Mersukin siirtyy sähkövoimaan – EQC heittää kovan haasteen Teslalle ja kumppaneille

Lähes jokainen automerkki on panostanut viime aikoina tuotekehityksessään sähköautoihin. Mercedes-Benz on jo tarjonnut B-luokan pohjalta kehitettyä täyssähköversiota, joka jäi kuitenkin vain hyvin pienen ostajakunnan erikoisuudeksi. Tähtimerkin pistokehybridit ovat jo vedonneet useampiin asiakkaisiin, ja nyt Mercedes laittaa sähköistymisessään seuraavan vaihteen päälle. Mersu on nimittäin  perustanut sähköautoja varten uuden EQ-alabrändin, jonka ensimmäinen malli esiteltiin muutama päivä sitten Tukholmassa.

EQ-tuotemerkin ensimmäinen malli tottelee EQC-nimeä, ja se on sunnilleen polttomoottorikäyttöisen GLC:n kokoinen täyssähköinen crossover. Auton nokkaa dominoi valot ja maskin yhteen liittävä musta paneeli, joka nähdään jatkossa kaikissa EQ-Mercedeksissä. Vaikka sähköautossa ei ole polttomoottorikäyttöisten autojen kaltaista jäähdytysilman tarvetta, perinteisen maskin kaltaisesta naamailmeestä ei ole haluttu luopua kokonaan. EQC:n kattolinjaan on puolestaan yritetty tuoda hieman enemmän coupé-henkeä kuin GLC:ssä, ja perän muodot ovat yksinkertaisen pelkistetyt. Takavalot liittää toisiinsa kovasti Porschen mieleen tuova ledinauha, ja maskin yläosassakin kulkee vastaava valokuitunauha varmistamassa erottuvuuden pimeällä.

Myös sisusta edustaa tuttua Mercedes-tyyliä, ja käyttöjärjestelmänä palvelee nykyisen A-luokan myötä lanseerattu MBUX. Siihen on integroitu sähköauton erityisominaisuuksia, kuten toimintamatkan, lataustason ja sähköenergian kulkusuuntien näyttövalikot. Käyttöliittymällä ohjataan myös navigointia, ajotilavalintoja ja auton latausta. EQC:hen saa lisää sporttihenkeä valitsemalla sisustan tai ulkokuoren AMG Line -paketin. Tällöin mm. ratti muuttuu alareunastaan litistetyksi, polkimet ovat ruostumatonta terästä ja maski muistuttaa enemmän bensakäyttöisiä AMG-Mersuja.

Suosittelemme

EQC:ssä hyödynnetään täysin uutta sähköistä voimalinjaa, joka perustuu molemmille akseleille sijoitettuihin sähkömoottoreihin. Auto on tavallisissa ajotilanteissa etuvetoinen taloudellisuuden kohentamiseksi, ja takimmainen moottori tulee leikkiin mukaan lisäpitoa tarvittaessa. EQC on tämän myötä nelivetoinen, ja kokonaistehoksi kerrotaan 300 kilowattia, eli 408 hevosvoimaa.

Maksimivääntö kirjataan puolestaan 765 newtonin lukemaan. Sähköuutuus pinkaisee näillä voimavaroilla 5,1 sekunnissa nollasta sataan, mutta huippunopeus on rajoitettu sähköisesti vain 180 km/h:n vauhtiin. Energiavarastona toimii 80 kWh:n litiumioniakku, jonka pitäisi mahdollistaa vähintään 450 kilometrin toimintasäde. Se riippuu kuitenkin pitkälti ajotyylistä ja siitä, mikä viidestä eri ajomoodista on käytössä. Taloudellisimmissa ajotiloissa kuskia avittaa haptinen kaasupoljin, joka auttaa säästämään energiaa.

EQC:n vakiovarusteisiin kuuluu sisäänrakennettu vesijäähdytteinen laturi, jonka kapasiteetti on 7,4 kW. Se sopii auton lataamiseen sekä kotona että julkisissa latauspisteissä. Nopeampaa latausta kaipaavien asiakkaiden kannattaa hankkia Mersun Wallbox-kotilatauslaite, joka on kotipistorasiaa noin kolme kertaa nopeampi. Nopeimmillaan akku latautuu 10:stä 80 prosentin täyttöasteeseen 40 minuutissa.

EQC:tä on ehditty kehittää jo noin 200 prototyypin ja esisarjan auton voimin. Testiajoja on ajettu miljoonia kilometrejä neljällä eri mantereella, ja osa testeistä on ajettu myös Suomen Lapissa. Auton tuotanto käynnistyy ensi vuonna Saksan Bremenissä sijaitsevalla tehtaalla, jossa valmistetaan Mersun muitakin malleja. Myöhemmin EQC:tä aletaan koota myös Kiinassa Beijing Benz Automotive Co:n tehtaalla paikallisia markkinoita varten.

Lue lisää