Jean-Claude Rude -niminen ranskalainen kilpapyöräilijä yritti 40 vuotta sitten uutta nopeusennätystä 800-heppaisen Porsche 935:n imussa. Tavoitteeksi oli asetettu 240 km/h:n vauhti, mutta yritys epäonnistui pyörään tulleen rengasongelman vuoksi. Uusintayrityksestäkään ei tullut mitään vahvemmista renkaista huolimatta, ja pian tämän jälkeen Rude menehtyi traagisessa onnettomuudessa junan rinnalla.
Nyt kilpapyöräilijä Neil Campbell otti Rudesta mallia ja päätti tavoitella jälleen 240 km/h:n nopeutta Porschen perässä. Tällä kertaa vetojuhdaksi ei tarvittu kilpa-autoa, vaan stuttgartilaisten katuautomallistosta löytyi tarpeeksi nopea laite yritykseen. Tekniikan kehittymistä kuvaa hyvin se, että tämä auto on viiden hengen katumaasturi, joka sopii mainiosti arkiajoonkin.
Vetoautona käytettiin siis uutta Cayenne Turboa, jonka tupla-ahdetusta veekasista irtoaa 550 hevosvoiman huipputeho ja 770 newtonmetrin maksimivääntö. Sporttinen SUV pinkaisee näillä voimavaroilla vain 4,1 sekunnissa nollasta sataan, ja lisävarustelistalta löytyvän Sport Chrono -paketin myötä aika lyhenee vielä 3,9 sekuntiin. Supernopean pyöräilyn suorituspaikaksi valittiin Ison-Britannian Yorkshiressä sijaitseva Elvingtonin lentokenttä, jonka kiitoradan pituus riitti juuri ja juuri näitä nopeuksia varten.
Neil Campbell oli tehnyt jo kesäkuussa henkilökohtaisen ennätyksensä, kun Moss Bikes -nimisen firman rakentamalla pyörällä yllettiin 217 km/h:n nopeuteen. Miehen polkupyörä on suunniteltu kestämään jopa 322 km/h:n vauhti, mutta aivan niin kovaan kyytiin ei sentään päästy. Pyörä kiinnitettiin räätälintyönä tehdyllä telineellä Porschen perään, ja Cayenne Turbon brutaali kiihtyvyys teki vaikutuksen jopa koviin nopeuksiin tottuneeseen Campbelliin.
Suosittelemme
Cayenne valittiin autoksi juuri sen vuoksi, että se pystyy kiihdyttämään suoralla tiellä mahdollisimman nopeasti. Kun vauhtia oli 177 km/h, Campbell irrotti pyöränsä katumaasturin perästä ja alkoi kiihdyttää pelkällä poljinvoimalla. Kun nopeutta oli tavoitteeksi asetettu 240 km/h, miehen täytyi jarruttaa mahdollisimman kovaa pysyäkseen vielä kiitoradalla. Campbell oli itsekin hämmästynyt suorituksestaan, joka jäi vain hitusen maailmanennätyksestä. Pidemmällä kiitoradalla sekin voi olla vielä tavoitettavissa.