Mersuherkkua tarjolla – Brunein sulttaanin entinen CL 700 AMG etsii uutta omistajaa

Brunein sulttaanin autokokoelma oli ainakin takavuosina maailman suurin. Siihen kuului myös vähintään satoja Mersuja, joista yksi etsii nyt uutta omistajaa Isossa-Britanniassa.

Kyseessä on tähtimerkin huippumalli 1990-luvulta, eli S-luokan pohjalta tehdyn C140-korisen ison coupén V12-versio hovivirittäjä AMG:n höysteillä. Tarkkaa tietoa tuolloin tehtyjen AMG-versioiden määrästä ei ole, koska asiakkaat veivät autonsa useimmiten vasta luovutuksen jälkeen AMG:n käsittelyyn. Kuusilitrainen V12 porattiin Saksan Affalterbachissa joko seitsemän- tai 7,3-litraiseksi. Ensin mainitussa oli tarkalleen 496 hevosvoimaa ja 720 newtonmetrin vääntö, kun taas jälkimmäisestä irtosi peräti 525 heppaa ja 750 newtonia.

Alan asiantuntijoiden arvioiden mukaan AMG sovitti 18-25 C140-koriseen coupéen seitsemänlitraisen myllyn. Autojen mallimerkintänä oli useimmiten CL 600 7.0 AMG tai CL 70 AMG, mutta huhut kertovat myös CL 700 AMG:ksi nimetystä kahdesta yksilöstä. Molemmat päätyivät ilmeisesti Brunein sulttaanille, ja nyt toinen näistä autoista on myynnissä Isossa-Britanniassa. Tämä tähtikeula ei ole kuitenkaan koskaan Bruneita nähnytkään, vaan se toimitettiin jo uutena sulttaanin residenssiin saarivaltakunnan Berkshiressä. Kaupan hoiti vuonna 1998 Greenoaks Maidenhead -niminen paikallinen Mersu-diileri.

Sulttaanin jälkeen isolla coupélla on ehtinyt olla kaksi omistajaa. Mittarissa on tällä hetkellä reilun 102 000 kilometrin ajomäärä, mutta historian dokumentoinnista ei ole varmuutta. Kuvien perusteella CL vaikuttaa ainakin olevan mainiossa kunnossa, ja autoa on huollettu kattavasti viimeisten kahden vuoden aikana. Seitsemänlitrainen V12 sekä jarrut on kuulemma käyty läpi, ja alustan osiakin on uusittu. Lisäksi auton alla pyörivät kunnostetut 19-tuumaiset Monoblock-vanteet.

Suosittelemme

Varustelukin edustaa aikansa huipputasoa. Massiivisen coupén pintaa koristaa Mersun Designo LCP -niminen erikoisväri, jonka sävy vaihtelee tummansinisen ja vihreän välillä. Designo-teema jatkuu myös sisätiloissa, jotka on verhottu vihreän ja mustan nahan yhdistelmällä. Lattiamatotkin ovat vihreät, ja varustelistalle lukeutuvat mm. ksenonvalot, parkkitutkat, takaikkunan sähkötoiminen aurinkoverho ja sähköpenkit muistilla. Sulttaanin ei tarvinnut laskea joka penniä autoa tilatessa, ja niinpä esimerkiksi AMG:n moottorinviritys isompien jarrujen sekä uuden pakoputkiston kanssa maksoi aikanaan noin 100 000 Saksan markkaa. Erikoisväristä perittiin puolestaan 12 000 D-markkaa.

Auto ei ole vieläkään kovin halpa, koska hintalapussa lukee vajaan 105 000 euron summa. Pari vuotta sitten Saksan Essenissä järjestetyssä huutokaupassa samaa korimallia edustanut valkoinen CL 600 7.0 AMG meni kaupaksi alle 44 00 eurolla, mutta se ei ollutkaan Brunein sulttaanin entinen.

LähdeAuto Bild

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Brabus esitteli todellisen tehohybridin – Mercedes-AMG S 63:n viritetyssä versiossa on 930 heppaa ja rutkasti luksusta

Hybriditekniikalla ladatussa Mercedes-AMG S 63 E Performancessa on jo tehtaan jäljiltä nelilitraisen tuplaturbokasin ja sähkömoottorin yhteispelin ansiosta mukavat 802 hevosvoimaa. Tähtimerkin hovivirittäjä Brabus pistää kuitenkin vielä paremmaksi reilun 100 hepan verran.

Cybertruckin mainostettu luodinkestävyys joutuu testiin YouTube-videolla

Jos jotain väitetään luodinkestäväksi, niin tottahan toki amerikkalaiset kaivavat aseensa esille.

Opelilta tulee uusia katumaastureita – myös Frontera-mallinimi tekee paluun

Opelin mallistoon kuului 1990-luvulla Frontera-niminen maasturi, joka oli omaa sukua Isuzu. Nyt mallinimi tekee comebackin uuden katumaasturin perässä.

Korealaisesta kylmän sään kestävästä akusta odotetaan vastausta sähköautoilun talvimurheisiin

SK On -niminen korealaisfirma on suunnitellut kylmää kestäviä akkuja, jotka eivät menettäisi entiseen tapaan lataustaan.

Tyyliniekan uusimmat