Mersu esittelee Frankfurtissa kompaktia sähköautoa enteilevän tutkielman – EQ A antaa esimakua myös seuraavasta A-luokasta

Mercedes-Benz tunnetaan maailman vanhimpana autonvalmistajana, mutta merkki on perinnetietoisuudestaan huolimatta täysillä mukana myös alan tulevaisuuden kehityksessä. Mersu on panostamassa lähivuosina todella voimakkaasti sähköautoihin VW-konsernin tavoin, vaikka Mercedeksen maine ei ole mustunut samalla tavalla päästöskandaalin myötä. Stuttgartilaiset haluavat kuitenkin olla tälläkin rintamalla vähintään samalla tasolla kuin muut saksalaismerkit, ja niinpä Mersu esitteli viimesyksyisessä Pariisin autonäyttelyssä täyssähköistä katumaasturia enteilevän konseptin.

Concept EQ:ksi nimetty tutkielma muuttuu GLC:n kokoiseksi tuotantomalliksi, ja sähköautojen EQ-sarjan on tarkoitus ulottua kompaktiluokasta edustusautoihin erilaisia crossovereita unohtamatta. Frankfurtin autonäyttely avaa ovensa ensi viikolla, ja siellä esittelyvuorossa on kompaktiluokkaa edustava EQ A -konsepti. Siitä julkaistiin jo etukäteen ensimmäinen tiiserikuva.

EQ A toimii tähtimerkin sähköautovalikoiman aloitusmallina, eli sillä on sama rooli kuin A-luokalla polttomoottoriautojen puolella. Tiiserikuvassa näkyy vain tutkielman nokka, joka jatkaa viimevuotisessa SUV-konseptissa nähtyä tyyliä. Maski on käytännössä umpinainen levy, jonka keskellä on valaistu Mersun tähti ja sininen keskiripa. Ledinauhoja löytyy myös maskin reunoista sekä puskurista, ja valonauhojen linjat saavat jatkoa auton etuvaloissa.

Konseptiauton maskin muodot ja viirumaiset etuvalot antavat esimakua myös uudesta A-luokasta, joka lanseerataan ensi vuoden puolella. Salavalokuvista on jo käynyt ilmi, että A-luokan valoumpiot edustavat pitkälti samaa designia, joka on ilmeisesti laajenemassa Mersun muuhunkin mallistoon. Neliovisen CLS-coupén prototyypeissäkin on nimittäin bongattu sama naamailme.

EQ A:n tuotantoversiosta tulee viisiovinen hatchback, joka tehdään sähköautoja varten luodulle MEA-perusrakenteelle. Valmistuspaikkana toimii Saksan Rastattissa sijaitseva tehdas, jossa kootaan muitakin EQ-valikoiman edullisemman pään malleja. EQ A on yksi ensimmäisistä tuotantoon asti ehtivistä sähkö-Mersuista, koska se saattaa tulla markkinoille jo vuonna 2019.

Auto heittää haasteen mm. BMW i3:lle yhden sähkömoottorin voimin, jonka teho ohjataan etupyörille. Myöhemmin tarjolle saattaa tulle myös suorituskykyisempi versio, jossa olisi neliveto kahden sähkömoottorin myötä. EQ A:n verottomaksi hinnaksi uumoillaan vajaan 40 000 euron summaa, jolloin siitä tulisi varmasti yksi Mercedeksen myydyimmistä sähköautoista. Tutustumme konseptiin tarkemmin ensi viikolla Frankfurtissa, jolloin luvassa on myös kuvia ensimmäisen pressipäivän annista.

LähdeCarscoops

Lue lisää