Mercedes herätti henkiin neliovisten coupéiden luokan vuonna 2004 lanseeratun CLS:n myötä, ja nykyään auto on edennyt jo kolmanteen sukupolveensa. CLS:n pikkuveljeksi esiteltiin A-luokan pohjalta tehty CLA viitisen vuotta sitten, mutta pienempi painos jäi typistettyjen mittasuhteidensa vuoksi kauas CLS:n eleganssista. Mersukin tiedosti ongelman, ja niinpä auton seuraajasta pyrittiin tekemään paljon ensimmäistä CLA:ta sulavalinjaisempi.
Toisen sukupolven CLA tuotiin nyt julkisuuteen Las Vegasin Consumer Electronics Show’ssa, mikä kertoo perinteisten autonäyttelyiden merkityksen jatkuvasta pienentymisestä. Uusi CLA sai CES:ssä paljon suuremman huomion kuin ison autonäyttelyn kymmenien muiden uutuuksien joukossa, ja huomiota auto myös ansaitsee. Kompaktin coupén linjat ovat nimittäin sulavoituneet niin paljon, että puheet CLS:n pikkuveljestä eivät ole enää liioiteltuja. Sivuprofiilin lisäksi myös nokan ja perän muodoissa on selvää yhdennäköisyyttä CLS:ään, mutta koon ohella yksi ratkaiseva ero on toki edelleen olemassa.
CLA on nimittäin tehty tuttuun tapaan A-luokan etuvetopohjaiselle perusrakenteelle, minkä huomaa auton mittasuhteista tarkemmin katsomalla. Kokonaisuus on silti paljon edeltäjää tasapainoisempi, mihin myös kasvaneilla mitoilla on vaikutuksensa. Pituus on lisääntynyt 48 millillä, kun taas leveyttä on tullut lisää 53 millin verran. Akseliväli on puolestaan venähtänyt 30 millillä, ja tämän pitäisi tuntua jo takapenkkiläisten polvitiloissakin.
Uusi coupé debytoi Las Vegasissa CLA 250 -version voimin. Tätä mallia vauhdittaa kaksilitrainen bensaturbo, joka tuottaa 225 hepan tehon ja 350 newtonin maksimiväännön. Voimansiirrosta vastaa tässä tapauksessa seitsemänvaihteinen kaksoiskytkinautomaatti, mutta myöhemmin tarjolle tulee muitakin A-luokasta tuttuja moottorivaihtoehtoja. Sama koskee myös manuaalivaihteistoa ja 4MATIC-nelivetoa. Ajo-ominaisuuksien mainostetaan kohentuneen leveämmän raidevälin sekä matalamman painopisteen ansiosta, ja uutta CLA:ta kehutaankin Mersun kompaktiautovalikoiman dynaamisimmaksi jäseneksi.
Suosittelemme
Lupaukselle annetaan katetta mm. entistä paksumpien kallistuksenvaimentimien ja lisävarustelistalta löytyvien mukautuvien iskunvaimentimien avulla, kun taas korirakenteesta tehokkaasti eristetty takajousitus antaa odottaa myös aiempaa mukavampaa ja hiljaisempaa kyytiä. Ilmanvastuskerroin on puolestaan heikentynyt hitusen kasvaneen otsapinta-alan vuoksi, mutta 0,23 on cd-arvona edelleen mainiota tasoa.
Koska CLA perustuu viimeisimpään A-luokkaan, neliovinen coupé on perinyt myös kompaktin hatchbackin MBUX-nimisen tietoviihdejärjestelmän. Se tottelee puhekomentojakin, kunhan autolle vain ensin huudahtaa ”Hei Mercedes”. Ajoavustinpuolella tarjolla on puolestaan monia alun perin S-luokassa esiteltyjä varusteita, kuten aktiivinen kaista-avustin ja osittain autonomiseen menoon avittava toiminto. Vaikka toisen sukupolven CLA esiteltiin jo nyt, autoa joutuu odottamaan vielä muutaman kuukauden. Euroopan markkinoilla myynnin pitäisi startata toukokuun aikana.