Mersun pikkucoupé muuttui paljon sulavalinjaisemmaksi – uusi CLA esiteltiin Las Vegasissa

Mercedes herätti henkiin neliovisten coupéiden luokan vuonna 2004 lanseeratun CLS:n myötä, ja nykyään auto on edennyt jo kolmanteen sukupolveensa. CLS:n pikkuveljeksi esiteltiin A-luokan pohjalta tehty CLA viitisen vuotta sitten, mutta pienempi painos jäi typistettyjen mittasuhteidensa vuoksi kauas CLS:n eleganssista. Mersukin tiedosti ongelman, ja niinpä auton seuraajasta pyrittiin tekemään paljon ensimmäistä CLA:ta sulavalinjaisempi.

Toisen sukupolven CLA tuotiin nyt julkisuuteen Las Vegasin Consumer Electronics Show’ssa, mikä kertoo perinteisten autonäyttelyiden merkityksen jatkuvasta pienentymisestä. Uusi CLA sai CES:ssä paljon suuremman huomion kuin ison autonäyttelyn kymmenien muiden uutuuksien joukossa, ja huomiota auto myös ansaitsee. Kompaktin coupén linjat ovat nimittäin sulavoituneet niin paljon, että puheet CLS:n pikkuveljestä eivät ole enää liioiteltuja. Sivuprofiilin lisäksi myös nokan ja perän muodoissa on selvää yhdennäköisyyttä CLS:ään, mutta koon ohella yksi ratkaiseva ero on toki edelleen olemassa.

CLA on nimittäin tehty tuttuun tapaan A-luokan etuvetopohjaiselle perusrakenteelle, minkä huomaa auton mittasuhteista tarkemmin katsomalla. Kokonaisuus on silti paljon edeltäjää tasapainoisempi, mihin myös kasvaneilla mitoilla on vaikutuksensa. Pituus on lisääntynyt 48 millillä, kun taas leveyttä on tullut lisää 53 millin verran. Akseliväli on puolestaan venähtänyt 30 millillä, ja tämän pitäisi tuntua jo takapenkkiläisten polvitiloissakin.

Uusi coupé debytoi Las Vegasissa CLA 250 -version voimin. Tätä mallia vauhdittaa kaksilitrainen bensaturbo, joka tuottaa 225 hepan tehon ja 350 newtonin maksimiväännön. Voimansiirrosta vastaa tässä tapauksessa seitsemänvaihteinen kaksoiskytkinautomaatti, mutta myöhemmin tarjolle tulee muitakin A-luokasta tuttuja moottorivaihtoehtoja. Sama koskee myös manuaalivaihteistoa ja 4MATIC-nelivetoa. Ajo-ominaisuuksien mainostetaan kohentuneen leveämmän raidevälin sekä matalamman painopisteen ansiosta, ja uutta CLA:ta kehutaankin Mersun kompaktiautovalikoiman dynaamisimmaksi jäseneksi.

Lupaukselle annetaan katetta mm. entistä paksumpien kallistuksenvaimentimien ja lisävarustelistalta löytyvien mukautuvien iskunvaimentimien avulla, kun taas korirakenteesta tehokkaasti eristetty takajousitus antaa odottaa myös aiempaa mukavampaa ja hiljaisempaa kyytiä. Ilmanvastuskerroin on puolestaan heikentynyt hitusen kasvaneen otsapinta-alan vuoksi, mutta 0,23 on cd-arvona edelleen mainiota tasoa.

Koska CLA perustuu viimeisimpään A-luokkaan, neliovinen coupé on perinyt myös kompaktin hatchbackin MBUX-nimisen tietoviihdejärjestelmän. Se tottelee puhekomentojakin, kunhan autolle vain ensin huudahtaa ”Hei Mercedes”. Ajoavustinpuolella tarjolla on puolestaan monia alun perin S-luokassa esiteltyjä varusteita, kuten aktiivinen kaista-avustin ja osittain autonomiseen menoon avittava toiminto. Vaikka toisen sukupolven CLA esiteltiin jo nyt, autoa joutuu odottamaan vielä muutaman kuukauden. Euroopan markkinoilla myynnin pitäisi startata toukokuun aikana.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Ei ravistettu, eikä sekoitettu: Aston Martin -viski toimitetaan pullossa, jota koristaa aito DB5:n mäntä

Autonvalmistaja Aston Martin on päättänyt tehdä yhteistyötä brittiläisen Bowmore-tislaamon kanssa. Tuloksena on varsin erikoinen ja harvinainen skottilainen mallasviski. Black Bowmore...

Kiinan vastaus luksuslimolle on pidennetty Hongqi H9+

Ainakin näin länsimaalaisittain erikoisesta nimestään huolimatta tällä normikorisesta autosta pidennetyllä mallilla on tarjota parasta mahdollista luxusta Kiinan suunnalta. Jutun kuvat...

Tyylikäs vanha kuplavolkkari on sijoitus, joka saattaa kiinnostaa myös naisia

Vanhojen autojen maailmassa hinnat heittelevät kuin pörssimarkkinoilla. Iäkäs kuplavolkkari voi sen sijaan olla tasaisesti arvoaan nostava, jonka ostajakunta on...

Hyundai Sonata – alkuvuosien kompasteluista vakavasti otettavaksi automalliksi

Sonata, tuo eteläkorealaisen autotehtaan toivo esiteltiin ensimmäisen kerran jo vuonna 1985. Eteläkorealainen sonaatti vaikutti alkuun lyhyeltä, sillä parin ensimmäisen...

Tässä se nyt on – Gordon Murrayn T.50 kirjoittaa superautojen sääntökirjan uusiksi

Brittiläinen autonsuunnittelija Gordon Murray vaikutti yli parisenkymmentä vuotta Formula 1:ssä, jossa hän rikkoi rajoja, ja toteutti rohkeasti visioitaan. Keveys...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...