Mikään ei korvaa kuutiotuumia – vanhan Munavolvon nokalle iskettiin panssarivaunun yli 38-litrainen kone

Vanhoja Volvoja mainostetaan usein panssarivaunumaisen tukeviksi. Niiden korirakenteet ovatkin varmasti massiivisempaa tekoa kuin monissa aikansa kilpailijoissa, ja tekniikkakin on parhaimmillaan lähes pomminvarmaa. Esimerkiksi legendaarisen PV:n, eli paremmin Munavolvona tunnetun auton pellin alla pörisevät maanläheiset neloskoneet eivät kuitenkaan riitä kaikille harrastajille, jos tavoitteena on ikimuistoinen ajokokemus myös moottorin osalta.

Nettiin putkahti nyt kuvia ruotsalaisen Victor Jonssonin projektista, jossa Volvon panssarivaunumaisuus on viety aivan uudelle tasolle. Jonssonin Munavolvon nokalle on nimittäin isketty 38,8-litrainen V12-diesel, joka on venäläisen Transmashin käsialaa. Massiivista myllyä on alun perin hyödynnetty panssarivaunun pohjalta tehdyssä laitteessa, jota on käytetty siltojen rakentamisessa. Sama kone palveli myös itänaapurin legendaarisessa T-55-panssarivaunussa, jonka 1950-luvulla alkanut ura maansa ykköstaisteluvaununa jatkui peräti 30 vuoden ajan.

Victor Jonssonin Volvo PV544 on peräisin vuodelta 1960, mutta siinä ei ole jäljellä juuri mitään muuta alkuperäistä kuin kori tulipellistä taaksepäin. Koppa on nostettu itse tehdylle rungolle, joka on tekniikan vuoksi luonnollisesti varsin järeää kaliiberia. Rakennelman pituus on kuuden metrin luokkaa, ja kovaan käyttöön mitoitettu perämurikka on General Motorsin tuotos. Muukin voimansiirto on laitettu täysin uusiksi, koska Volvon alkuperäisellä tekniikalla ei olisi mitään virkaa tässä käytössä. Panssarivaunun koneesta irtoaa nimittäin sen luokan teho- ja ennen kaikkea vääntölukemat, että Volvon oma tekniikka olisi hyvin pian pieninä palasina.

Moottorin alkuperäiseksi huipputehoksi kerrotaan 587 hevosvoimaa, ja vääntöä siitä pitäisi löytyä murhaavat 2300 newtonmetriä. Kone on jo käyntikunnossa, mutta muuten Jonssonin projektissa riittää vielä monenlaista puuhaa. Panssarivaunu-Volvon rakentaminen on niellyt jo tähän mennessä lukemattoman määrän työtunteja, ja Victor Jonsson on dokumentoinut kaikki vaiheet tarkasti. Munavolvon yhdistäminen panssarivaunun moottoriin ei ole ollut mikään läpihuutojuttu, vaan homma on vaatinut melkoista insinööriosaamista ja luovuutta.

Jäämme odottelemaan, miltä auto näyttää lopullisessa asussaan. Länsinaapuristakaan ei taida löytyä montaa erikoisempaa Volvoa kuin tämä rakennelma, josta löytyy ainakin riittävästi kuutiotuumia jenkkiautomiestenkin mielestä.

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Videot

Uusimmat

Tässä on avo-Mustangien graalin malja: Vain kuusi autoa koko maailmassa

Vuoden 1970 autoharvinaisuus on nyt tullut myyntiin, ja seuraavan kerran vastaavaa on tuskin myynnissä vuosiin. Kuusi onnekasta omistajaa tuskin...

Toyotan kestosuosikki muuntautuu crossoveriksi – uusi Corolla Cross esiteltiin Thaimaassa

Katumaasturi- ja crossover-buumille ei ole näkyvissä loppua, vaikka koronakriisi on koetellut autoalaakin pahasti. Esimerkiksi Toyota on vain lisännyt kierroksia...

Tämä tyylikäs avomallinen Saab 900 S on ikäisekseen loistokunnossa

Siitä on jo melkein vuosikymmen aikaa, kun Saabin tehtaalla viimeisetkin kokoonpanolinjat hiljenivät viimeistä kertaa. Valmistaja ehti kuitenkin työntää markkinoille...

Lotus muistelee legendaarista leffa-autoa – James Bondin tunnetuksi tekemä Esprit S1 poseeraa tulevan täyssähköisen Evijan vierellä

Bond-leffa The Spy Who Loved Me, eli suomeksi 007 rakastettuni sai ensi-iltansa melko tarkkaan 43 vuotta sitten. Autofanit muistanevat...

Kohta niitä taas saa – Ineos Grenadier on kuin alkuperäinen Land Rover Defender, mutta moottorit tulevat BMW:ltä

Alkuperäisen Land Rover Defenderin tuotanto päättyi vuonna 2016 lähes 70 vuoden valmistuksen jälkeen. Tätä nykyä auton täysin uusi seuraaja...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...