Mersun E-luokan farkku on entistä sulavalinjaisempi, mutta tavaratila kutistui jonkin verran

E-luokan Mersun farmarimalli on kuulunut kiinteästi merkin tarjontaan jo kohta 40 vuoden ajan. Auto on aina tarjonnut yhden luokkansa suurimmista tavaratiloista, eli käytännöllisyyttä ei ole uhrattu muotoilun alttarille. Uuden Eemelin sedan-versio on saatu Suomessakin jo myyntiin, ja nyt Mercedes julkaisi ensimmäiset kuvat ja tiedot viimeisimmästä farmari-E:stä.

Tällä kertaa strategiaa on muutettu, koska peräpäästä on muotoiltu huomattavasti aiempaa sulavalinjaisempi. Kattolinja kaartuu hyvin samaan tyyliin kuin C-luokan pikkuveljessä, ja myös takavalojen muotoilu on lähes identtistä pienemmän farkku-Mersun kanssa. Sulavammat linjat ovat kuitenkin vaatineet veronsa, koska tavaratilan normaalivetoisuus on kutistunut 55 litralla 640 litraan. Takapenkkien selkänojat kaatamalla volyymi nousee 1820 litraan, missä on takapakkia 130 litran verran edeltäjään verrattuna.

Mersu_3

Mercedes korostaa kuitenkin, että takapyöränkoteloiden väliin sopii edelleen standardimallinen kuormalava, koska tavaratila on säilyttänyt 1,1 metrin leveytensä. Auto ei siis ole muuttunut puhtaaksi lifestyle-farkuksi, vaikka ruuma onkin kutistunut jonkin verran. Takaluukkuun saa tuttuun tyyliin jopa lapsille tarkoitetun kolmannen penkkirivin, ja käytännöllisiin varusteisiin kuuluu mm. jalan heilautuksella aukeava sähköinen takaluukku, kolmessa osassa jaettu takapenkin selkänoja sekä mahdollisuus asettaa selkänoja 10 astetta tavallista pystympään kulmaan. Tämä tuo tarvittaessa 30 litraa lisätavaratilaa, mutta takaistuimellakin pystyy silti istumaan.

Mersu_4

Uuteen farkkuun on myös tarjolla sähköllä esiin kääntyvä vetokoukku, johon saa kiinni pyöränkuljetustelineenkin. Lisäksi Eemelin ESP vakauttaa koukkuun kiinnitettävää peräkärryä, ja jopa sivutuuliavustin löytyy lisävarustelistalta. Vakiovarusteisiin kuuluu puolestaan taka-akselin ilmajousitus, joka pitää auton asennon vakaana jopa 745 kilon maksimikuormalla. Lisähintaan tarjolla on myös kaikkien pyörien ilmajousitus tuttuun Mersu-tyyliin.

Moottorivalikoima koostuu alkuvaiheessa kolmesta dieselistä ja neljästä bensakoneesta. Nakuttajien tehoskaala ulottuu E 200 d:n 150 hevosvoimasta kuutoskoneella varustetun E 350 d:n vajaaseen 260 heppaan. Bensapuolella aloitusmallina toimii 184-hevosvoimainen E 200, ja huippuversio on toistaiseksi Mercedes-AMG E 43 4MATIC. Siitä irtoaa peräti 401 pollea, mutta vieläkin tehokkaampi, tuplaturbokasilla varustettu E 63 on vielä tulossa. E-luokan farkun virallinen ensi-ilta koittaa lokakuussa Pariisin autonäyttelyssä, ja myyntiin auto saadaan pian sen jälkeen.

Mersu_5Mersu_2

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Tässä on avo-Mustangien graalin malja: Vain kuusi autoa koko maailmassa

Vuoden 1970 autoharvinaisuus on nyt tullut myyntiin, ja seuraavan kerran vastaavaa on tuskin myynnissä vuosiin. Kuusi onnekasta omistajaa tuskin...

Toyotan kestosuosikki muuntautuu crossoveriksi – uusi Corolla Cross esiteltiin Thaimaassa

Katumaasturi- ja crossover-buumille ei ole näkyvissä loppua, vaikka koronakriisi on koetellut autoalaakin pahasti. Esimerkiksi Toyota on vain lisännyt kierroksia...

Tämä tyylikäs avomallinen Saab 900 S on ikäisekseen loistokunnossa

Siitä on jo melkein vuosikymmen aikaa, kun Saabin tehtaalla viimeisetkin kokoonpanolinjat hiljenivät viimeistä kertaa. Valmistaja ehti kuitenkin työntää markkinoille...

Lotus muistelee legendaarista leffa-autoa – James Bondin tunnetuksi tekemä Esprit S1 poseeraa tulevan täyssähköisen Evijan vierellä

Bond-leffa The Spy Who Loved Me, eli suomeksi 007 rakastettuni sai ensi-iltansa melko tarkkaan 43 vuotta sitten. Autofanit muistanevat...

Kohta niitä taas saa – Ineos Grenadier on kuin alkuperäinen Land Rover Defender, mutta moottorit tulevat BMW:ltä

Alkuperäisen Land Rover Defenderin tuotanto päättyi vuonna 2016 lähes 70 vuoden valmistuksen jälkeen. Tätä nykyä auton täysin uusi seuraaja...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...