Mersun legendaan puhalletaan uutta eloa – AMG vastaa seuraavan SL:n kehitystyöstä

SL on kuulunut Mercedeksen mallistoon jo 65 vuoden ajan. Mallisarjan tarina sai alkunsa vuonna 1954 esitellystä 300 SL:stä, joka nousi lokinsiipioviensa ja eksoottisen tekniikkansa myötä autohistorian kuolemattomien legendojen joukkoon. Avoautoksi SL muuttui 1950-luvun loppupuolella, ja seuraavan vuosikymmenen Pagoda-SL:nä tunnettu korimalli laajensi asiakaskuntaa hieman maanläheisemmän tekniikkansa myötä.

Siitä lähtien SL on tunnettu kaksi- tai 2+2-paikkaisena luksussporttina, joka on vedonnut enemmän herrasmieskuskeihin kuin ratakettuihin. Tämä kaava toimi hyvin vuonna 2012 esiteltyyn nykysukupolveen saakka, jonka muotoilu on jakanut voimakkaasti mielipiteitä. SL on lisäksi jäänyt Mersun mallistossa pahasti AMG:n sporttisempien GT-mallien jalkoihin, ja kaksipaikkaisten roadstereiden kysyntä on muutenkin ollut pahasti laskusuunnassa.


Niinpä koko mallisarja kaipaa kipeästi uutta otetta, jotta legendan taru ei pääty kokonaan. SL halutaan viedä entistä sporttisempaan suuntaan, ja automaailmassa on liikkunut jo pitkään huhuja tehdasvirittäjä Mercedes-AMG:n osallistumisesta seuraavan SL:n kehitystyöhön. Nyt AMG:n pomo Tobias Moers vahvisti nämä tiedot New Yorkin autonäyttelyn aattona ja kertoi, että seuraava SL kehitetään kokonaan AMG:lla Saksan Affalterbachissa.

Auto tehdään samalle MSA-pohjalevylle kuin AMG:n kaksipaikkaiset GT-mallit, ja SL saa jälleen pienen takapenkin niistä erottuakseen. Lisäksi nykymallin taittuva peltikatto vaihtuu painonsäästön nimissä klassiseen kangaskattoon. Massaa lasketaan myös alumiinin avulla, jota hyödynnetään pohjalevyssä kattavasti, ja tavoitteeksi on asetettu 1700 kilon rajapyykin alle jääminen. MSA-perusrakenteen uusin versio mahdollistaa kattavan voimanlähdevalikoiman, joka voi ainakin teoriassa ulottua klassisista polttomoottoreista täyssähköversioihin asti.





Uuden SL:n perusversioita vauhdittanee kuitenkin kolmilitrainen tuplaturbokuutonen, joka tuottaa 48 voltin sähköjärjestelmän myötä toteutetun miedon hybridiratkaisun avustamana vähintään 430 hevosvoimaa. Monissa AMG:n malleissa käytetystä nelilitraisesta tupla-ahdetusta kasista tulee puolestaan tarjolle kaksi eri versiota, joista tehokkaampi korvaa myös nykymallissa käytetyn V12:n. Myös täyssähkömalli sopisi hienosti jatkamaan SL:n innovaatioita pursuilevia perinteitä, jotka ovat jääneet vähän paitsioon viime vuosina.

Uutta SL:ää saadaan kuitenkin odotella vielä jokunen vuosi, koska edes testiprototyyppejä ei ole vielä bongattu. Nykymallin elinkaari voi siis venyä jopa 10 vuoden mittaiseksi, mutta sekään ei ole mitään uutta SL:n historiassa.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Skoda ja Volkswagen reputtivat hirvenväistötestissä

Sekä 2020 Skoda Superb iV Estate, että Volkswagen Passat GTE Estate ovat viimeisimmät autot, jotka ovat tulleet hylätyiksi niin...

Virityspaja Hartgen näkemys Bemarin munuaisista oli aikaansa edellä.

Nyt kun kohistaan BMW:n maskin suurenemisesta mallikerta toisensa jälkeen, on hyvä muistella saksalaisen tuning-firman aikaansaannosta 15 vuoden takaa. Tuskin on...

Daimlerin omistama Mercedes-Benz lopettaa vetymallinsa valmistuksen taloudellisista syistä

Vuonna 2013 Mercedes-Benz esitteli täysin uuden tavan liikuttaa SUV -malli GLC:tä. Tuolloin Fordin ja Nissanin kanssa yhteistyössä kehittämästä mallista...

Vieläkin häijymmän näköiset jättimunuaiset – uusi BMW M4 vuosi julkisuuteen täysin naamioimattomana

BMW aiheutti melkoisen kohun, kun jättimäisellä pystysuuntaisella munuaismaskilla varustettu uusi 4-sarja esiteltiin muutama päivä sitten. Malliston huipulle asettuva M4...

VW julkaisi ensimmäiset tiiserikuvat uudistuneesta Arteonista – tarjolle tulee myös shooting brake -tyylinen farmari

Volkswagen toi mallistoonsa jo yli 10 vuotta sitten CC:ksi nimetyn neliovisen coupén Passatin pohjalta. Sen jalanjälkiin astui kolmisen vuotta...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...