Jo pari vuotta markkinoilla ollut täyssähköinen Mercedes-Benz EQC on jäänyt kauaksi myyntimenestyksestä. Sähköautokauppaan yritetään nyt saada vauhtia huomattavasti edullisemman EQA:n avulla.
EQC on tehty samalle perusrakenteelle polttomoottorikäyttöisen GLC:n kanssa, mikä ei kuitenkaan näy ulospäin. Nyt esitelty EQA on luotu puolestaan kompaktiluokan GLA:n pohjalta, ja tätä ei ole vaivauduttu suuremmin peittelemään. Autojen peruskorit ovat nimittäin identtiset, mutta EQA:n nokkaan ja perään on tuotu sukunäköä EQC:n kanssa etuvaloihin liittyvällä umpinaisella maskilla sekä kapealla ledinauhalla toisiinsa yhdistetyillä takavaloilla. Lisäksi auton alla pyörivät Mersun sähköautotyyliin kuuluvat monipuolaiset vanteet, ja käyttövoimasta kerrotaan myös lukuisilla sinisillä yksityiskohdilla.
EQA debytoi 250-mallimerkinnän saaneen perusmallin voimin. 190 hevosvoiman tehon ja 375 newtonin maksimiväännön tuottava sähkömoottori pyörittää etupyöriä, ja virta saadaan 66,5 kWh:n litiumioniakuilta. Auton virallisia WLTP-toimintamatkamittauksia ei ole vielä tehty, mutta Mercedes arvioi toimintasäteeksi 426 kilometriä. Enemmän laboratorio-olosuhteita vastaavan NEDC-standardin mukainen range on puolestaan 486 kilometriä. EQA 250:n jälkeen tulossa on muitakin versioita. Niissä on joko etu- tai neliveto, ja tulevan lippulaivamallin voimavaroiksi kerrotaan 268 heppaa. Lisäksi luvassa on WLTP-syklin mukaan yli 500 kilometrin toimintamatkaan yltävä EQA.
Suosittelemme
Sisään astuminenkin kertoo läheisestä sukulaisuudesta GLA:n kanssa. Kojelauta on nimittäin sama kuin polttomoottorikäyttöisessä sisarmallissa, mutta verhoilun ja valaistuksen yksityiskohdat ovat sähköautossa omanlaisensa. Vakiona on seitsemäntuumaisten näyttöjen pari, mutta lisähintaan tarjolla ovat myös 10,25-tuumaiset ruudut. Navigaattori osaa laskea nopeimman reitin latauspysähdyksineen, ja se pystyy myös reagoimaan matkan varrella tuleviin muutoksiin, kuten liikenneruuhkiin. Mercedes me Charge -palvelun myötä EQA-kuskeilla on pääsy kaiken kaikkiaan 450 000 latauspisteeseen 31 eri maassa.
EQA:ssa on vakiona 11 kilowatin laturi, ja pikalatauspisteellä latausteho voi olla parhaimmillaan 100 kW. Tällöin 10-prosenttisesti täynnä olevat akut täyttyvät parhaimmillaan puolessa tunnissa 80 prosenttiin kapasiteetista. Akkupaketin mukana tulee myös vakiovarusteisiin kuuluva lämpöpumppu. Jousitus hoidetaan puolestaan vakiona tavallisten teräsjousien avulla, ja ilma-alustaa tämän luokan autoon ei saa edes lisähintaan. Mukautuvat iskunvaimentimet voi kuitenkin ruksia lisävarustelistalta.
EQA:n tehokkaammat versiot saavat taka-akselille oman sähkömoottorin, jonka kylkiäisinä tulee myös neliveto. Takimmainen voimanlähde on ns. synkroninen moottori, kun taas edessä käytetään asynkronista moottoria. Sähköautonkin neliveto tottelee 4Matic-nimeä, ja se pystyy säätelemään voimanjakoa 100 kertaa sekunnissa. EQA:n myynti Euroopan markkinoilla starttaa tulevan kevään aikana. Saksassa lähtöhinta on noin 38 500 euroa paikallisten hankintatukien vähentämisen jälkeen, ja Suomen hintakin lienee ainakin alle 50 000 € paikallisesti päästöttömän sähköauton minimaalisen autoveron ansiosta.