Mercedeksen pienet tila-autot eivät ole olleet mitään menestystarinoita. Juuri kukaan ei enää muista ensimmäisen A-luokan pohjalta tehtyä tötterömäistä Vaneota, ja myös viime vuosina tarjottu Citan menee samaan kategoriaan. Renault Kangoon sisarmallista ei kuitenkaan luovuta, vaan auton uusinta sukupolvea kehitetään entistä hienostuneempaan ja sähköisempään suuntaan.
Pakettiautopuolella Citan-nimi jää edelleen elämään, mutta henkilömallit tunnetaan jatkossa T-luokan nimellä. Autoa saa perinteisillä bensa- ja dieselkoneilla, jotka tulevat yhteistyökumppani Renaultilta. Bensamoottorin iskutilavuus on hyvin todennäköisesti tuttuun malliin 1,3 ja dieselin 1,5 litraa, mutta mielenkiintoisempaakin tekniikkaa uuteen T-luokkaan on tulossa. Autosta esitellään nimittäin myös täyssähköinen versio, joka saa EQT-nimen tähtimerkin muiden EQ-alkuisten sähköautojen tyyliin.
Tuotantomalli nähdään todennäköisesti joskus ensi vuoden mittaan, mutta odotusaikaa lyhentääkseen Mersu julkaisi jo nyt lähellä tuotantoautoa olevan konseptin. Concept EQT:ksi nimetty tutkielma seuraa perusmuodoiltaan uuden Kangoon jalanjäljillä, mutta kaikkea on viilattu arvokkaampaan ja futuristisempaan suuntaan. Tila-auton nokalla komeilee tähtimerkin muista sähköautoista tuttu umpinainen maski, joka sulkee sisäänsä myös ajovalot. EQT-konseptissa ne ovat erityisen litteää mallia, ja maski on saanut myös muista Mercedeksistä tuttuja ”timanttikuvioita”.
Suosittelemme
Takapäätä dominoi puolestaan litteä ledinauha, joka yhdistää toisiinsa takaluukun kannen ulkopuolelle sijoitetut pystysuuntaiset valoumpiot. Kylkilinjaa koristavat näyttävien vanteiden lisäksi korin pintaan upotetut ovenkahvat, jotka jäänevät kuitenkin konseptin yksinoikeudeksi. Lisäksi vajaan viiden metrin pituisessa tila-autossa on takaosaston liukuovet molemmilla puolilla. Niiden kautta pitäisi päästä helposti kolmannellekin penkkiriville, joka on konseptiautossa verhoiltu valkoisella nappanahalla muiden penkkien tavoin.
Valkoista nahkaa ja kojelaudan muutamia koristeita lukuun ottamatta kyseessä lienee jo hyvin tuotantovalmis sisusta. Esimerkiksi upouuden EQS:n Hyperscreen-ratkaisuun verrattuna näkymät ovat melko tavanomaiset, mutta kyseessä onkin pikkupakun pohjalta tehty henkilöversio. Tämän kategorian autoksi Mersun sisätilat vaikuttavat korkealuokkaisilta, ja matkustamoon saadaan vielä lisäavaruutta lasisen panoraamakaton myötä.
Tekniikasta ei ole annettu vielä mitään tietoja, mutta Kangoon E-TECH-versiossa hyödynnettävä 44 kWh:n akkupaketti mahdollistaa reilun 260 kilometrin toimintasäteen. Tavara-autojen luokkaan kuuluvassa Citanissa voidaan nähdä vastaavaa sähkötekniikkaa, mutta premium-luokan tila-autoksi pyrkivä EQT saa todennäköisesti isommat akut ja mittavamman rangen sekä paremman suorituskyvyn.