Mercedeksen sähköautovalikoimaan kuuluvat tällä hetkellä EQA-, EQB- ja EQC-nimiset katumaasturit. Pian ne saavat seuraa isommasta mallista, joka toimii uuden EQE:n SUV-vastineena.
Mersun tähänastiset sähkö-SUV:t on tehty polttomoottoriautojen pohjalta, mutta EQE-SUV on suunniteltu alusta alkaen sähköautoksi. Tämä näkyy myös uutuuden mittasuhteista, joista saadaan hyvä käsitys julkisuuteen nyt putkahtaneiden kuvien pohjalta. Niissä esiintyvä prototyyppi on todennäköisesti matkalla törmäystestiin, joten autossa ei ole oranssia teippausta lukuun ottamatta enää minkäänlaista naamiointia.
EQE-SUV ei ole katumaasturikorinsa ansiosta aivan yhtä paljon saippuapalan muotoinen kuin sedan-malliset EQE ja EQS, mutta autossa on silti paljon lyhyempi nokka kuin polttomoottorilla varustetun GLC:n pohjalta tehdyssä EQC:ssä. Myös keulan ilme on tuttu sedan-sisarista, eli mustasta umpinaisesta paneelista koostuva maski on muotoilullisesti samaa kokonaisuutta etuvalojen kanssa. Ilman saannista huolehtii etupuskurin keskiaukko, jota on höystetty sitä kiertävillä kromilistoilla.
Konepellistä erottuvat puolestaan voimakkaat muotopokkaukset, kun taas kylkilinjasta ei juuri taitoksia löydy ovien alareunoja lukuun ottamatta. Ovenkahvat ovat automaattisesti esiin ponnahtavaa mallia, mikä kohentaa aerodynamiikkaa varsin umpinaisten vanteiden ohella. Auton EQE-mallimerkintäkin on jo näkyvillä etulokasuojan yläpuolella, joten sekä sähköinen sedan että katumaasturi tunnetaan samalla tunnuksella.
Suosittelemme
Kuvia onnistuttiin nappaamaan myös katumaasturin perästä, joka on hyvin samankaltainen kuin muissakin Mersun sähköautoissa matalat takavalot toisiinsa yhdistävän ledinauhan ansiosta. Todennäköisesti sisustakin on samaa maata EQE-sedanin kanssa, eli saataville tulee lähes koko kojelaudan kattava Hyperscreen. Se koostuu 12,3-tuumaisesta mittaristonäytöstä, tietoviihdejärjestelmän 17,7-tuumaisesta ruudusta ja etumatkustajan myöskin 12,3-tuumaisesta näytöstä.
Jos tekniikka on identtistä sedan-korisen EQE:n kanssa, takavetomallissa on vajaat 300 hevosvoimaa kehittävä sähkömoottori ja 90 kWh:n akkupaketti. Katumaasturista tulee varmasti tarjolle myös kaksimoottorisia nelivetoisia versioita, joista tehokkaimpia markkinoidaan AMG-brändin alla. Tarkemmat tiedot selviävät varmasti pian, koska EQE-SUV:n tuotanto alkaa USA:n Tuscaloosan tehtaalla vielä tämän vuoden aikana isomman EQS-katumaasturin rinnalla.