Mikään ei ole enää pyhää – jopa Porsche 911:stä tulee hybridiversio

Vaikka Porsche tunnetaan perinteisenä urheiluautomerkkinä, stuttgartilaiset eivät ole jämähtäneet vanhoihin kaavoihin mallistonsa suhteen. Niinpä Panamera-luksussedanista ja isosta Cayenne-katumaasturista on tarjottu jo usean vuoden ajan hybridiversioita, jotka ovat käyneet hyvin kaupaksi erityisesti päästöpohjaisen autoverotuksen maissa.

Lisäksi Porsche on kehittämässä täyttä häkää pari vuotta sitten esitellyn Mission E -nimisen sähkökonseptinsa tuotantomallia. Vielä Panameraakin sporttisemman näköinen täyssähköinen auto heittää haasteen mm. Tesla Model S:lle, mutta Porschen pitäisi olla ajettavuudeltaan huomattavasti urheilullisempi merkin parhaiden perinteiden mukaisesti.

Porsche on myös tekemässä viimeisiä hienosäätöjä legendaarisen 911:n seuraavaan sukupolveen, joka tunnetaan 992-koodinumerolla. Legendan seuraava sukupolvi esitellään ensi kesän lopulla tai alkusyksystä, ja suuren yleisön eteen se tuodaan todennäköisesti lokakuisessa Pariisin autonäyttelyssä. 911:stä lanseerataan tuttuun tyyliin aluksi markkinoille Carrera- ja Carrera S -versiot, joissa luotetaan nykymallin tavoin turboboksereihin. Niiden tehot kuitenkin kasvavat jonkin verran, ja vähitellen 911-valikoima täydentyy kaikilla muilla malleilla Turbosta GT3 RS:ään.

GT3 ja GT3 RS ovat pitäneet nykyisessä 991-sukupolvessa vielä vaparikoneiden lippua korkealla, mutta tulevaisuudessa myös GT-versiot siirtyvät turbovoimaan kaikkien muiden 911:sten tavoin. Toinen suuri muutos voimanlähteiden osalta koetaan, kun 911:stakin esitellään pistokehybridiversio Panameran, Cayennen ja monen muun tulevan Porschen lailla. Hybridi-911:tä ei kuitenkaan lanseerata heti, vaan se tuodaan markkinoille vasta 992-sukupolven faceliftin yhteydessä vuoden 2023 tienoilla.

Porsche haluaa odotella sinne asti, koska akkuteknologia ehtii ottaa tässä ajassa melkoisia hyppäyksiä. Sähköavusteinen 911 ei ole saanut vielä lopullista hyväksyntää tuotantoon, mutta se lienee enää ajan kysymys. Merkin toimitusjohtaja Oliver Blume kertoi nimittäin AutoNews-julkaisulle, että pistokehybridimalli on todella tärkeä 911:lle, joten auton tulo on käytännössä varma.

Seuraavan 911:n perusrakenne on kehitetty alusta alkaen hybriditekniikan ehdoilla, joten akkujen pitäisi mahtua ongelmitta takamoottorisporttiin. Porsche oli kuitenkin jossakin vaiheessa hylkäämässä urheiluautolegendan hybridiversiota akkujen liiallisen painon takia, mutta ongelmat on nyt saatu ilmeisesti ratkaistua.

Suosittelemme

Myös sähköavusteisen 911:n täytyy olla yhtä urheilullinen ajaa kuin polttomoottorisisarensa, ja bonuksena tulee mahdollisuus puhtaaseen sähkökäyttöön. Blume kertoi hybridi-911:n sähköiseksi toimintasäteeksi noin 70 kilometriä, mikä on jo varsin hyvää tasoa nykyhybrideihin verrattuna. Lisäksi autosta tulee Suomen kaltaisissa päästöpohjaisen verotuksen maissa edullisin vaihtoehto päästä käsiksi urheiluautolegendaan.

LähdeCarscoops

Lue lisää