Mersun F1-tekniikkaa hyödyntävä hyperauto esiteltiin vihdoinkin – 1,6-litrainen V6 tuottaa sähkömoottorien parina 1063 hevosvoimaa

Mercedes-AMG:n Project One -konsepti näki päivänvalon kohta viisi vuotta sitten. Tuolloisesta lupauksesta tuoda myyntiin aitoa F1-tekniikkaa hyödyntävä katuauto pidettiin kiinni, vaikka projektissa vähän venähtikin.

Mercedeksen väki sai huomata, että kisatekniikan kesyttäminen katukäyttöön oli kaikkea muuta kuin helppoa. Nyt haasteet on kuitenkin selätetty, ja Mercedes-AMG One -nimen saanut tuotantomalli tuotiin vihdoinkin julkisuuteen. Linjoiltaan hyperauto on pysynyt hyvin uskollisena konseptille, eli Onesta löytyy niin keskisiivekkeeksi muuttuva kattoskuuppi kuin etulokasuojien aktiiviset ilmanottoaukotkin perhostyylisiä ovia ja aktiivista takasiipeä unohtamatta.

Peräpäähän on kuitenkin tullut hieman isompi lippa leditakavalojen yläpuolelle, ja F1-henkiset putkenpäät sisäänsä kätkevä diffuusorikin on saanut osakseen pieniä muutoksia. Lisäksi voimanlähteen yläpuolella ovat nyt ilma-aukoilla varustetut irrotettavat hiilikuitupaneelit, ja sivupeilit ovat kasvaneet kokoa tieliikenteen ehdoilla. Auton alla pyörivät aerodynaamisilla peitelevyillä höystetyt 10-puolaiset alumiiniset takovanteet, mutta myös yhdeksänpuolaiset magnesiumkiekot ovat saatavilla. Rengaskoko on edessä 19 ja takana 20 tuumaa.

Onen aktiiviset aerodynamiikka-avut pystyy säätämään moneen eri asentoon. Tarjolla on myös downforcea 20 prosentilla vähentävä Race DRS, joka on kuin suoraan F1-maailmasta. Sen avulla ohitusten pitäisi onnistua yleisessä liikenteessäkin helposti, mutta toiminto menee heti pois päältä kun kuski koskee jarruihin tai sivusuuntaista kiihtyvyyttä havaitaan. Ajomoodeja on puolestaan kuusi erilaista, ja autolla pääsee myös pelkällä sähköllä parhaimmillaan 18 kilometrin päähän 8,4 kWh:n akun turvin.

Suosittelemme

Toista ääripäätä edustaa Race Start -toiminto, jolloin One pinkaisee nollasta sataan alle kolmessa sekunnissa ja kahteensataan seitsemässä sekunnissa. Meno jatkuu 352 km/h:n lukemaan asti, jolloin sähköinen rajoitin puuttuu peliin. Suoraan moottoriurheilun maailmasta lainattu voimalinja on saatu tieliikennekelpoiseksi neljällä esilämmitetyllä metallikatalysaattorilla, kahdella keraamisella katalysaattorilla, kahdella hiukkassuodattimella sekä titaanisella takaäänenvaimentimella.

Polttomoottorina palvelee 11 000 kierrokseen yltävä 1,6-litrainen V6 sähköisellä turbolla, joka perustuu Mersun F1-moottoriin muutaman vuoden takaa. Bensakoneen 574 hevosvoiman tehoa täydentävät neljä sähkömoottoria, joista kaksi vastaavat etuakselin voimantuotosta. Näillä eväillä saavutetaan 1063 hevosvoiman kokonaisteho, ja hybridi-V6:n kaasuvastetta mainostetaan jopa vapariveekasia nopeammaksi. Vaihteistona palvelee upouusi seitsemänpykäläinen automatisoitu manuaali, ja mukautuva neliveto tarjoaa vääntöä jakavan torque vectoring -toiminnon myös etuakselilla.

Auton perustana toimii hiilikuitumonokokki, johon on kiinnitetty alumiiniset apurungot sekä edessä että takana. Coilover-tyyppisen jousituksen voi säätää kolmeen eri asentoon, joista Sport+ madaltaa myös ajokorkeutta. Sitä voi myös kasvattaa keulahissitoiminnolla esimerkiksi hidastustöyssyjä tai ramppeja lähestyttäessä. Hidastumisesta huolehtivat puolestaan AMG:n hiilikuitukeraamiset jarrut.

Sisusta on tarkoituksenmukaisen kilpa-autotyylinen, ja istuimet ovat kuin osa auton monokokkia. Penkkien selkänojat saa säädettyä kahteen eri asentoon, ja myös F1-tyylistä rattia, polkimia sekä matkustajan jalkatukea pystyy säätämään. Matkustusmukavuuttakaan ei ole unohdettu täysin, eli Onesta löytyy kaksi USB-porttia, 10-tuumaiset ruudut mittaristona sekä tietoviihdejärjestelmän kosketusnäyttönä ja digitaalinen taustapeili. Verhoilussa on käytetty näkyville jätettyä hiilikuitua, nappanahkaa, metallikoristeita sekä Dinamica-mikrokuitua.

Onen valmistusmäärä rajataan 275 yksilöön, joista kaikki on jo myyty noin 2,5 miljoonan euron kappalehintaan. Hyperauton tuotantomalli nähdään ensimmäistä kertaa julkisuudessa Ison-Britannian Goodwood Festival of Speedissä, joka järjestetään 23.-26.6.

LähdeCarscoops

Lue lisää