Turun AutoSaloonissa pääsi tutustumaan autoharrastuksen moniin eri muotoihin. Vanien, eli pakettiautojen rakentamisella on Suomessakin pitkät perinteet, jotka ulottuvat 1980-luvun alkuun saakka. Erityisesti jenkkipakut ovat olleet tämän tyylisuunnan harrastajien suosiossa, ja niinpä jenkkiautohallista bongattiin myös yksi vanikulttuurin edustaja. Näytteille oli tuotu Miira Lankisen 1989-mallinen Dodge-paku, jonka virallinen mallinimi on Ram Van B250. Miiran auto edustaa mallisarjan loppupään malleja, koska sama peruskori oli käytössä 1970-luvun alusta vuoteen 1993 asti.
Neitokaisen Dodge haettiin Oulusta vuonna 2010. Peruskuntoinen harmaa vani oli tuotu Suomeen 1980-luvun lopun veronkiertosäädösten mukaisena pakettiautona, ja se oli ollut yhden perheen omistuksessa. Dodge oli kuitenkin seissyt viimeiset viisi vuotta ulkona, joten uudella omistajalla riitti tekemistä sen parissa.
Ulkosäilytys oli tehnyt tehtävänsä auton pelleille, ja ensimmäinen talvi vierähtikin peltihommien parissa. Ovet ja kyljet tehtiin uusiksi, kun ruostevaurioita korjattiin. Peltitöiden jälkeen vuorossa oli maalaus. Lilaa, harmaata ja punaruskeaa yhdistelevä maalipinta syntyi vaniharrastajien keskinäisen yhteistyön tuloksena. Auton omistaja kertoi, että monet ammattimaalarit eivät suostu ottamaan hankalankokoisia pakuja työn alle, mutta onneksi vanipiireistä löytyy automaalauksen saloihin perehtyneitä harrastajia.
Suosittelemme
Koritöiden jälkeen vuorossa oli sisusta. Dodgen normaalisisusta revittiin lähes täysin ulos seuraavana talvena, ja ainoastaan kojetaulu muistuttaa alkuperäisestä autosta. Etupenkitkin on vaihdettu ruskeisiin nahkajakkaroihin ja takaosasto on muutettu itse käsityönä varsin merihenkiseksi kokonaisuudeksi. Lattia sekä oviverhoukset ovat puuta, ja oviin on upotettu hauskana yksityiskohtana kaksi laivan pienoismallia. Merenkulkuteemaa edustavat myös erilaiset majakka-, lyhty- ja köysisomisteet. Perältä löytyy lisäksi oleskelunurkkaus, joka koostuu eräänlaisesta kulmasohvasta ja pöydästä.
Sisustapuuhien jälkeen vaniin askarreltiin lokasuojanlevitykset pellistä kolmantena talvena. Omistaja kertoi, että autoon on mennyt vuosien mittaan rahaa moninkertaisesti sen hankintahinnan verran, vaikka monia töitä on tehty itse. Tekniikan osalta on tullut kuitenkin säästöä, koska Dodgea vauhdittaa edelleen alkuperäinen 3,9-litrainen V6. Luotettavalle kuutoselle ei ole tarvinnut tehdä kuin perushuoltoja auton rakennusaikana. Harrasteautot eivät ole koskaan valmiita, ja niinpä Dodgeenkin on jo suunnitteilla uusi maalaus. Sen värimaailmaa ei kuitenkaan suostuttu vielä paljastamaan.