Mersun pienin katumaasturi uudistui – toisen sukupolven GLA on selvästi korkeampi ja lyhyempi kuin edeltäjänsä

Mercedes tarjosi jo edellissukupolven A-luokan pohjalta GLA-nimistä katumaasturia, jota oli kuitenkin hankala erottaa sellaiseksi. Ensimmäinen GLA oli nimittäin kuin alustaltaan hieman korotettu kompaktiluokan hatchback, vaikka kori olikin täysin omansa. Nyt tähtimerkki toi julkisuuteen uusimman A-luokan tekniikkaa hyödyntävän toisen sukupolven GLA:n, joka sopii entistä paremmin Mersun muiden katumaasturien joukkoon.

Auto on nimittäin muuttunut mitoiltaan huomattavasti SUV-maisemmaksi. Korkeutta on 1,61 metrin myötä yli kymmenen senttiä enemmän kuin edeltäjässä, mutta samalla pituus on kutistunut 1,5 sentillä. Suuremmasta poikkipinta-alasta huolimatta ilmanvastuskertoimen cw-arvoksi kerrotaan 0,28, mikä on varsin hyvä saavutus tässä luokassa. Ovet ulottuvat nyt kyljen alareunaan asti sisään sisäänkäynnin helpottamiseksi, ja etumatkustajat istuvat entistä korkeammalla ja ryhdikkäämmin. Tästä huolimatta pääntilaa pitäisi olla tarjolla enemmän kuin edeltäjämallissa.

-- MAINOS --

Myös näkyvyys ulospäin on kohentunut takimmaisiin kattopilareihin ulottuvien sivulasien ansiosta. Takamatkustajien polvitilojenkin mainostetaan kasvaneen auton kutistuneesta pituudesta huolimatta. Lisähintaan takapenkkiä pystyy siirtämään pituussuunnassa 14 sentin verran, ja myös selkänojan kulma on säädettävissä. Siirrettävän takapenkin selkänoja on jaettu kahtia 40:60-suhteessa, kun taas vakiopenkki on ositettu 40:20:40-suhteessa. Tavaratilan volyymiksi kerrotaan 435-1430 litraa, ja tavaratilan pohjaakin pystyy säätämään korkeussuunnassa.

-- MAINOS --




Ulkonäkönsä puolesta uusi GLA on entistä pulleampi, ja sekä naama- että peräilme ovat hyvin lähellä Mercedeksen isompia katumaastureita. Sporttista fiilistä on yritetty luoda konepellin kahden pullistuksen avulla, kun taas maskin poikkiripa puhuu omaa SUV-kieltään. Myös pyöräkoko on kasvanut, ja lisävarustelistalta voi ruksia parhaimmillaan 20-tuumaiset kiekot GLA:n alle. Sisätiloissa käytetään muista uusista Mersuista tuttua MBUX-tietoviihdejärjestelmää, joka tottelee haluttaessa myös puhetta. Kojelaudan tuplaruudut ovat vakiona seitsemäntuumaiset, mutta lisähintaan tarjolla ovat myös 10,25-tuumaiset vaihtoehdot.

-- MAINOS --

Alustapuolella uutta on mm. erilliseen apurunkoon kumilaakereilla kiinnitetty taka-akselisto, jonka pitäisi vähentää koriin välittyvää melua ja värinöitä. Raideleveys on kasvanut 40 millillä edeltäjään nähden, kun taas maavaraa on yhdeksän milliä entistä enemmän. Nelivedon saa tuttuun tyyliin lisävarusteena, mutta siinä luotetaan nyt sähkömekaaniseen kytkimeen hydraulisen ratkaisun sijasta. Nelivedon mukana tulee myös maastoajopaketti, joka sisältää mm. alamäkiavustimen, ledivalojen maastotoiminnon ja yhden lisämoodin ajotilavalintoihin.

Kattava ajoavustintarjonta on tuttua Mersua, mutta uutuutena autoon on tuotu jo isossa GLS:ssä nähty autonpesuavustin. Se sulkee ikkunat ja kattoluukun, taittaa sivupeilit ja laittaa ilmastoinnin sisäkierrolle pesukatua lähestyttäessä. Lisäksi lisävarustelistalta löytyvä 360 asteen kamera helpottaa pesulaan ajamista. Moottorivalikoima koostuu puolestaan muista kompakti-Mersuista tutuista neloskoneista. Bensapuolella tarjolla ovat GLA 200, GLA 220, GLA 250 ja huippumallina yli 300-heppainen Mercedes-AMG GLA 35. Dieseleistä tarjolle tulevat ilmeisesti GLA 200 d sekä GLA 220 d, ja pistokehybridikin on luvassa myöhemmin.

Uusi GLA ei ole merkistään huolimatta saksalainen, koska valmistus tapahtuu Ranskan Hambachissa. Lisäksi tuotantolinjat pukkaavat uutuutta ulos Pekingin tehtaalta Kiinan markkinoita varten. Euroopassa auto tulee myyntiin ensi keväänä, mutta hinnoista ei ole vielä tietoa.

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Uusimmat

710-hevosvoimaisen Porsche 911:n voimavarat näkyvät nyt myös ulospäin – Techart esitteli korisarjansa uuteen Turboon ja Turbo S:ään

Uusi Porsche 911 Turbo on erityisesti 650-heppaisena S-versiona yksi maailman nopeimmista urheiluautoista, mutta ulospäin nelivetoisen tykin tyyli on korostetun...

Porsche raotti salaisuuden verhoa – uusi 911 GT3 näyttää tältä

Vaikka koko automaailma tuntuu sähköistyvän tai siirtyvän ainakin downsizing-henkisiin turbokoneisiin, myös perinteisiä korkealle kiertäviä vapareita onneksi vielä tehdään. Porschella...

Audi lähtee mukaan Dakar-aavikkoralliin sähköautolla – suunnitteilla on myös paluu Le Mansiin

Audi on sähköistynyt viime vuosina vauhdilla, mikä on näkynyt rinkulamerkin moottoriurheilutoiminnoissakin. Seuraavaksi vuorossa on legendaarisen Dakar-aavikkorallin valloitus sähkön voimin. Audin...

Muistatko vielä Peugeot 405 T16? Tyylikäs tehosedan 90-luvulta

Uusi 508 PSE (Peugeot Sport Engineered) on jo ehditty julistaa kaikkien aikojen nopeimmaksi Peugeotin katuautoksi. Se ei kuitenkaan ollut...

Lamborghinin viimeiseksi jäänyt etumoottorinen urheiluauto on jo puolen vuosisadan ikäinen – Jarama on nykyään yllättävän aliarvostettu harvinaisuus

Lamborghineista puhuttaessa mieleen tulevat useimmiten villin näköiset keskimoottoriset superautot, mutta maineikas italialaismerkki on tehnyt muunkinlaisia sportteja. Yksi niistä on...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...
Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.