Mersun avosportin aloitusmalli esiteltiin – SL 43 on ensimmäinen nelisylinterinen SL sitten 1960-luvun alun

Uudestisyntynyt Mercedes-AMG SL on paljon edeltäjäänsä sporttisempi ilmestys, mikä näkyy auton AMG-nimessäkin. Tästä huolimatta avosportin aloitusmalliksi esiteltiin nyt nelisylinterinen versio.

SL on ollut viime vuosikymmenet mukavuuspainotteinen luksussportti, joten nelipyttyinen malli voi kuulostaa aika kaukaa haetulta ajatukselta. Mercedes tarjosi kuitenkin jo 1950-luvun lopulla ja 1960-luvun alussa nelisylinteristä 190 SL:ää, joka toimi 300 SL:n paljon edullisempana ja tekniikaltaan maanläheisempänä pikkuveljenä.

Tällä kertaa nelisylinteristä SL 43:a ei erota ulkoisesti kahdeksansylinterisistä SL 55:stä ja SL 63:sta kuin neljästä pyöreästä pakoputkenpäästä, ja vanteet ovat vakiona vain 19-tuumaiset. Autoon saa kuitenkin lisämaksusta samoja 20- ja 21-tuumaisia kiekkoja kuin kahdeksanpyttyisiin malleihinkin. Tarjolla on monia muitakin lisävarusteita aktiivisesta nelipyöräohjauksesta yksilöllisiin ulkoväreihin sekä ulkokuoren hiilikuitu- ja kromipaketteihin asti.

SL:n perusmallia vauhdittaa M139-koodilla tunnetun AMG:n kaksilitraisen turbonelosen uusi versio, jossa hyödynnetään kuulemma F1-autoista inspiraationsa saanutta sähköistä turboahdinta. Turbon taustalla vaikuttaa 48 voltin sähköjärjestelmä, joka syöttää myös hihnakäyttöistä starttigeneraattoria. Hetkittäisen lisäpotkun lisäksi systeemi toimii mietona hybridijärjestelmänä, joka ottaa myös energiaa talteen taloudellisuuden kohentamiseksi.

Suosittelemme

Kaksilitrainen turbokone luovuttaa 381 hevosvoiman huipputehon ja 480 newtonmetrin maksimiväännön, ja starttigeneraattorista saadaan vielä tietyissä tilanteissa 14 hepan lisäpotku. Voimansiirrosta vastaa yhdeksänpykäläinen automaatti, ja tämä SL on isoveljistään poiketen pelkästään takavetoinen. Kiihtyvyydeksi nollasta sataan kerrotaan 4,9 sekuntia, ja huippunopeus on 275 km/h. WLTP-normin mukaiseksi keskikulutukseksi ilmoitetaan puolestaan 8,9-9,4 litraa satasella.

SL 43:ssa on vakiona AMG Ride Control -teräsjousitus ja viisi ajomoodia tarjoava AMG Dynamic Select -järjestelmä. Jos lisävarustelistalta ruksii AMG Dynamic Plus -paketin, moodien joukkoon tulee vielä Race-asetus. Plus-paketti tuo puolestaan mukanaan 10 millillä madalletun alustan, erilaiset moottorin kiinnitykset, sähköisen tasauspyörästön lukon ja keltaiset jarrusatulat. Vaikka SL 43 esiteltiin jo nyt, hinnat ja myynnin aloitusajankohta Euroopassa on luvattu ilmoittaa vasta hieman myöhemmin.

LähdeCarscoops

Lue lisää