Coupé-kattoisten katumaasturien buumin jo yli 10 vuotta sitten aloittanut BMW X6 on juuri siirtynyt kolmanteen sukupolveensa, joka on yksi muutaman viikon päästä avautuvan Frankfurtin autonäyttelyn tähdistä. Myös X6:n pahin kilpailija esitellään suurelle yleisölle samassa näyttelyssä. Kyse on Mercedeksen GLE Coupésta, jonka toisen sukupolven ensimmäiset kuvat ja tiedot julkaistiin sopivasti juuri ennen autoshow’n avautumista.
GLE Coupén ensinmmäinen painos oli kaikkea muuta kuin kaunis auto, mutta seuraaja on helpommin sulateltavaa lajia. Alaspäin levenevä maski ja etuvalot on jo nähty tavallisessa GLE:ssä, mutta muotoja on vielä hiottu coupé-versiota varten. Niinpä maski on nyt piirun verran isompi, ja myös etupuskuri vaikuttaa sporttisemmalta. Lisäksi kattolinja on edeltäjää viistompi, ja takavalot suipponevat auton keskilinjaa lähestyttäessä Mersun nykytyylin mukaisesti. Urheilullista vaikutelmaa on yritetty luoda myös takaluukun kanteen integroidun spoilerin avulla, ja pyöräkoko ulottuu peräti 22 tuumaan asti. Vakiokiekot ovat tosin “vain” 19-tuumaiset.
Auto on myös kasvanut kokoa sukupolvenvaihdoksen yhteydessä. GLE Coupé on nyt 39 milliä entistä pidempi, ja leveyttä on tullut lisää seitsemän millin verran. Akseliväli on puolestaan venähtänyt peräti 20 millillä. Kasvusta huolimatta uutuuden akseliväli on 60 milliä lyhyempi kuin GLE:n perusmallissa. Edeltäjää isommat mitat tarkoittavat myös väljempiä sisätiloja. Mercedeksen mukaan auto tarjoaa mukavat oltavat viidellekin hengelle, ja tavaratilaa mainostetaan luokkansa suurimmaksi.
Ruuman vetoisuus on perusasennossaan 655 litraa, ja takapenkin selkänojat kaatamalla volyymi laajenee 1790 litraan. Tämä lukema on viistommasta kattolinjasta huolimatta 70 litraa edeltäjämallia parempi. Muuten uutuuden sisusta on pääosin identtinen tavallisen GLE:n kanssa. Digitaalimittaristo on 12,3-tuumainen, ja sen vieressä komeileva tietoviihdejärjestelmän näyttökin on saman kokoinen. Vakiovarusteisiin lukeutuvat mm. sporttipenkit, urheilullinen ratti ja tekonahalla verhoiltu kojelauta.
Suosittelemme
Uudessa GLE Coupéssa on vakiona teräsjousitus, mutta mukautuvan Airmatic-ilmajousituksen voi ruksia lisävarustelistalta. Tarjolla on myös E-Active Body Control -niminen järjestelmä, joka ohjaa 48 voltin sähköjärjestelmän kautta erikseen jokaisen pyörän jousitusta ja iskunvaimennusta. Tämä systeemi on jo tuttu GLE:n perusmallista, ja sama koskee coupén kattavaa ajoavustinvalikoimaakin.
Euroopan markkinoilla tarjolla on kolmilitraisen kuutosdieselin kaksi tehoversiota. 350 d 4Maticissa on 272 hevosvoimaa ja 600 newtonmetrin maksimivääntö, kun taas 400 d 4Matic pistää vielä paremmaksi 330 hepan ja 700 newtonin voimin. Molempien voima välitetään yhdeksänvaihteisen automaatin kautta vakiona olevalle nelivedolle. Näiden mallien myynti alkaa alkuvuodesta 2020, jolloin saataville tulee myös Mercedes-AMG GLE 53 -niminen bensaversio. Siinä hyödynnetään 435-hevosvoimaista suoraa kuutosta ja mietoa hybridijärjestelmää, joka antaa hetkellisesti käyttöön 22 hevosvoiman lisätehon. Myöhemmin luvassa on ainakin vielä noin 600-heppaisella bensakasilla ryyditetty AMG 63 -malli.