Coupé-kattoisten katumaastureiden pioneerina voidaan pitää vuonna 2007 markkinoille tullutta ensimmäistä BMW X6:ta, ja sittemmin niitä on alkanut ilmestyä eri autonvalmistajien valikoimiin kuin sieniä sateella. Ainakin Mercedeksellä tämä trendi saattaa kuitenkin tulla päätökseensä.
Mercedes-Benz on karsinut viime aikoina mallistoansa kovalla kädellä sähköistymisen vaatimien kustannussäästöjen vuoksi. Esimerkiksi aiemmat C- ja E-luokan coupét yhdistettiin uudeksi CLE-mallisarjaksi, mutta coupé-kattoisten SUV:ien puolella GLC ja isompi GLE Coupé ovat saaneet vielä säilyttää itsenäisyytensä. Nyt niidenkin tulevaisuus on kuitenkin uhattuna.
C- ja E-luokan katumaasturivastineiden pohjalta tehdyt coupé-mallit ovat vastanneet noin 10-15 prosentista GLC:n ja GLE:n globaalista myynnistä, ja Kiinassa niiden osuus on ollut vain kuuden prosentin luokkaa. Näin pienet lukemat eivät ole jääneet Stuttgartin tähtimerkin johdolta huomaamatta. Saksalaisen Handelsblattin tietojen mukaan Mersun sisäpiiriläiset ovat kyseenalaistaneet coupé-SUV:ien tulevaisuuden. Joidenkin johtajien mielestä sekä GLC että GLE Coupén valmistus pitäisi lopettaa nykymallien elinkaaren tultua päätökseensä, kun taas jotkut ovat mallien yhdistämisen kannalta. Sellaisiakin näkökantoja on kuulemma kuultu, että tilanne pitäisi säilyttää ennallaan.
Mercedeksen toimitusjohtaja Ola Källenius on ollut kuitenkin asiasta hipihiljaa ainakin julkisesti. Mersulta vuonna 2026 tulossa oleva GLC:n kokoinen sähkö-SUV ei ole ainakaan saamassa rinnalleen coupé-versiota, mikä saattaa vihjata että Mercedes on luopumassa koko autoluokasta. Kun tavallisistakin katumaastureista on tullut yhä virtaviivaisemman näköisiä mahdollisimman pientä ilmanvastusta tavoiteltaessa, coupé-kattoisten SUV:ien olemassaolon oikeutus uhkaa hävitä.
Aivan heti Mersun coupé-SUV:t eivät kuitenkaan mallistosta katoa. Toisen sukupolven GLC Coupé debytoi vasta viime vuonna, ja vuonna 2019 esitelty GLE Coupékin on saamassa pikapuoliin pieniä päivityksiä. Autot kehitettiin alun perin täsmäaseiksi BMW X4:ää ja X6:ta vastaan, mutta baijerilaiset ovat jo luopuneet X4:stä. Sen aiempia asiakkaita yritetään kalastella entistä isommaksi kasvaneella X2:lla, joka ei ole kuitenkaan saanut kovinkaan innostunutta vastaanottoa markkinoilla.