Mersu nostaa hot hatchien riman uudelle tasolle – seuraavaan AMG A 45:een tulee yli 400 heppaa ja hybriditekniikkaa

Mersun hovivirittäjä AMG:n kehittämä A 45 kuuluu jo nyt kompaktiluokan kovimpiin tykkeihin. Auton kaksilitraisesta turbonelosesta irtoaa faceliftin jälkeen yli 380 heppaa, joiden turvin nopeimpiin hot hatcheihin kuuluva kompaktisukkula singahtaa nollasta sataan vain 4,2 sekunnissa. A-luokka menee kuitenkin uusiksi jo ensi vuonna, joten nykymallin A 45:stä ei päästä nauttimaan enää kauan.

Seuraajan kehitystyö on jo hyvässä vauhdissa, ja se uhkaa jättää edeltäjänsä selvästi varjoonsa. Seuraavassakin A 45:ssä käytetään kahden litran nelosturboa, joka laitetaan kuitenkin kattavasti uusiksi. Auton huippuversioon tulee 48 voltin sähköjärjestelmä, joka mahdollistaa turboviiveen minimoivan sähköisen ahtimen käytön. Lisäpotkua saadaan vielä sähkömoottorista, joten A 45:n superversio muuttuu hybridiksi.





Tehtaan väki on jo nimennyt hybridi-A 45:n pedoksi, mutta tämä malli tulee saataville vasta myöhemmin auton elinkaaren aikana. Aluksi tarjolle tulee ainoastaan ”perusversio”, jossa siinäkin on yli 400 heppaa ja 500 newtonin huippuvääntö. Perusmallin pitäisi kiihtyä paikaltaan satasen nopeuteen tasan neljässä sekunnissa, ja huippunopeus rajoitetaan tuttuun saksalaistapaan 250 km/h:n lukemaan. Lisähintaan tarjolle tulee toki AMG Driver’s Package, joka nostaa huiput lähemmäs kolmeasataa.

Nykymallin seitsemänpykäläinen kaksoiskytkinvaihteisto korvataan yhdeksänvaihteisella laatikolla, ja 4MATIC-nelivetoakin kehitetään mukautuvampaan suuntaan. A 45 kasvaa jo sen verran kovan kaliiberin tykiksi, että mallistoon tarvitaan uusi välimalli sen ja tavallisten versioiden väliin. Tämän auton tarkoituksena on haastaa mm. VW Golf R ja Audi S3.

Välimallin tunnukseksi tulee todennäköisesti A 32 tai A 36, ja senkin teholukema ylittää 300 hepan rajapyykin. Mersun kompaktiautojen seuraava sukupolvi kattaa myös pistokehybridin ja A-luokkaan pohjautuvan upouuden porrasperäversion, joka asettuu coupé-henkisen CLA:n alapuolelle. Tavallinen hatchback ja sedan nähdään jo ensi vuonna, mutta tehoversioita täytyy odotella hieman pidempään.

LähdeAutocar
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Videot

Uusimmat

Aurinkoinen sää keräsi ennätysmäärän harrasteajoneuvoja Ride In Oulu Motor Meet -autotapahtumaan

Pohjois-Suomen monipuolisin ajoneuvotapahtuma, neljättä kertaa järjestetty Ride In Oulu Motor Meet päästiin järjestämään Äimäraution raviradalla viime lauantaina. Alueella laskettiin...

Onko se Mustang? Onko se Tesla? Ei, vaan venäläinen sähköauto!

Venäläisfirma nimeltä Aviar Motors rakentaa Teslaan pohjautuvaa klassisen Mustangin näköistä sähköautoa. Onko kyseessä menestysosista rakennettu hitti vai huti? Automalli kehitetään...

Tyyliniekka tutustuu – Uudenkaupungin automuseo tarjoaa Saab-nostalgiaa ja eksoottisia yksittäiskappaleita

Kotimaan matkailu on tänä kesänä suositumpaa kuin koskaan, joten mekin kävimme tutustumassa Suomen ainoan autotehtaan yhteydessä sijaitsevaan museoon. Ulkoapäin varsin...

Ei ravistettu, eikä sekoitettu: Aston Martin -viski toimitetaan pullossa, jota koristaa aito DB5:n mäntä

Autonvalmistaja Aston Martin on päättänyt tehdä yhteistyötä brittiläisen Bowmore-tislaamon kanssa. Tuloksena on varsin erikoinen ja harvinainen skottilainen mallasviski. Black Bowmore...

Kiinan vastaus luksuslimolle on pidennetty Hongqi H9+

Ainakin näin länsimaalaisittain erikoisesta nimestään huolimatta tällä normikorisesta autosta pidennetyllä mallilla on tarjota parasta mahdollista luxusta Kiinan suunnalta. Jutun kuvat...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...