Mersu haastaa BMW X6:n uusin voimin – uuden GLE Coupén ensimmäiset kuvat ja tiedot julkaistiin

Coupé-kattoisten katumaasturien buumin jo yli 10 vuotta sitten aloittanut BMW X6 on juuri siirtynyt kolmanteen sukupolveensa, joka on yksi muutaman viikon päästä avautuvan Frankfurtin autonäyttelyn tähdistä. Myös X6:n pahin kilpailija esitellään suurelle yleisölle samassa näyttelyssä. Kyse on Mercedeksen GLE Coupésta, jonka toisen sukupolven ensimmäiset kuvat ja tiedot julkaistiin sopivasti juuri ennen autoshow’n avautumista.

GLE Coupén ensinmmäinen painos oli kaikkea muuta kuin kaunis auto, mutta seuraaja on helpommin sulateltavaa lajia. Alaspäin levenevä maski ja etuvalot on jo nähty tavallisessa GLE:ssä, mutta muotoja on vielä hiottu coupé-versiota varten. Niinpä maski on nyt piirun verran isompi, ja myös etupuskuri vaikuttaa sporttisemmalta. Lisäksi kattolinja on edeltäjää viistompi, ja takavalot suipponevat auton keskilinjaa lähestyttäessä Mersun nykytyylin mukaisesti. Urheilullista vaikutelmaa on yritetty luoda myös takaluukun kanteen integroidun spoilerin avulla, ja pyöräkoko ulottuu peräti 22 tuumaan asti. Vakiokiekot ovat tosin ”vain” 19-tuumaiset.

Auto on myös kasvanut kokoa sukupolvenvaihdoksen yhteydessä. GLE Coupé on nyt 39 milliä entistä pidempi, ja leveyttä on tullut lisää seitsemän millin verran. Akseliväli on puolestaan venähtänyt peräti 20 millillä. Kasvusta huolimatta uutuuden akseliväli on 60 milliä lyhyempi kuin GLE:n perusmallissa. Edeltäjää isommat mitat tarkoittavat myös väljempiä sisätiloja. Mercedeksen mukaan auto tarjoaa mukavat oltavat viidellekin hengelle, ja tavaratilaa mainostetaan luokkansa suurimmaksi.





Ruuman vetoisuus on perusasennossaan 655 litraa, ja takapenkin selkänojat kaatamalla volyymi laajenee 1790 litraan. Tämä lukema on viistommasta kattolinjasta huolimatta 70 litraa edeltäjämallia parempi. Muuten uutuuden sisusta on pääosin identtinen tavallisen GLE:n kanssa. Digitaalimittaristo on 12,3-tuumainen, ja sen vieressä komeileva tietoviihdejärjestelmän näyttökin on saman kokoinen. Vakiovarusteisiin lukeutuvat mm. sporttipenkit, urheilullinen ratti ja tekonahalla verhoiltu kojelauta.

Uudessa GLE Coupéssa on vakiona teräsjousitus, mutta mukautuvan Airmatic-ilmajousituksen voi ruksia lisävarustelistalta. Tarjolla on myös E-Active Body Control -niminen järjestelmä, joka ohjaa 48 voltin sähköjärjestelmän kautta erikseen jokaisen pyörän jousitusta ja iskunvaimennusta. Tämä systeemi on jo tuttu GLE:n perusmallista, ja sama koskee coupén kattavaa ajoavustinvalikoimaakin.

Euroopan markkinoilla tarjolla on kolmilitraisen kuutosdieselin kaksi tehoversiota. 350 d 4Maticissa on 272 hevosvoimaa ja 600 newtonmetrin maksimivääntö, kun taas 400 d 4Matic pistää vielä paremmaksi 330 hepan ja 700 newtonin voimin. Molempien voima välitetään yhdeksänvaihteisen automaatin kautta vakiona olevalle nelivedolle. Näiden mallien myynti alkaa alkuvuodesta 2020, jolloin saataville tulee myös Mercedes-AMG GLE 53 -niminen bensaversio. Siinä hyödynnetään 435-hevosvoimaista suoraa kuutosta ja mietoa hybridijärjestelmää, joka antaa hetkellisesti käyttöön 22 hevosvoiman lisätehon. Myöhemmin luvassa on ainakin vielä noin 600-heppaisella bensakasilla ryyditetty AMG 63 -malli.

- Advertisement -
LähdeCarscoops

Uusimmat

Tässä Porschessa on yksilöllistä tyyliä – tehdas entisöi ainutlaatuisen 964-korisen 911:n newyorkilaiselle muotimogulille

New Yorkissa päämajaansa pitävä muotibrändi Aimé Leon Dore (ALD) ei välttämättä sano suurimmalle osalle meistä yhtään mitään, mutta ainakin...

Bentley esittelee Genevessä eksklusiivisen erikoismallin – yli 1,8 miljoonan euron hintaista Bacalaria valmistetaan vain reilut 10 kappaletta

Räätälintyönä tehtävillä Bentleyn erikoismalleilla on pitkät perinteet. Koripajojen kulta-aikoina lähes jokaisessa Bentleyssä oli erikoiskori, ja 1990-luvulla tässä lajissa kunnostautui...

Poikkeuksellisen lahjakas Kalle Rovanperä seuraa esikuviensa jalanjälkiä

Timo Mäkinen, Rauno Aaltonen, Henri Toivonen, Markku Alén, Ari Vatanen, Juha Kankkunen, Tommi Mäkinen, Marcus Grönholm. Siinä vain muutamia...

Audi R8 saa kuin saakin jatkoa – seuraavaan sukupolveen tulee todennäköisesti sähkömoottori vapari-V10:n pariksi

Audi lähti aivan uusille urille, kun rinkulamerkki lanseerasi R8-superauton ensimmäisen sukupolven vuonna 2006. Lamborghini Gallardon sisarmalliksi suunniteltu auto on...

Ford-fanit huomio – superharvinainen Sierra RS500 Cosworthin prototyyppi tulee pian tarjolle

Kilpailutoiminta niin ralli- kuin ratapuolella on kuulunut Fordin DNA:han jo vuosikymmenten ajan. 1960-ja 1970-luvuilla ovaalimerkin ykköstykkinä toimivat Escortin takavetoiset...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Klassikkoja ja tuoreita suosikkeja – talvijalkineet moneen tyyliin ja makuun

Tämä talvi on ollut sään puolesta ailahtelevainen. Lumen sijaa taivaalta on tullut useammin vettä....

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...