Mercedes muistelee SL:n historiaa uuden sukupolven esittelyä odotellessa – katumallien historia alkaa vuoden 1954 Lokinsiivestä

R232-korikoodia totteleva ja jälleen kangaskattoon palaava Mercedes-Benz SL esitellään aivan lähiaikoina. Sitä odotellessa muistellaan SL:n kunniakasta historiaa lähes 70 vuoden ajalta.

Lokinsiipimersuna tunnettu 300 SL esiteltiin vuonna 1954 jo pari vuotta aiemmin päivänvalon nähneen kilpa-auton siviiliversioksi. Kilpurin DNA näkyi edelleen putkirungossa, joka toi mukanaan korkeat kynnyskotelot ja niiden saneleman erikoisen oviratkaisun. W198-koodilla tunnettua 300 SL:ää vauhditti bensan suorasuihkutuksella varustettu kolmilitrainen suora kuutonen, joka tuotti aikalaisekseen huimat 215 heppaa. Lokinsiiven huippunopeuskin oli kilpa-autotasoa pitkillä välityksillä saavutetun lähes 260 km/h:n lukeman myötä, ja myös lyhyillä välityksillä päästiin 235 km/h:n kyytiä.

Vuonna 1957 300 SL muuttui avokattoiseksi Roadsteriksi, joka säilyi tuotannossa vuoteen 1963 asti. Normaalit ovet mahdollistivat mukavamaan sisäänpääsyn, ja ajettavuuskin koheni uuden taka-akselin myötä. Lisäksi Roadsteriin sai Dunlopin levyjarrut ja alumiinilohkoisen moottorin. Edullisempana vaihtoehtona kansainvälisen jet setin suosimalle avolle tarjottiin ponttooni-Mersun tekniikan pohjalta tehtyä nelipyttyistä 190 SL:ää, jonka urheilullisuus jäi lähinnä ulkonäköön.

Vuonna 1963 sekä 190 SL että 300 SL korvattiin uudella 230 SL:llä, joka opittiin myöhemmin tuntemaan irrotettavan kovakattonsa muodon vuoksi Pagoda-SL:nä. 150-heppainen 230 SL väistyi pari vuotta myöhemmin 250 SL:n tieltä, jonka kuutoskone tarjosi enemmän vääntöä. Mallisarjan viimeisinä vuosina myynnissä oli 280 SL, jonka 172 hevovoimaa eivät vieläkään yltäneet edeltävän vuosikymmenen 300 SL:n lukemiin. Ostajille asialla ei ollut kuitenkaan suurta merkitystä, koska SL oli vähitellen muuttunut puhdasverisestä urheiluautosta luksushenkiseksi bulevardisportiksi.

Suosittelemme

Tämä kehitys voimistui vuonna 1971 lanseeratun R107-sukupolven myötä. Paljon edeltäjäänsä massiivisemmassa autossa panostettiin turvallisuuteen, ja designissakin siirryttiin edeltäjän lähes feminiinisestä siroudesta maskuliinisempaan linjaan. Tämä sukupolvi toi myös V8:n SL:n nokalle, joten auton näyttävä rooli Dallasissa ei ollut mikään ihme. R107 sai myös kunnian olla pisimpään valmistuksessa säilynyt SL, koska se väistyi seuraajansa tieltä vasta aivan 1980-luvun lopulla.

Täysin uuden R129:n ensi-ilta koitti maaliskuussa 1989 Geneven autonäyttelyssä. Bruno Saccon johdolla muotoiltu auto sai ajattomat linjat, jotka eivät näytä vieläkään vanhentuneilta. Turvallisuuskin koheni entisestään, kun auto sai ympäriajotilanteissa automaattisesti esiin ponnahtavan turvakaaren sekä etupenkkeihin integroidut turvavyöt. Tähän sukupolveen tuli myös V12 1990-luvun alussa esitellyn 600 SL:n myötä, ja vuosituhannen vaihteen lähestyessä tarjolla oli jo lähes 520-heppainen SL 73 AMG.

Vahdinvaihto koitti vasta syksyllä 2001, kun taittuvalla peltikatolla varustettu R230 astui estradille. Korin muodotkin pyöristyivät huomattavasti, mutta sisustan materiaalien laadussa tuli takapakkia edeltäjään verrattuna. Tekniikan uudistuksiin lukeutui mm. ABC-aktiivijousitus, ja SL 55 AMG:n mekaanisesti ahdettu kasi jätti monet kilpailijat nielemään pölyä. Vuonna 2008 keulan muodot terävöityivät faceliftin myötä, ja mallisarjan kruunasi kiinteäkattoinen SL 65 AMG Black Series.

Toistaiseksi viimeisin SL on vuonna 2012 päivänvalon nähnyt R231, jossa jatkettiin taittuvalla peltikatolla. Mikään muotoilun riemuvoitto uusi sukupolvi ei kuitenkaan ollut hieman kolhon olemuksensa myötä, joten nokan designia pyöristettiin myöhemmin kasvojenkohotuksessa. Tekniikan osalta jatkettiin pääosin edeltäjän linjoilla, ja tupla-ahdettu V12:kin oli tarjolla vielä muutama vuosi sitten.

Alkuperäisen SL:n urheilullisuudesta on kuitenkin etäännyttty melko kauas muhkeista teholukemista huolimatta. Tähän puoleen on luvassa parannusta uuden R232:n myötä, joka saa toisaalta hybriditekniikkaa ja nelivedonkin. Vaikka uusi SL toimii myös aiemman AMG GT Roadsterin seuraajana, autoon tulee pienet takaistuimet käytännöllisyyden kohentamiseksi. Jäämme odottelemaan uutuuden lanseerausta, jonka pitäisi tapahtua aivan lähiaikoina.

LähdeCarscoops
  • Avainsanat
  • SL

Lue lisää