Mersu haastaa BMW X6:n uusin voimin – uuden GLE Coupén ensimmäiset kuvat ja tiedot julkaistiin

Coupé-kattoisten katumaasturien buumin jo yli 10 vuotta sitten aloittanut BMW X6 on juuri siirtynyt kolmanteen sukupolveensa, joka on yksi muutaman viikon päästä avautuvan Frankfurtin autonäyttelyn tähdistä. Myös X6:n pahin kilpailija esitellään suurelle yleisölle samassa näyttelyssä. Kyse on Mercedeksen GLE Coupésta, jonka toisen sukupolven ensimmäiset kuvat ja tiedot julkaistiin sopivasti juuri ennen autoshow’n avautumista.

GLE Coupén ensinmmäinen painos oli kaikkea muuta kuin kaunis auto, mutta seuraaja on helpommin sulateltavaa lajia. Alaspäin levenevä maski ja etuvalot on jo nähty tavallisessa GLE:ssä, mutta muotoja on vielä hiottu coupé-versiota varten. Niinpä maski on nyt piirun verran isompi, ja myös etupuskuri vaikuttaa sporttisemmalta. Lisäksi kattolinja on edeltäjää viistompi, ja takavalot suipponevat auton keskilinjaa lähestyttäessä Mersun nykytyylin mukaisesti. Urheilullista vaikutelmaa on yritetty luoda myös takaluukun kanteen integroidun spoilerin avulla, ja pyöräkoko ulottuu peräti 22 tuumaan asti. Vakiokiekot ovat tosin “vain” 19-tuumaiset.


Auto on myös kasvanut kokoa sukupolvenvaihdoksen yhteydessä. GLE Coupé on nyt 39 milliä entistä pidempi, ja leveyttä on tullut lisää seitsemän millin verran. Akseliväli on puolestaan venähtänyt peräti 20 millillä. Kasvusta huolimatta uutuuden akseliväli on 60 milliä lyhyempi kuin GLE:n perusmallissa. Edeltäjää isommat mitat tarkoittavat myös väljempiä sisätiloja. Mercedeksen mukaan auto tarjoaa mukavat oltavat viidellekin hengelle, ja tavaratilaa mainostetaan luokkansa suurimmaksi.

Ruuman vetoisuus on perusasennossaan 655 litraa, ja takapenkin selkänojat kaatamalla volyymi laajenee 1790 litraan. Tämä lukema on viistommasta kattolinjasta huolimatta 70 litraa edeltäjämallia parempi. Muuten uutuuden sisusta on pääosin identtinen tavallisen GLE:n kanssa. Digitaalimittaristo on 12,3-tuumainen, ja sen vieressä komeileva tietoviihdejärjestelmän näyttökin on saman kokoinen. Vakiovarusteisiin lukeutuvat mm. sporttipenkit, urheilullinen ratti ja tekonahalla verhoiltu kojelauta.





Uudessa GLE Coupéssa on vakiona teräsjousitus, mutta mukautuvan Airmatic-ilmajousituksen voi ruksia lisävarustelistalta. Tarjolla on myös E-Active Body Control -niminen järjestelmä, joka ohjaa 48 voltin sähköjärjestelmän kautta erikseen jokaisen pyörän jousitusta ja iskunvaimennusta. Tämä systeemi on jo tuttu GLE:n perusmallista, ja sama koskee coupén kattavaa ajoavustinvalikoimaakin.

Euroopan markkinoilla tarjolla on kolmilitraisen kuutosdieselin kaksi tehoversiota. 350 d 4Maticissa on 272 hevosvoimaa ja 600 newtonmetrin maksimivääntö, kun taas 400 d 4Matic pistää vielä paremmaksi 330 hepan ja 700 newtonin voimin. Molempien voima välitetään yhdeksänvaihteisen automaatin kautta vakiona olevalle nelivedolle. Näiden mallien myynti alkaa alkuvuodesta 2020, jolloin saataville tulee myös Mercedes-AMG GLE 53 -niminen bensaversio. Siinä hyödynnetään 435-hevosvoimaista suoraa kuutosta ja mietoa hybridijärjestelmää, joka antaa hetkellisesti käyttöön 22 hevosvoiman lisätehon. Myöhemmin luvassa on ainakin vielä noin 600-heppaisella bensakasilla ryyditetty AMG 63 -malli.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Daimlerin omistama Mercedes-Benz lopettaa vetymallinsa valmistuksen taloudellisista syistä

Vuonna 2013 Mercedes-Benz esitteli täysin uuden tavan liikuttaa SUV -malli GLC:tä. Tuolloin Fordin ja Nissanin kanssa yhteistyössä kehittämästä mallista...

Vieläkin häijymmän näköiset jättimunuaiset – uusi BMW M4 vuosi julkisuuteen täysin naamioimattomana

BMW aiheutti melkoisen kohun, kun jättimäisellä pystysuuntaisella munuaismaskilla varustettu uusi 4-sarja esiteltiin muutama päivä sitten. Malliston huipulle asettuva M4...

VW julkaisi ensimmäiset tiiserikuvat uudistuneesta Arteonista – tarjolle tulee myös shooting brake -tyylinen farmari

Volkswagen toi mallistoonsa jo yli 10 vuotta sitten CC:ksi nimetyn neliovisen coupén Passatin pohjalta. Sen jalanjälkiin astui kolmisen vuotta...

Retrotyyliä uuteen Porscheen – tässä 911 Targassa on jopa vakosamettiset penkit

Porsche on esitellyt viime vuosina monia erikoismalleja, joiden inspiraatio on haettu menneiltä vuosikymmeniltä. Nyt tähän joukkoon liittyy upouuden 911...

Automaailman ikonin ensimmäinen EV malli markkinoille aikaisintaan 2025

Ferrarin tehdessä julkistuksia automaailmassa katseet ovat siirtyneet melko nopeasti merkin edesottamusten suuntaan. Nyt Ferrari, tuo automaailman yksi ikonisimmista merkeistä...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...