Mersun tulevan hyperauton numeroarvot selvisivät: punaviiva 11 000 kierroksessa, moottorin kestoikä 50 000 km

Autohistoria tuntee muutamia tapauksia, joissa F1-kilpurista lainattua tekniikkaa on käytetty katuautossa hieman kesytetyssä muodossa. Useimmat niistä eivät ole päässeet lähellekään aitoa Formula 1 -kokemusta, mutta Mercedes aikoo nyt pistää astetta paremmaksi uudella hyperautollaan.

Mercedes-AMG Project One -työnimeä kantava tykki esitellään syksyllä Frankfurtin autonäyttelyssä AMG:n puolivuosisataisen taipaleen kunniaksi. Ensimmäiset asiakasautot luovutetaan kuitenkin vasta vuoden 2019 puolella, joten tekniikkaa on vielä aikaa hioa. Kyseessä onkin melkoinen haaste, koska autossa käytetään tähtimerkin viimevuotisesta W07-nimisestä Formula 1:stä lainattua moottoria. Lisävoimaa saadaan F1-kilpurin tapaan sähkömoottoreista, ja potku välitetään kaikille neljälle pyörälle.

Tarkka teholukema ei ole vielä tiedossa, mutta se lienee yli 1000 hevosvoimaa. Myös painon pitäisi jäädä vain 1000 kilon tienoille, joten teho-painosuhde on huimaa luokkaa. Mercedes-AMG:tä luotsaava Tobias Moers paljasti Geneven autonäyttelyssä muitakin herkullisia yksityiskohtia Project Onesta. Katukäyttöön kesytetyn 1,6-litraisen formulamoottorin punaviiva on kuulemma 11 000 kierroksen kohdalla, joten tässä on kerrankin todella iloisesti kiertävä turbokone.

Tekniikka on kuitenkin viritetty niin äärirajoilleen, että pannu kestää vain 50 000 kilometrin ajon ennen perusteellista remonttia. Se on varmasti kaikkea muuta kuin halpaa hupia, mutta toisaalta asialla ei liene suurta merkitystä verottomana yli 2,3 miljoonan euron hintaisen hyperauton ostajille. F1-henkistä katuautoa valmistetaan vain 300 kappaletta, joten kyseessä on sen luokan keräilykohde, että useimpien yksilöiden ajomäärä jää varmasti minimaaliseksi.

Autosta on julkaistu vasta muutama tiiserikuva, joten muotoilusta on paha sanoa mitään kovin syvällistä. Project Onen sivuprofiili herättää kuitenkin mielleyhtymiä vanhoihin C-ryhmän ratakilpureihin, ja hyperauton peräosaa dominoiva keskisiiveke on kuin suoraan nykyisistä F1-autoista. Toivottavasti Mersu paljastaa laitteesta vielä lisätietoja ennen sen syksyistä ensi-iltaa Frankfurtin salamavalojen loisteessa.

Lue lisää