Mersun sähkö-Ässä on tässä – EQS:llä pääsee lähes 800 kilometriä yhdellä latauksella

Mercedeksen tähänastiset sähkömallit on tehty samoille perusrakenteille polttomoottoriautojen kanssa. Nyt vuorossa on tähtimerkin ensimmäinen alusta alkaen sähköautoksi suunniteltu malli, eli S-luokan sähkövastineena toimiva EQS.

Toisin kuin perinteistä ”kolmen laatikon” korimallia hyödyntävä S-luokka, EQS on aerodynamiikan ehdoilla muotoiltu luiskaperä. Lyhyellä nokalla varustettu liukas korimalli mahdollistaa ilmanvastuksen ennätysalhaisen Cw-kertoimen, joka on vain 0.20. Muutaman vuoden takaiseen Vision EQS -tutkielmaan verrattuna tuotantomalli on muuttunut kuitenkin möhkälemäisemmäksi, mutta tätä vaikutelmaa voi yrittää häivyttää lisävarustelistalta löytyvällä kaksivärimaalauksella.

Auton keulalla on muista sähkö-Mersuista tuttu valot ja umpinaisen maskin kattava muotoilullinen kokonaisuus, jonka yläreunaa on höystetty vaakasuuntaisella ledinauhalla. EQS:n kattolinja muistuttaa puolestaan stuttgartilaisten coupé-kattoisia katumaastureita, kun taas takanäkymää dominoivat punaisella ledinauhalla toisiinsa yhdistetyt takavalot Mercedeksen muiden sähköautojen malliin. Ilmavien sisätilojen erottuvin piirre on puolestaan lähes koko kojelaudan kattava Hyperscreen-näyttö. Kolmesta erillisestä ruudusta koostuvasta 56-tuumaisesta kokonaisuudesta täytyy kuitenkin maksaa lisähintaa, koska vakiona EQS:ssä on uudesta S-luokasta tuttu pystysuuntainen 12,8-tuumainen näyttö.

Täysin uudelle MEA-nimiselle perusrakenteelle tehty EQS on suuri uutuus myös kokonsa puolesta. Auton pituus on yli 5,2 metriä ja leveys reilut 1,9 metriä, kun taas korkeudeksi kerrotaan noin 1,5 metriä. Kori on tehty 80-prosenttisesti kierrätetystä teräksestä, ja isolla luukulla varustetun tavaratilan perusvetoisuus on 610 litraa. Takaistuimen selkänojat kaatamalla ruuma laajenee parhaimmillaan 1770 litraan. Jo takavetoinen versio painaa lähes 2500 kiloa, ja nelivetomalli on vielä reilut 100 kiloa raskaampi.

Suosittelemme

Takavetomalli on saanut EQS 450+ -nimen. Kulusta vastaa taka-akselille sijoitettu sähkömoottori, joka tuottaa 333 hevosvoiman huipputehon ja 568 newtonmetrin maksimiväännön. Satasen nopeus saavutetaan näillä avuin 6,2 sekunnissa, kun taas huippunopeus on rajoitettu 210 km/h:n lukemaan. Nelivetoversio tottelee EQS 580 4Matic -nimeä. Nyt etuakselillakin on oma sähkömoottorinsa, ja kokonaisvoimavaroiksi kerrotaan 523 heppaa sekä 855 newtonia. Nollasta sataan pyrähdetään 4,3 sekunnissa, mutta tässäkin tapauksessa huippunopeus on samat 210 km/h. Myöhemmin tulossa on vielä 760-hevosvoimainen tehoversio, jota markkinoidaan Mercedes-AMG:n nimen alla.

Akkukapasiteetti on joko 90 tai 107,8 kWh, ja WLTP-standardin mukainen toimintamatka on parhaimmillaan 770 kilometriä. Maksimilataustehoksi kerrotaan 200 kW, jolloin 15 minuutissa saadaan parhaimmillaan virtaa 300 kilometrin ajoa varten. Älykäs navigaattori osaa laskea, kannattaako matkan varrella pysähtyä esimerkiksi kahdesti pikalaturille vai onko suorempi reitti hitaammalle latausasemalle parempi vaihtoehto.

Ajoavustin- ja muu teknologia vastaa pitkälti S-luokkaa. Tarjolla on esimerkiksi lisättyä todellisuutta hyödyntävä tuulilasin heijastusnäyttö, takapyöriä jopa 10 asteen verran kääntävä nelipyöräohjaus, ilmajousitus sekä osittain autonomisen ajamisen mahdollistava Drive Pilot -järjestelmä. Ovetkin avautuvat itsekseen autoa lähestyttäessä, jos tämä on turvallista. Jalan laskeminen jarrupolkimelle sulkee puolestaan ovet.

Myynti starttaa esimerkiksi Saksassa kesällä, ja EQS nähdään Suomessakin syksyn mittaan. Hinnoista ei ole vielä tietoa, mutta ne ovat varmasti 100 000 euron paremmalla puolella. EQS saattaa kuitenkin olla perinteistä S-luokkaa edullisempi minimaalisen autoveron ansiosta.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Brabus esitteli todellisen tehohybridin – Mercedes-AMG S 63:n viritetyssä versiossa on 930 heppaa ja rutkasti luksusta

Hybriditekniikalla ladatussa Mercedes-AMG S 63 E Performancessa on jo tehtaan jäljiltä nelilitraisen tuplaturbokasin ja sähkömoottorin yhteispelin ansiosta mukavat 802 hevosvoimaa. Tähtimerkin hovivirittäjä Brabus pistää kuitenkin vielä paremmaksi reilun 100 hepan verran.

Cybertruckin mainostettu luodinkestävyys joutuu testiin YouTube-videolla

Jos jotain väitetään luodinkestäväksi, niin tottahan toki amerikkalaiset kaivavat aseensa esille.

Opelilta tulee uusia katumaastureita – myös Frontera-mallinimi tekee paluun

Opelin mallistoon kuului 1990-luvulla Frontera-niminen maasturi, joka oli omaa sukua Isuzu. Nyt mallinimi tekee comebackin uuden katumaasturin perässä.

Korealaisesta kylmän sään kestävästä akusta odotetaan vastausta sähköautoilun talvimurheisiin

SK On -niminen korealaisfirma on suunnitellut kylmää kestäviä akkuja, jotka eivät menettäisi entiseen tapaan lataustaan.

Tyyliniekan uusimmat