MAINOS: Hovisepät

EUREKA!

Hamilton-kellot
nyt Hovisepiltä.

Tutustu ja ihastu

Mihin turboja tarvitaan – vaparikoneinen Porsche 911 GT3 RS tykitti Nürburgringillä alle seitsemän minuutin kierrosaikaan

GT3 RS on mallimerkintä, joka on saanut kuolan valumaan Porsche-fanien suupielissä jo 15 vuoden ajan. Ensimmäinen GT3 RS kehitettiin 996-korisen 911:n pohjalta, ja tällä hetkellä malli on edennyt jo kolmanteen sukupolveensa. Se on tehty nykyisen, 991-koodilla tunnetun 911:n perustalta. Lähes kaikki muut nyky-911:n versiot ovat saaneet jo faceliftin, ja GT3 RS:kin pääsi siitä osalliseksi tänä keväänä.

Geneven autonäyttelyssä julkisuuteen tuotu viimeisin GT3 RS jatkaa edeltäjiensä linjalla moottorinsa suhteen. Pannu on nimittäin vapaasti hengittävä Porschen GT-autojen parhaiden perinteiden mukaisesti, ja sen iskutilavuus on tasan neljä litraa edellismallin tavoin. Teho on kuitenkin kasvanut 20 hevosvoimalla 520 hepan kokonaismäärään, ja maksimivääntö kirjataan nyt 470 newtonmetrin lukemaan. Parasta myllyssä on kuitenkin sen kierrosherkkyys, koska kierrosalue ulottuu peräti 9000 rundiin asti.

Vastaavaan ei kykene mikään turbokone, vaikka niistä irtoaa toki vieläkin enemmän potkua. GT3 RS:n ydinosaamista on kuitenkin nopea rata-ajo, jossa kaasuun viiveettömästi vastaava vapari on arvossaan. Lisäksi autoon saa nykyään monia kevennettyjä osia sisältävän Weissach Packagen, joka tekee Porschesta vieläkin ripeämmän ratatykin.

Tähän mennessä vain kaksi Porschen katuautoa on alittanut seitsemän minuutin maagisen rajan Nürburgringin Nordschleifella. Nämä laitteet ovat hyperautojen harvalukuiseen kategoriaan laskettava hybridisportti 918 Spyder ja 911:sten kuningasversio GT2 RS, jossa on peräti 700 heppaa kahden turbon ansiosta. GT2 RS on tämän hetken nopein tuotantoauto Ringillä, jossa se ylsi kuuden minuutin ja 47,3 sekunnin kierrosaikaan Porschen testikuski Lars Kernin käsissä.

Suosittelemme


Nyt sama mies astui uuden GT3 RS:n rattiin Eifel-vuoristossa kiemurtelevalla maailman legendaarisimmalla radalla. Toisena kuljettajana autoa pääsi puikottamaan myöskin Porschen testikuskina toimiva Kevin Estre, joka ylsi tällä kertaa parempaan kierrosaikaan. Mies tykitti upouuden GT3 RS:n melkoiseen lentoon, jonka tuloksena kellot seisahtuivat aikaan 6:56.4. Autosta tuli tämän myötä merkkinsä kolmas katumalli, joka on pystynyt Ringillä kuutosella alkavaan kierrosaikaan.

Nappisuorituksen takana olivat myös ihanteelliset olosuhteet. Ilman lämpötila oli 14 astetta, ja radan pinta oli lämmennyt 18-asteiseksi. Porschen alla käytettiin Michelinin uunituoreita Pilot Sport Cup 2 R -renkaita, jotka on optimoitu ratakäyttöön. Ne ovat silti täysin katulailliset EU-alueella ja USA:ssa. Kierrosaika parani huimasti erityisesti auton edeltäjään verrattuna, koska uusin malli oli sitä peräti 24 sekuntia nopeampi. Se on Nürburgringillä lähes ikuisuus.

https://www.youtube.com/watch?v=65jW-FVAd2o

LähdeCarscoops

Lue lisää