MAINOS: Hovisepät

EUREKA!

Hamilton-kellot
nyt Hovisepiltä.

Tutustu ja ihastu

Mersun uusin sähkö-SUV esiteltiin – tässä on kryptisesti nimetty Mercedes-EQ EQE SUV

Mercedes-EQ toimii tätä nykyä tähtimerkin kolmantena alabrändinä Mercedes-AMG:n ja Mercedes-Maybachin lisäksi. Sähköautoihin keskittyvä EQ-valikoima täydentyi nyt E-luokan sähkövastineen katumaasturiversiolla.

Pariisin autonäyttelyn yhteydessä ensi-iltansa saanutta EQE SUV:ta voi olla nimensä puolesta hankala erottaa pykälää isommasta EQS SUV:sta, ja sama koskee myös uutuuden muotoilua. Mitat ovat kuitenkin kauttaaltaan hieman kompaktimmat, ja SUV ei ole aivan yhtä puikulaperunan muotoinen kuin matalampikattoinen EQE sedan. Reilun 4,8 metrin mittainen auto jää pituudeltaan noin 80 milliä sedania lyhyemmäksi, ja akselivälikin on ”vain” 3030 milliä. Tämän yhdessä uusien alustan säätöjen kanssa pitäisi mahdollistaa isoksi sähkökatumaasturiksi suhteellisen ketterät ajo-ominaisuudet.

Korkeampi kori tuo puolestaan sisätiloihin uudenlaista väljyyttä, ja tavaratilan volyymiksi kerrotan 520-1675 litraa. Mukavuutta voi kohentaa lisävarustelistalta löytyvällä jatkuvasti säätyällä ilmajousituksella, ja maavaraakin pystyy haluttaessa nostamaan 30 millin verran. SUV-statuksen mukaisesti ajomoodien joukosta löytyy maastoajoon tarkoitettu asetus, kun taas takapyöriä maksimissaan 10 astetta kääntävä nelipyöräohjaus sekä varoitusmerkkejä maahan heijastavat ajovalot kuuluvat lisävarusteisiin.

EQE SUV:n myynti starttaa 350 4Matic ja 500 4Matic -mallien voimin. Ensin mainitussa on 292 hevosvoimaa ja 568 newtonmetriä, kun taas 500 tarjoilee 408 heppaa ja tasan 800 newtonia. Akkukapasiteetti on puolestaan 90,6 kWh ja toimintasäde 548-555 kilometriä EQE 500:n hyväksi. Pisimmälle, eli noin 590 kilometrin päähän pääsee myöhemmin perässä seuraavalla takavetoisella EQE 350+:lla.

Suosittelemme


Alkuvaiheen tehokkaimpana sporttimallina palvelee 43 4Matic, josta potkua löytyy 476 hevosvoiman ja 858 newtonmetrin verran. Sen yläpuolelle tulee vielä ensi kevään mittaan 53 4Matic, jossa on parhaimmillaan 687 heppaa. Kaikkien versioiden ajoavustintarjonta on mersumaiseen tyyliin kattavaa, ja hifi-friikit saattavat innostua Burmesterin äänentoistojärjestelmän kanssa saatavilla olevasta Dolby Atmos Soundista, joka mahdollistaa 360 asteen äänianimaatiot. Sisustan erottuvin piirre on puolestaan koko kojelaudan kattava Hyperscreen, jos sen ruksii lisävarustelistalta. Vakiona autossa on 12,8-tuumainen keskinäyttö.

Eri versioiden suoritusarvoja ei ole vielä julkaistu, ja sama koskee myös hintoja, jotka kerrotaan kuulemma Suomessa joulukuussa. Ensimmäiset EQE SUV:t saapuvat tänne ensi keväänä USA:n Tuscaloosasta, jossa auton valmistus tapahtuu EQS SUV -isoveljen tavoin.

Lue lisää