Mersun sähköinen tila-auto on pian täällä – Concept EQT antaa aiheesta esimakua

Mercedeksen pienet tila-autot eivät ole olleet mitään menestystarinoita. Juuri kukaan ei enää muista ensimmäisen A-luokan pohjalta tehtyä tötterömäistä Vaneota, ja myös viime vuosina tarjottu Citan menee samaan kategoriaan. Renault Kangoon sisarmallista ei kuitenkaan luovuta, vaan auton uusinta sukupolvea kehitetään entistä hienostuneempaan ja sähköisempään suuntaan.

Pakettiautopuolella Citan-nimi jää edelleen elämään, mutta henkilömallit tunnetaan jatkossa T-luokan nimellä. Autoa saa perinteisillä bensa- ja dieselkoneilla, jotka tulevat yhteistyökumppani Renaultilta. Bensamoottorin iskutilavuus on hyvin todennäköisesti tuttuun malliin 1,3 ja dieselin 1,5 litraa, mutta mielenkiintoisempaakin tekniikkaa uuteen T-luokkaan on tulossa. Autosta esitellään nimittäin myös täyssähköinen versio, joka saa EQT-nimen tähtimerkin muiden EQ-alkuisten sähköautojen tyyliin.

Tuotantomalli nähdään todennäköisesti joskus ensi vuoden mittaan, mutta odotusaikaa lyhentääkseen Mersu julkaisi jo nyt lähellä tuotantoautoa olevan konseptin. Concept EQT:ksi nimetty tutkielma seuraa perusmuodoiltaan uuden Kangoon jalanjäljillä, mutta kaikkea on viilattu arvokkaampaan ja futuristisempaan suuntaan. Tila-auton nokalla komeilee tähtimerkin muista sähköautoista tuttu umpinainen maski, joka sulkee sisäänsä myös ajovalot. EQT-konseptissa ne ovat erityisen litteää mallia, ja maski on saanut myös muista Mercedeksistä tuttuja ”timanttikuvioita”.

Takapäätä dominoi puolestaan litteä ledinauha, joka yhdistää toisiinsa takaluukun kannen ulkopuolelle sijoitetut pystysuuntaiset valoumpiot. Kylkilinjaa koristavat näyttävien vanteiden lisäksi korin pintaan upotetut ovenkahvat, jotka jäänevät kuitenkin konseptin yksinoikeudeksi. Lisäksi vajaan viiden metrin pituisessa tila-autossa on takaosaston liukuovet molemmilla puolilla. Niiden kautta pitäisi päästä helposti kolmannellekin penkkiriville, joka on konseptiautossa verhoiltu valkoisella nappanahalla muiden penkkien tavoin.

Suosittelemme

Valkoista nahkaa ja kojelaudan muutamia koristeita lukuun ottamatta kyseessä lienee jo hyvin tuotantovalmis sisusta. Esimerkiksi upouuden EQS:n Hyperscreen-ratkaisuun verrattuna näkymät ovat melko tavanomaiset, mutta kyseessä onkin pikkupakun pohjalta tehty henkilöversio. Tämän kategorian autoksi Mersun sisätilat vaikuttavat korkealuokkaisilta, ja matkustamoon saadaan vielä lisäavaruutta lasisen panoraamakaton myötä.

Tekniikasta ei ole annettu vielä mitään tietoja, mutta Kangoon E-TECH-versiossa hyödynnettävä 44 kWh:n akkupaketti mahdollistaa reilun 260 kilometrin toimintasäteen. Tavara-autojen luokkaan kuuluvassa Citanissa voidaan nähdä vastaavaa sähkötekniikkaa, mutta premium-luokan tila-autoksi pyrkivä EQT saa todennäköisesti isommat akut ja mittavamman rangen sekä paremman suorituskyvyn.

LähdeCarscoops

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Cybertruckin mainostettu luodinkestävyys joutuu testiin YouTube-videolla

Jos jotain väitetään luodinkestäväksi, niin tottahan toki amerikkalaiset kaivavat aseensa esille.

Opelilta tulee uusia katumaastureita – myös Frontera-mallinimi tekee paluun

Opelin mallistoon kuului 1990-luvulla Frontera-niminen maasturi, joka oli omaa sukua Isuzu. Nyt mallinimi tekee comebackin uuden katumaasturin perässä.

Korealaisesta kylmän sään kestävästä akusta odotetaan vastausta sähköautoilun talvimurheisiin

SK On -niminen korealaisfirma on suunnitellut kylmää kestäviä akkuja, jotka eivät menettäisi entiseen tapaan lataustaan.

Kolmimoottorinen Cybertruck kiskaisee 0-96 km/t vain 2,6 sekunnissa

Legendaarinen Car and Driver testasi Teslan 845 heppaista Cybertruckin lippulaivamallia, joka saavutti nopeimmin kiihtyvän lava-auton tittelin koko lehden historiassa.

Tyyliniekan uusimmat