Mersun pienin katumaasturi uudistui – toisen sukupolven GLA on selvästi korkeampi ja lyhyempi kuin edeltäjänsä

Mercedes tarjosi jo edellissukupolven A-luokan pohjalta GLA-nimistä katumaasturia, jota oli kuitenkin hankala erottaa sellaiseksi. Ensimmäinen GLA oli nimittäin kuin alustaltaan hieman korotettu kompaktiluokan hatchback, vaikka kori olikin täysin omansa. Nyt tähtimerkki toi julkisuuteen uusimman A-luokan tekniikkaa hyödyntävän toisen sukupolven GLA:n, joka sopii entistä paremmin Mersun muiden katumaasturien joukkoon.

Auto on nimittäin muuttunut mitoiltaan huomattavasti SUV-maisemmaksi. Korkeutta on 1,61 metrin myötä yli kymmenen senttiä enemmän kuin edeltäjässä, mutta samalla pituus on kutistunut 1,5 sentillä. Suuremmasta poikkipinta-alasta huolimatta ilmanvastuskertoimen cw-arvoksi kerrotaan 0,28, mikä on varsin hyvä saavutus tässä luokassa. Ovet ulottuvat nyt kyljen alareunaan asti sisään sisäänkäynnin helpottamiseksi, ja etumatkustajat istuvat entistä korkeammalla ja ryhdikkäämmin. Tästä huolimatta pääntilaa pitäisi olla tarjolla enemmän kuin edeltäjämallissa.





Myös näkyvyys ulospäin on kohentunut takimmaisiin kattopilareihin ulottuvien sivulasien ansiosta. Takamatkustajien polvitilojenkin mainostetaan kasvaneen auton kutistuneesta pituudesta huolimatta. Lisähintaan takapenkkiä pystyy siirtämään pituussuunnassa 14 sentin verran, ja myös selkänojan kulma on säädettävissä. Siirrettävän takapenkin selkänoja on jaettu kahtia 40:60-suhteessa, kun taas vakiopenkki on ositettu 40:20:40-suhteessa. Tavaratilan volyymiksi kerrotaan 435-1430 litraa, ja tavaratilan pohjaakin pystyy säätämään korkeussuunnassa.

Ulkonäkönsä puolesta uusi GLA on entistä pulleampi, ja sekä naama- että peräilme ovat hyvin lähellä Mercedeksen isompia katumaastureita. Sporttista fiilistä on yritetty luoda konepellin kahden pullistuksen avulla, kun taas maskin poikkiripa puhuu omaa SUV-kieltään. Myös pyöräkoko on kasvanut, ja lisävarustelistalta voi ruksia parhaimmillaan 20-tuumaiset kiekot GLA:n alle. Sisätiloissa käytetään muista uusista Mersuista tuttua MBUX-tietoviihdejärjestelmää, joka tottelee haluttaessa myös puhetta. Kojelaudan tuplaruudut ovat vakiona seitsemäntuumaiset, mutta lisähintaan tarjolla ovat myös 10,25-tuumaiset vaihtoehdot.

Alustapuolella uutta on mm. erilliseen apurunkoon kumilaakereilla kiinnitetty taka-akselisto, jonka pitäisi vähentää koriin välittyvää melua ja värinöitä. Raideleveys on kasvanut 40 millillä edeltäjään nähden, kun taas maavaraa on yhdeksän milliä entistä enemmän. Nelivedon saa tuttuun tyyliin lisävarusteena, mutta siinä luotetaan nyt sähkömekaaniseen kytkimeen hydraulisen ratkaisun sijasta. Nelivedon mukana tulee myös maastoajopaketti, joka sisältää mm. alamäkiavustimen, ledivalojen maastotoiminnon ja yhden lisämoodin ajotilavalintoihin.

Kattava ajoavustintarjonta on tuttua Mersua, mutta uutuutena autoon on tuotu jo isossa GLS:ssä nähty autonpesuavustin. Se sulkee ikkunat ja kattoluukun, taittaa sivupeilit ja laittaa ilmastoinnin sisäkierrolle pesukatua lähestyttäessä. Lisäksi lisävarustelistalta löytyvä 360 asteen kamera helpottaa pesulaan ajamista. Moottorivalikoima koostuu puolestaan muista kompakti-Mersuista tutuista neloskoneista. Bensapuolella tarjolla ovat GLA 200, GLA 220, GLA 250 ja huippumallina yli 300-heppainen Mercedes-AMG GLA 35. Dieseleistä tarjolle tulevat ilmeisesti GLA 200 d sekä GLA 220 d, ja pistokehybridikin on luvassa myöhemmin.

Uusi GLA ei ole merkistään huolimatta saksalainen, koska valmistus tapahtuu Ranskan Hambachissa. Lisäksi tuotantolinjat pukkaavat uutuutta ulos Pekingin tehtaalta Kiinan markkinoita varten. Euroopassa auto tulee myyntiin ensi keväänä, mutta hinnoista ei ole vielä tietoa.

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Harvinaista herkkua huutokaupassa – vuoden 1988 Hartge F1 on W124-korinen Mersu 300 E, jota vauhdittaa BMW M:n viritetty kuutonen

Saksalainen Hartge kuului maineikkaimpiin BMW-virityspajoihin. 1970-luvun alusta viime vuoden puoleenväliin toiminut firma tuunasi Minejä ja Range Rovereitakin, mutta niiden...

Automerkkien historia: BMW – lentokonemoottoritehtaasta premium-brändiksi

BMW:n tarina alkaa jo ensimmäistä maailmansotaa edeltävältä ajalta. Merkin edeltäjänä voidaan pitää vuonna 1913 perustettua Rapp Motorenwerke GmbH:ta, joka...

Myydään: Fordin vintage-avolava saksalaisella talousmoottorilla

Mitä tehdä, kun pitää enemmän 70-lukulaisen miehekkäästä automuotoilusta, haluaa kuljettaa säänkestävää tavaraa, mutta ei ole valmis sponsoroimaan jokaista vastaantulevaa...

Voimanpuute ei vaivaa tätä Audia – uudessa ABT RS7-R:ssä on 740 heppaa ja 920 newtonin vääntö

Audi esitteli uusimman sukupolven RS 6:n ja RS 7:n viime syyskuussa Frankfurtin autonäyttelyssä. Ne ovat ehtineet jo tuning-pajojen kynsiinkin,...

Automerkkien historia: AMC – Taistelija kolmen suuren varjossa

Amerikan Yhdysvalloissa oli aikanaan kolme suurta autonvalmistajaa: General Motors (GM), Ford ja Chrysler. Näiden jälkeen tuli pienempi American Motors...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...