Mersu antoi ennakkotietoja E-luokan faceliftistä – tarjolle tulee peräti seitsemän pistokehybridiversiota

Mercedeksen kestosuosikkeihin kuuluva E-luokka siirtyi nykysukupolveensa vuonna 2016, eli auton facelift kolkuttelee jo ovella. Se esitellään lähikuukausina, koska myynnin pitäisi startata Euroopan markkinoilla tulevan kesän aikana. Eemelin uusimman painoksen naamioituja testiprotoja on bongattu jo jonkin aikaa salavalokuvaajien linsseille, ja nyt Mercedes julkaisi itse ensimmäiset viralliset naamiokuvat ja tiedot ylemmän keskiluokan uutuudestaan.

Kuten yleensä tapana on, kasvojenkohotuksessa keskitytään ulkoisesti lähinnä naama- ja peräilmeen viilaamiseen. Eeemelin etuvalot muuttuvat hieman nykyistä suipommiksi, ja maskikin saa hieman alaspäin kallistettua fiilistä esimerkiksi A-luokan malliin. Kukkulan kuninkaana keikkuva Mercedes-AMG E 63 pääsee puolestaan nauttimaan muiden uusien AMG-Mersujen kaltaisesta Panamericana-maskista, ja kaikkiin malleihin tulee myös uusi etupuskuri.

Kylkilinja on käytännössä entisellään, kun taas takavalot muuttuvat leveämmiksi ja litteämmiksi tähtimerkin nykytyylin mukaisesti. Takaluukun kannen puolelle asti ulottuvat valot saavat auton näyttämään entistä leveämmältä, ja luonnollisesti myös takapuskuri menee uusiksi. Sisustaan tulee puolestaan mm. uusi ratti ja Mercedeksen viimeisin MBUX-käyttöjärjestelmä. Ohjauspyörän ”nappulat” ovat jatkossa kapasitiivisia, eli ne reagoivat kaikenlaiseen kosketukseen, ja myös ”Hei Mercedes” -komentoa tottelevalla puheohjauksella on entistä tärkeämpi osa Eemelin käyttämisessä. Lisäksi tarjolla on eleohjaus. MBUX:n mukanaan tuomat kaksi näyttöä ovat 10,25-tuumaisia, ja toinen niistä palvelee mittaristona.





Varustetasoina palvelevat jatkossa Avantgarde, Exclusive ja AMG Line, eli perusversio tiputetaan kokonaan pois valikoimasta. Avantgardessa on Mersun sporttimalleista tuttu iso tähti maskissa, kun taas perinteisen kromimaskin ja keulakoristeen saa Exclusive-paketin myötä. Ajoavustin- ja tietoviihdepuoli päivitetään myöhemmin tänä vuonna esiteltävän uuden S-luokan mallin, ja Eemelissä lähes koko softapuoli on kuulemma uutta. Tarjolla on monenlaisia aktiivisia järjestelmiä jarruista ohjaukseen, ja E-luokan pitäisi toimia entistä paremmin itsenäisesti niin liikenneruuhkissa kuin hätätilanteissakin.

Voimanlähdepuolella tarjolle tulee peräti seitsemän eri pistokehybridiä, kun mukaan lasketaan neliveto- ja farmariversiot. Uutuuksien joukkoon lukeutuvat myös kaksi mietoa hybridiä, eli 272 hepan kokonaistehoon yltävä bensanelonen integroidulla starttigeneraattorilla ja 367-hevosvoimainen suora kolmilitrainen kuutonen. Hiilidioksidigrammoja yritetään nyt leikata kaikista mahdollisista paikoista, ja siksi esimerkiksi perusmallin ajokorkeutta on laskettu 15 millillä pienemmän ilmanvastuksen nimissä. Jäämme odottelemaan Eemelin lopullista julkaisua, joka saattaa tapahtua reilun kuukauden päästä Geneven autonäyttelyssä.

- Advertisement -
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Uusimmat

Putkiston vaihto riittää: Toyota Century edustusauto kuulostaa superautolta

Jo vuosikymmenien ajan Toyota ja Nissan ovat vääntäneet kotimaassaan kättä ylellisten edustusautojen markkinoista. Toyotan vastaus on ollut Century-mallisto, joka...

BMW:n “Tesla” on pian täällä – 530-hevosvoimainen Concept i4 esitellään Genevessä

BMW lähti mukaan sähköautobisnekseen todella hyvissä ajoin, kun lähinnä kaupunkikäyttöön suunniteltu i3 esiteltiin jo kohta seitsemän vuotta sitten. Sen...

Volkswagen esitteli uuden pistokehybridin – Touareg R on yli 460-hevosvoimainen SUV-järkäle

2000-luvun alussa markkinoille tuotu VW Touareg on tätä nykyä edennyt kolmanteen sukupolveensa. Pari vuotta sitten myyntiin tulleen ison katumaasturin...

Tämä kasarimersu on yhtä kallis kuin uusi Lambo – leveäkorinen 560 SEC 6.0 AMG on yksi vain 50 valmistetusta yksilöstä

Syksyllä 1981 Frankfurtin autonäyttelyssä esitelty Mersun S-luokan coupé oli yksi aikakautensa tyylikkäimpiä autoja. SEC:llä oli kuitenkin brutaalimpikin puolensa, minkä...

Jäähyväiset tyylille – Mersu lopettaa S-luokan coupén ja avomallin valmistuksen

Tyylikkäimmistä autoista puhuttaessa isot kaksioviset coupét ja avomallit ovat olleet perinteisesti vahvoilla. Esimerkiksi Mercedeksen valikoimaan tällaisia autoja on kuulunut...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...