Mersun iso sähkökatumaasturi putkahti jo julkisuuteen ennen virallista esittelyä – tässä on EQS SUV

Mercedes-Benzin EQ-alkuisten sähköautojen valikoima kasvaa vielä tämän vuoden aikana kahdella katumaasturilla, eli luksusluokan EQS SUV:lla ja pykälää pienemmällä EQE-crossoverilla. Nyt niistä ensimmäinen putkahti jo julkisuuteen viikkoa ennen virallista esittelyä.

EQS SUV on siis luvattu lanseerata koko komeudessaan 19.4., mutta auton design on selvillä jo nyt Instagramiin vuotaneen kuvan ansiosta. Suuria yllätyksiä ei olisi muutenkaan ollut luvassa, koska myös EQS SUV edustaa Mersun nykyään suosimaa maatuskalinjaa. Muodot ovat siis pitkälti samanlaiset kuin tähtimerkin muissakin uusissa sähköautoissa, mutta katumaasturikorin ansiosta uusi EQS SUV ei muistuta niin paljon saippuapalaa kuin matalakattoisemmat EQS ja EQE.

Tämänkin sähkö-Mersun keulailmettä dominoi iso umpinainen maski, johon on muotoilullisesti integroitu myös ajovalot. Kaikenlaiset pokkaukset loistavat kylkilinjassa poissaolollaan ovien alareunaa lukuun ottamatta, ja ovenkahvat on ilmeisesti upotettu kyljen pintaan ilmanvastuksen pienentämiseksi. Katumaasturin statuksesta kertovat korkeamman korin ohella astinlaudat ja lokasuojanreunojen mustat muoviverhoukset.

Takapäästä ei ole vielä kuvaa, mutta myös EQS SUV:n peräpeiliä koristaa samanlainen täysleveä ledinauha kuin Stuttgartin merkin muissa sähköautoissa. Sisustaan saa puolestaan matalamman EQS:n tyyliin peräti 1,41 metriä leveän Hyperscreenin, joka kattaa käytännössä koko kojelaudan. Keskikonsoli on ”leijuvaa” mallia, ja istuimetkin lienevät samat kuin perus-EQS:ssä. Takapenkkiläisillä pitäisi kuitenkin olla parempi pääntila korkeamman kattolinjan ansiosta.

Netissä liikkuvien tietojen perusteella EQS SUV:n perusmallissa on noin 330 hevosvoimaa, ja saataville tulee myös kahdella sähkömoottorilla ryyditetty 524-heppainen versio. Matalamman EQS 53:n kaltainen AMG-mallikin olisi mahdollinen lisä valikoimaan, jolloin potkua olisi jo yli 760 hevosvoimaa. Katumaasturin toimintasäde lienee hieman perus-EQS:ää pienempi korkeamman ilmanvastuksen vuoksi, ja hintakin on todennäköisesti hieman korkeammalla tasolla.

LähdeAuto Bild

Lue lisää