuttumattomana jo yli 10 vuoden ajan. Monet erikoismallit, kuten 700-heppainen Hellcat ja vieläkin tehokkaampi SRT Demon ovat kuitenkin pitäneet kiinnostuksen yllä mallisarjaa kohtaan. Challengerin perusrakenne on itse asiassa vielä paljon vanhempaa perua kuin itse auto, koska muskelijenkki on kehitetty 1990-luvun puolenvälin Väyrys-Mersusta lainatulle pohjalevylle taannoisen Daimler-Chrysler-kuvion seurauksena.
Näillä asioilla ei tunnu kuitenkaan olevan suurempaa merkitystä amerikkalaisostajille, koska Challenger käy edelleen mainiosti kaupaksi. Autoa myytiin viime vuonna USA:n markkinoilla melkein 67 000 kappaletta, eli myynti kasvoi kolmella prosentilla edellisvuoteen verrattuna.
Challengerista ei ollut silti Ford Mustangin uhkaajaksi. Poniautoluokan perustaja hylkäsi vuonna 2015 tiukan retrotyylin ja muuttui Euroopankin markkinoille sopivaksi urheilucoupéksi. Auto on silti edelleen myös jenkkien makuun, koska Mustangeja saatiin viime vuonna Atlantin toisella puolella kaupaksi lähes 76 000 autoa.
Suosittelemme
Myynti putosi kuitenkin 7,4 prosentilla vuoteen 2017 verrattuna, vaikka Mustang on hiljattain saanut kasvojenkohotuksen. Syytä kysynnän pieneen laskuun voidaan hakea juuri siitä, koska Mustangin uusi naamailme ei ole ollut kaikkien makuun. Lisäksi jotkut ostajakandidaatit saattavat odottaa Shelby GT500 -kuningasversiota, joka esitellään pikapuoliin Detroitin autonäyttelyssä.
Mustangillakin menee kuitenkin edelleen mainiosti joukon kolmanteen jäseneen, eli Chevrolet Camaroon verrattuna. Chevyn myynti jenkkimarkkinoilla laski nimittäin peräti 25 prosentilla edellisvuoteen verrattuna, ja kaupaksi saatiin enää reilut 50 000 autoa. Uutiset ovat yllättäviä erityisesti siksi, koska nykyistä Camaroa on usein kehuttu tämän kolmikon parhaaksi ja ajettavuudeltaan sporttisimmaksi autoksi. Tämä ei kuitenkaan riitä, koska USA:ssa ulkonäkö ratkaisee. Camaro sai viime vuonna faceliftin, joka muutti erityisesti SS-versioiden naamailmeen suorastaan omituiseksi.
Myös Chevrolet heräsi tilanteeseen nopeasti, ja niinpä marraskuisessa SEMA Show’ssa esiteltiin jo konseptiautoksi verhottu päivitys Camaron nokkaan. Se yritetään saada tuotantoon mahdollisimman pian, joten toivottavasti myyntikäyrät osoittavat tulevaisuudessa jälleen ylöspäin. Muuten Camaro voi kokea jälleen saman kohtalon kuin vuonna 2002, jolloin ikoninen mallinimi poistui Chevroletin valikoimasta useaksi vuodeksi.