Mersun hinnat alkaen -sähköauto esiteltiin – EQA on tehty GLA:n pohjalta

Jo pari vuotta markkinoilla ollut täyssähköinen Mercedes-Benz EQC on jäänyt kauaksi myyntimenestyksestä. Sähköautokauppaan yritetään nyt saada vauhtia huomattavasti edullisemman EQA:n avulla.

EQC on tehty samalle perusrakenteelle polttomoottorikäyttöisen GLC:n kanssa, mikä ei kuitenkaan näy ulospäin. Nyt esitelty EQA on luotu puolestaan kompaktiluokan GLA:n pohjalta, ja tätä ei ole vaivauduttu suuremmin peittelemään. Autojen peruskorit ovat nimittäin identtiset, mutta EQA:n nokkaan ja perään on tuotu sukunäköä EQC:n kanssa etuvaloihin liittyvällä umpinaisella maskilla sekä kapealla ledinauhalla toisiinsa yhdistetyillä takavaloilla. Lisäksi auton alla pyörivät Mersun sähköautotyyliin kuuluvat monipuolaiset vanteet, ja käyttövoimasta kerrotaan myös lukuisilla sinisillä yksityiskohdilla.

-- MAINOS --

EQA debytoi 250-mallimerkinnän saaneen perusmallin voimin. 190 hevosvoiman tehon ja 375 newtonin maksimiväännön tuottava sähkömoottori pyörittää etupyöriä, ja virta saadaan 66,5 kWh:n litiumioniakuilta. Auton virallisia WLTP-toimintamatkamittauksia ei ole vielä tehty, mutta Mercedes arvioi toimintasäteeksi 426 kilometriä. Enemmän laboratorio-olosuhteita vastaavan NEDC-standardin mukainen range on puolestaan 486 kilometriä. EQA 250:n jälkeen tulossa on muitakin versioita. Niissä on joko etu- tai neliveto, ja tulevan lippulaivamallin voimavaroiksi kerrotaan 268 heppaa. Lisäksi luvassa on WLTP-syklin mukaan yli 500 kilometrin toimintamatkaan yltävä EQA.

-- MAINOS --




Sisään astuminenkin kertoo läheisestä sukulaisuudesta GLA:n kanssa. Kojelauta on nimittäin sama kuin polttomoottorikäyttöisessä sisarmallissa, mutta verhoilun ja valaistuksen yksityiskohdat ovat sähköautossa omanlaisensa. Vakiona on seitsemäntuumaisten näyttöjen pari, mutta lisähintaan tarjolla ovat myös 10,25-tuumaiset ruudut. Navigaattori osaa laskea nopeimman reitin latauspysähdyksineen, ja se pystyy myös reagoimaan matkan varrella tuleviin muutoksiin, kuten liikenneruuhkiin. Mercedes me Charge -palvelun myötä EQA-kuskeilla on pääsy kaiken kaikkiaan 450 000 latauspisteeseen 31 eri maassa.

EQA:ssa on vakiona 11 kilowatin laturi, ja pikalatauspisteellä latausteho voi olla parhaimmillaan 100 kW. Tällöin 10-prosenttisesti täynnä olevat akut täyttyvät parhaimmillaan puolessa tunnissa 80 prosenttiin kapasiteetista. Akkupaketin mukana tulee myös vakiovarusteisiin kuuluva lämpöpumppu. Jousitus hoidetaan puolestaan vakiona tavallisten teräsjousien avulla, ja ilma-alustaa tämän luokan autoon ei saa edes lisähintaan. Mukautuvat iskunvaimentimet voi kuitenkin ruksia lisävarustelistalta.

EQA:n tehokkaammat versiot saavat taka-akselille oman sähkömoottorin, jonka kylkiäisinä tulee myös neliveto. Takimmainen voimanlähde on ns. synkroninen moottori, kun taas edessä käytetään asynkronista moottoria. Sähköautonkin neliveto tottelee 4Matic-nimeä, ja se pystyy säätelemään voimanjakoa 100 kertaa sekunnissa. EQA:n myynti Euroopan markkinoilla starttaa tulevan kevään aikana. Saksassa lähtöhinta on noin 38 500 euroa paikallisten hankintatukien vähentämisen jälkeen, ja Suomen hintakin lienee ainakin alle 50 000 € paikallisesti päästöttömän sähköauton minimaalisen autoveron ansiosta.

Pirkan Kellon kuuma kello
Kaupallinen yhteistyö

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Uusimmat

Ikonin juhlamallin kuvat vuosivat julkisuuteen – VW Golf GTI Edition 45 tekee kunniaa hot hatchin 45-vuotiselle taipaleelle

Vuonna 1976 esitelty VW Golf GTI syntyi alun perin Volkswagenin innokkaiden työntekijöiden salaisena projektina, jolle merkin johto ei meinannut...

Urheiluautomaista potkua maasturilegendan uuteen tulkintaan – Land Rover Defender V8:n mekaanisesti ahdettu kasi tuottaa 525 heppaa

Ikonisimpien ja pitkäikäisimpien maasturien joukkoon kuulunut alkuperäinen Land Rover Defender poistui tuotannosta muutama vuosi sitten. Korvaajaksi esitelty täysin uusi...

Justin Bieberin ”leijuva” Rolls-Royce on saanut vaikutteensa konseptiautosta

Kanadalainen laulaja ja lauluntekijä Justin Bieber olisi halunnut Rolls-Roycen konseptiauton. Sellaista ei kuitenkaan ollut saatavilla, joten miehelle kustomoitiin samantyylinen...

Mercedes esitteli viidennen sukupolven C-luokan – auto on kuin kutistettu S-sarja

Vuonna 1993 190 E:n manttelinperijäksi esitelty C-luokka on noussut vajaassa 30 vuodessa yhdeksi Mercedeksen myydyimmistä malleista. Suosio jatkuu nykyisinä...

Hyundain upouusi sähköauto esiteltiin – IONIQ 5 tarjoaa väljät tilat ja retrohenkistä tyyliä

Hyundain valikoimaan on kuulunut täyssähköautoja jo jonkin aikaa, mutta vasta nyt on ensimmäisen alusta alkaen sähköautoksi suunnitellun mallin vuoro....

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...
Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.