Mersu nostaa hot hatchien riman uudelle tasolle – seuraavaan AMG A 45:een tulee yli 400 heppaa ja hybriditekniikkaa

Mersun hovivirittäjä AMG:n kehittämä A 45 kuuluu jo nyt kompaktiluokan kovimpiin tykkeihin. Auton kaksilitraisesta turbonelosesta irtoaa faceliftin jälkeen yli 380 heppaa, joiden turvin nopeimpiin hot hatcheihin kuuluva kompaktisukkula singahtaa nollasta sataan vain 4,2 sekunnissa. A-luokka menee kuitenkin uusiksi jo ensi vuonna, joten nykymallin A 45:stä ei päästä nauttimaan enää kauan.

Seuraajan kehitystyö on jo hyvässä vauhdissa, ja se uhkaa jättää edeltäjänsä selvästi varjoonsa. Seuraavassakin A 45:ssä käytetään kahden litran nelosturboa, joka laitetaan kuitenkin kattavasti uusiksi. Auton huippuversioon tulee 48 voltin sähköjärjestelmä, joka mahdollistaa turboviiveen minimoivan sähköisen ahtimen käytön. Lisäpotkua saadaan vielä sähkömoottorista, joten A 45:n superversio muuttuu hybridiksi.

Tehtaan väki on jo nimennyt hybridi-A 45:n pedoksi, mutta tämä malli tulee saataville vasta myöhemmin auton elinkaaren aikana. Aluksi tarjolle tulee ainoastaan ”perusversio”, jossa siinäkin on yli 400 heppaa ja 500 newtonin huippuvääntö. Perusmallin pitäisi kiihtyä paikaltaan satasen nopeuteen tasan neljässä sekunnissa, ja huippunopeus rajoitetaan tuttuun saksalaistapaan 250 km/h:n lukemaan. Lisähintaan tarjolle tulee toki AMG Driver’s Package, joka nostaa huiput lähemmäs kolmeasataa.

Nykymallin seitsemänpykäläinen kaksoiskytkinvaihteisto korvataan yhdeksänvaihteisella laatikolla, ja 4MATIC-nelivetoakin kehitetään mukautuvampaan suuntaan. A 45 kasvaa jo sen verran kovan kaliiberin tykiksi, että mallistoon tarvitaan uusi välimalli sen ja tavallisten versioiden väliin. Tämän auton tarkoituksena on haastaa mm. VW Golf R ja Audi S3.

Välimallin tunnukseksi tulee todennäköisesti A 32 tai A 36, ja senkin teholukema ylittää 300 hepan rajapyykin. Mersun kompaktiautojen seuraava sukupolvi kattaa myös pistokehybridin ja A-luokkaan pohjautuvan upouuden porrasperäversion, joka asettuu coupé-henkisen CLA:n alapuolelle. Tavallinen hatchback ja sedan nähdään jo ensi vuonna, mutta tehoversioita täytyy odotella hieman pidempään.

LähdeAutocar
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Videot

Uusimmat

Mersun F1-moottorisen hyperauton kehitystyö on vihdoinkin loppusuoralla – ensimmäiset asiakasautot luovutetaan vuonna 2021

Mercedes esitteli jo kohta kolmen vuoden takaisessa Frankfurtin autonäyttelyssä Project Oneksi nimetyn hyperautotutkielman, jonka kuorten alla murisi aito F1-voimanlähde....

Klassista futarityyliä tarjolla – David Beckhamin entinen Aston Martin AMV8 Volante on myynnissä Isossa-Britanniassa

Aston Martin DBS esiteltiin vuonna 1967 jo pahasti vanhentumaan päässeen DB6:n seuraajaksi. DBS:n pohjalta lanseerattiin muutama vuosi myöhemmin muskelihenkisempi...

Mercedes julkaisi ensimmäisen videon uudesta superautostaan – AMG GT R Black Seriesissä on ilmeisesti jopa 720 heppaa

Mercedes-AMG:n kaksipaikkainen GT-mallisarja on ollut myynnissä jo useita vuosia. GT-valikoiman kruunaavaa absoluuttista huippuversiota on kuitenkin saatu odottaa näihin päiviin...

Koeajossa klassikko: Lotus Esprit Turbo 1989

Englantilainen vuonna 1952 perustettu Lotus Cars tunnetaan urheiluautoista, joiden keveys ja ohjattavuus teki niistä suosittuja erityisesti autoharrastajien keskuudessa. Lotus...

Tässä on avo-Mustangien graalin malja: Vain kuusi autoa koko maailmassa

Vuoden 1970 autoharvinaisuus on nyt tullut myyntiin, ja seuraavan kerran vastaavaa on tuskin myynnissä vuosiin. Kuusi onnekasta omistajaa tuskin...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...