Mercedeksen sähköautomalliston lippulaivaksi asettuva EQS esitellään virallisesti huhtikuun puolessavälissä. Autosta on kuitenkin julkaistu jo lukuisia ennakkotietoja, ja nyt Stuttgartin tähtimerkki kertoi EQS:n vähintään mielenkiintoisesta sisustasta.
Autojen sisätiloihin on tullut viime vuosina yhä suurempia näyttöjä, mutta Mersun sähköautouutuudessa tämä viedään aivan uudelle tasolle. EQS:ään saa nimittäin lisävarusteena peräti 56-tuumaisen MBUX Hyperscreen -ruudun, joka on käytännössä koko kojelaudan kattava kaareva näyttö. Se kokoaa yhden naarmuuntumattoman lasipinnan alle kuskin 12,3-tuumaisen mittaristoruudun, OLED-tekniikalla toimivan 17,7-tuumaisen keskinäytön sekä myöskin OLED-tekniikkaa hyödyntävän matkustajan ruudun, jonka läpimitta on 12,3 tuumaa.
Hyperscreenin taustalla piilee yhteensä 12 aktuaattoria, jotka mahdollistavat intuitiivisen käytön koskettamalla ja tarjoamalla myös tuntoaistiin pohjautuvaa palautetta. Jos sormi koskettaa näytön tiettyjä kohtia, ruudun pinnassa voi aistia selvän värinän. Kun Hyperscreeniä ei käytetä, näytöillä voidaan esittää erilaisia taustatehosteita, jotka pelaavat yhteen ohjaamon tunnelmavalaistuksen kanssa. Jos MBUX Hypersceen tuntuu jo liian modernilta, tarjolla on myös hieman perinteisempi vaihtoehto.
Se seurailee uuden S-luokan jalanjälkiä, jolloin mittaristona palvelee 12,3-tuumainen ”kelluva” ruutu ja tietoviihdejärjestelmän keskinäyttönä 12,8-tuumainen tablettityyppinen näyttö keskikonsolissa. Loppuosa kojelaudasta koristellaan esimerkiksi puu- tai metallikoristeilla. Istuimiakin on tarjolla kahta eri mallia. Vakiovarusteisten mukavuusistuinten vaihtoehdoksi saa AMG Line -pakettiin kuuluvat sporttipenkit kiinteillä pääntuilla.
Suosittelemme
EQS:n digitaalinen avustaja herää henkiin ”Hei Mercedes” -komennolla, ja monissa toiminnoissa hyödynnetään tekoälyn apua. Lisäksi sähköauton mittaristonäytössä käytetään kasvot tunnistavia kameroita. Niiden myötä EQS:ssä on biometrinen tunnistus, kuskin väsymistilan varoitin sekä automaattinen ulkopeilien säätö kullekin kuljettajalle sopivaan asentoon. Lisäksi kuski tunnistetaan sormenjälkiskannerilla. Ilman epäpuhtaudet pysyvät matkustamosta loitolla HEPA-suodattimen avulla, ja 15 kaiuttimella varustettu Burmesterin äänentoistojärjestelmä huolehtii myös ajoäänien tuottamisesta kabiiniin.
EQS:n erikoisuuksiin kuuluu myös monia eri toimintoja hyödyntävä Power Nap -ohjelma, jonka pitäisi mahdollistaa tehokkaat torkut sähköautossa. Mersu huolehtii niin nukahtamisesta, unessa pysymisestä kuin heräämisestäkin, mutta ajon aikana torkkuja ei sentään voi ottaa. Korin osalta Mercedes on jo kertonut ilmanvastuskertoimen, jonka Cw-arvon luvataan olevan parhaimmillaan 0.20 ensimmäisenä tuotantoautona maailmassa. Isoimman akkupaketin kapasiteetti on puolestaan 108 kWh, minkä pitäisi mahdollistaa yli 700 kilometrin toimintasäde WLTP-standardin mukaan mitattuna.