Mercedes SL saa nokalleen nelisylinterisen koneen – tämä ei ole kuitenkaan ensimmäinen kerta historiassa

Mercedes-Benz esitteli viime syksynä upouuden SL:n, joka on pitkän historiansa aikana ensimmäistä kertaa tähtimerkin sporttidivisioona AMG:n käsialaa. Lanseerausmalleina toimivat V8-koneiset SL 55 ja SL 63, mutta jo lähikuukausina saatavilla on myös nelipyttyinen aloitusversio.

Neloskone luksusluokan roadsterin pellin alla kuulostaa ensi alkuun omalaatuiselta yhdistelmältä, mutta ainakaan teholukemansa osalta Mercedes-AMG:n turbomyllyn ei tarvitse hävetä. Asialle löytyy oikeutuksensa myös historian valossa, koska jo 1950-luvun 190 SL:ää kuljetti 105-heppainen nelisylinterinen moottori. 190 SL toimi edullisempana vaihtoehtona aikansa superautotasoa edustaneelle 300 SL:lle, kunnes nämä kaksi korvattiin yhdellä mallilla, eli pagoda-kattoisella W113:lla.

Upouuden roadsterin aloitusmalli saa puolestaan SL 43 -nimen. Ulkoisesti autoa ei erota veekasilla ryyditetyistä sisaristaan kuin peräpellin neljästä pyöreästä putkenpäästä, ja suorituskykykin lienee useimmille asiakkaille aivan riittävää tasoa. SL 43:n voimanlähteenä palvelee M254-koodilla tunnettu kaksilitrainen turbonelonen, joka löytyy esimerkiksi C 300:n nokalta. Keskiluokan premium-sedanissa tästä moottorista irtoaa miedon hybridijärjestelmän avustamana 258 hevosvoiman huipputeho ja 400 newtonmetrin maksimivääntö, mutta Mercedes-AMG SL:ään tämä ei vielä riitä.

Niinpä myllyä terästetään turboviiveen minimoivalla sähkötoimisella pakokaasuahtimella, joka lainataan AMG:n GT 63 S E Performance -mallista. Sähköinen turboahdin nähdään myöhemmin myös AMG One -hyperautossa sekä myöskin neloskoneella ryyditetyssä C 63:n seuraavassa sukupolvessa. SL 43:n teholukema tulee olemaan vielä vahvistamattomien tietojen mukaan 390 hevosvoimaa, eli vähintään kilpailijoiden kuutoskoneiden tasoa. Mersun tehokkaimmaksi nelisylinteriseksi moottoriksi tällä ei kuitenkaan vielä ylletä, koska jo nykyisessä A 45:ssä on parhaimmillaan 421 heppaa.

Suosittelemme

Tulevan C 63:n voimavarat saatetaan puolestaan kirjataan jopa lähelle 600 hevosvoimaa neloskoneen ja hybridijärjestelmän ansiosta. Uusi C 43 saa puolestaan saman myllyn SL 43:n kanssa, ja myös Mercedes-AMG GT:n seuraavassa sukupolvessa hyödynnetään tätä voimanlähdettä. Synergiaedut ovat tuntuvat, koska GT toimii jatkossa SL:n umpikattoisena sisarmallina.

  • Avainsanat
  • SL

Lue lisää