Mercedeksen kestosuosikkeihin kuuluva E-luokka siirtyi nykysukupolveensa vuonna 2016, eli auton facelift kolkuttelee jo ovella. Se esitellään lähikuukausina, koska myynnin pitäisi startata Euroopan markkinoilla tulevan kesän aikana. Eemelin uusimman painoksen naamioituja testiprotoja on bongattu jo jonkin aikaa salavalokuvaajien linsseille, ja nyt Mercedes julkaisi itse ensimmäiset viralliset naamiokuvat ja tiedot ylemmän keskiluokan uutuudestaan.
Kuten yleensä tapana on, kasvojenkohotuksessa keskitytään ulkoisesti lähinnä naama- ja peräilmeen viilaamiseen. Eeemelin etuvalot muuttuvat hieman nykyistä suipommiksi, ja maskikin saa hieman alaspäin kallistettua fiilistä esimerkiksi A-luokan malliin. Kukkulan kuninkaana keikkuva Mercedes-AMG E 63 pääsee puolestaan nauttimaan muiden uusien AMG-Mersujen kaltaisesta Panamericana-maskista, ja kaikkiin malleihin tulee myös uusi etupuskuri.
Kylkilinja on käytännössä entisellään, kun taas takavalot muuttuvat leveämmiksi ja litteämmiksi tähtimerkin nykytyylin mukaisesti. Takaluukun kannen puolelle asti ulottuvat valot saavat auton näyttämään entistä leveämmältä, ja luonnollisesti myös takapuskuri menee uusiksi. Sisustaan tulee puolestaan mm. uusi ratti ja Mercedeksen viimeisin MBUX-käyttöjärjestelmä. Ohjauspyörän ”nappulat” ovat jatkossa kapasitiivisia, eli ne reagoivat kaikenlaiseen kosketukseen, ja myös ”Hei Mercedes” -komentoa tottelevalla puheohjauksella on entistä tärkeämpi osa Eemelin käyttämisessä. Lisäksi tarjolla on eleohjaus. MBUX:n mukanaan tuomat kaksi näyttöä ovat 10,25-tuumaisia, ja toinen niistä palvelee mittaristona.
Varustetasoina palvelevat jatkossa Avantgarde, Exclusive ja AMG Line, eli perusversio tiputetaan kokonaan pois valikoimasta. Avantgardessa on Mersun sporttimalleista tuttu iso tähti maskissa, kun taas perinteisen kromimaskin ja keulakoristeen saa Exclusive-paketin myötä. Ajoavustin- ja tietoviihdepuoli päivitetään myöhemmin tänä vuonna esiteltävän uuden S-luokan mallin, ja Eemelissä lähes koko softapuoli on kuulemma uutta. Tarjolla on monenlaisia aktiivisia järjestelmiä jarruista ohjaukseen, ja E-luokan pitäisi toimia entistä paremmin itsenäisesti niin liikenneruuhkissa kuin hätätilanteissakin.
Suosittelemme
Voimanlähdepuolella tarjolle tulee peräti seitsemän eri pistokehybridiä, kun mukaan lasketaan neliveto- ja farmariversiot. Uutuuksien joukkoon lukeutuvat myös kaksi mietoa hybridiä, eli 272 hepan kokonaistehoon yltävä bensanelonen integroidulla starttigeneraattorilla ja 367-hevosvoimainen suora kolmilitrainen kuutonen. Hiilidioksidigrammoja yritetään nyt leikata kaikista mahdollisista paikoista, ja siksi esimerkiksi perusmallin ajokorkeutta on laskettu 15 millillä pienemmän ilmanvastuksen nimissä. Jäämme odottelemaan Eemelin lopullista julkaisua, joka saattaa tapahtua reilun kuukauden päästä Geneven autonäyttelyssä.