Mersu nostaa hot hatchien riman uudelle tasolle – seuraavaan AMG A 45:een tulee yli 400 heppaa ja hybriditekniikkaa

Mersun hovivirittäjä AMG:n kehittämä A 45 kuuluu jo nyt kompaktiluokan kovimpiin tykkeihin. Auton kaksilitraisesta turbonelosesta irtoaa faceliftin jälkeen yli 380 heppaa, joiden turvin nopeimpiin hot hatcheihin kuuluva kompaktisukkula singahtaa nollasta sataan vain 4,2 sekunnissa. A-luokka menee kuitenkin uusiksi jo ensi vuonna, joten nykymallin A 45:stä ei päästä nauttimaan enää kauan.

Seuraajan kehitystyö on jo hyvässä vauhdissa, ja se uhkaa jättää edeltäjänsä selvästi varjoonsa. Seuraavassakin A 45:ssä käytetään kahden litran nelosturboa, joka laitetaan kuitenkin kattavasti uusiksi. Auton huippuversioon tulee 48 voltin sähköjärjestelmä, joka mahdollistaa turboviiveen minimoivan sähköisen ahtimen käytön. Lisäpotkua saadaan vielä sähkömoottorista, joten A 45:n superversio muuttuu hybridiksi.

Tehtaan väki on jo nimennyt hybridi-A 45:n pedoksi, mutta tämä malli tulee saataville vasta myöhemmin auton elinkaaren aikana. Aluksi tarjolle tulee ainoastaan ”perusversio”, jossa siinäkin on yli 400 heppaa ja 500 newtonin huippuvääntö. Perusmallin pitäisi kiihtyä paikaltaan satasen nopeuteen tasan neljässä sekunnissa, ja huippunopeus rajoitetaan tuttuun saksalaistapaan 250 km/h:n lukemaan. Lisähintaan tarjolle tulee toki AMG Driver’s Package, joka nostaa huiput lähemmäs kolmeasataa.

Nykymallin seitsemänpykäläinen kaksoiskytkinvaihteisto korvataan yhdeksänvaihteisella laatikolla, ja 4MATIC-nelivetoakin kehitetään mukautuvampaan suuntaan. A 45 kasvaa jo sen verran kovan kaliiberin tykiksi, että mallistoon tarvitaan uusi välimalli sen ja tavallisten versioiden väliin. Tämän auton tarkoituksena on haastaa mm. VW Golf R ja Audi S3.

Välimallin tunnukseksi tulee todennäköisesti A 32 tai A 36, ja senkin teholukema ylittää 300 hepan rajapyykin. Mersun kompaktiautojen seuraava sukupolvi kattaa myös pistokehybridin ja A-luokkaan pohjautuvan upouuden porrasperäversion, joka asettuu coupé-henkisen CLA:n alapuolelle. Tavallinen hatchback ja sedan nähdään jo ensi vuonna, mutta tehoversioita täytyy odotella hieman pidempään.

LähdeAutocar

Lue lisää