Mersu haastaa suosikkikatumaasturit – kompaktimallien pohjalta tehty GLB tarjoaa tilat jopa seitsemälle hengelle

Mercedeksen mallistossa alkaa olla jo niin monta erilaista katumaasturia, että harva on niistä enää perillä. Valikoimassa on kuitenkin ammottanut vielä aukko kompaktin GLA:n ja jo premium-merkkien keskikokoluokkaa edustavan GLC:n välillä. Tämä rako tukitaan nyt uutuudella, joka on nimetty loogisesti GLB:ksi. Uusi tulokas on tehty uuden A-luokan ja mm. CLA:n alta löytyvän kompaktiautojen perusrakenteen varaan, mitä ei välttämättä uskoisi auton muodoista ja mitoista.

Uusi GLB näyttää erityisesti sivustapäin kuin ison GLS:n kutistetulta painokselta. Tyyli on muutenkin tähtimerkin useimpia SUV:eja käytännönläheisempää, ja terävät pokkaukset loistavat poissaolollaan. Vyötärölinjaan saadaan ryhtiä takalokasuojien pullistuksista, ja nokkaa dominoivat lähes suorakulmaiset valot. Maasturimaisuutta korostetaan puolestaan pohjapanssarihenkisillä koristeilla. Uutuus on 4,63 metrin pituinen, eli 4,7 metrin mittainen VW Tiguan Allspace ei jää enää kauas. Mersun akselivälillä on puolestaan mittaa 2,8 metrin verran, eli 10 senttiä enemmän kuin B-luokan tilamallissa.

MBUX-käyttöjärjestelmällä varustettu kojelauta on muutamia koristeosia lukuun ottamatta lähes identtinen B-luokan kanssa. Auto on vakiona viisipaikkainen, ja takapenkin selkänojan voi kaataa kolmessa osassa 40:20:40-suhteessa. Lisävarusteena tarjotaan 14 sentin verran pituussuunnassa liikuteltavaa takapenkkiä, ja selkänojan kulmaakin pystyy säätämään. Lisähintaan autoon saa myös kolmannen penkkirivin, jonka tilat riittävät korkeintaan 168 sentin pituisille henkilöille. Kolmannen rivin varusteluun lukeutuvat USB-portit, säilytyslokerot sekä mukitelineet. Tavaratilan volyymi on puolestaan 560-1755 litraa viisipaikkaisena.

Voimanlähdevalikoima koostuu alkuvaiheessa kahdesta bensakoneesta ja kahdesta dieselistä. 163-heppainen GLB 200 on etuvetoinen, kun taas 224-hevosvoimainen GLB 250 raapii joka nurkasta. Dieselpuolella tarjolla on 150-heppainen GLB 200 d sekä etu- että nelivetoisena ja 190 hevosen voimin potkiva GLB 220 d 4MATIC. Vaihteistona palvelee joko seitsemän- tai kahdeksanpykäläinen kaksoiskytkinautomaatti moottorista riippuen.

4MATIC-neliveto tarjoaa kolme eri moodia, eli Eco/Comfort, Sport ja maastoajoon suunnattu Offroad. Sporttimoodissa takapäähän menee 30 prosenttia vetoa, kun taas perustilassa suhde on 80:20. Ajoavustinten osalta autoon saa monia S-luokasta tuttuja varusteita, jotka mahdollistavat osittain autonomisen ajamisen ja pysäköinnin. GLB tulee myyntiin loppuvuodesta ensimmäisillä markkina-alueilla. Jossakin vaiheessa mallisto täydentynee ainakin pistokehybridillä, ja myös 306-heppainen Mercedes-AMG GLB 35 on luvassa.

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

80-luvun farmari-Buick oli vielä lama-Suomessakin tuttu näky

80-luvulla Yhdysvalloissa tila-autot olivat vasta syrjäyttämässä farmarin asemaa perheautona. Samaan aikaan Suomessa vastaavia autoja hamstrattiin verotussyistä. Käytetty farkku-Buick tai Chevrolet...

Ensimmäisestä Shelby GT350R prototyypistä kaikkien aikojen kallein huutokaupattu Mustang

Ensimmäisestä Shelby GT350R prototyypistä, lempinimeltään ”Flying Mustang” on tullut kaikkien aikojen kallein huutokaupattu Mustang. Tammikuussa 3,4 miljoonalla dollarilla huutokaupattu ”Bullitt”...

Tarina kahdesta ruotsalaiskaunottaresta ja historiallisesta rallin voitosta – autona Mercedes-Benz 220 SEb W111

Tarina historiallisesta voitosta ja kahdesta hurjapäästä Ewy Rosqvististä ja Ursula Wirthistä. Kuvassa Ewy Rosqvist ja Ursula Wirth Monte-Carlo -rallissa...

100 000 dollarin muskeli – restomod-tyylinen Dodge Challenger on rakennettu viimeisen päälle kuluja säästämättä

Vuonna 1970 debytoinut Dodge Challenger kuuluu muskeliautojen eliittiin myös hintansa osalta. Alkuperäiskuntoisista tai huippuentisöidyistä Haastajista saa tätä nykyä pulittaa...

eBussy on 20-heppainen hassu sähköauto, jossa on mieletön määrä vääntöä

Electric Brands voi kuulostaa jenkkiyhtiöltä, mutta firma tulee tukevasti Saksan maalta, ja on tuomassa varsin mielenkiintoista laitetta alati kuumeneville...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...