Nykyään Mersun luksusbrändinä tunnettu Maybach oli ennen toista maailmansotaa yksi Saksan arvostetuimmista ja kalleimmista automerkeistä. Maybachien valmistus loppui kuitenkin sodan melskeisiin, ja lopulta Mercedes-Benz hankki oikeudet merkin käyttöön monta vuosikymmentä myöhemmin. Mersun ideana oli tehdä Maybachista Saksan vastine mm. Rolls-Roycelle ja Bentleylle, mutta isot 57- ja 62-mallit eivät oikein käyneet kaupaksi. Ostajat maksoivat mieluummin saman summan esimerkiksi Rolls-Royce Phantomista, koska Maybach muistutti kaikesta yrityksestä huolimatta liikaa tavallisia Mersuja.
Niinpä Stuttgartissa päätettiin muuttaa strategiaa ja Maybach alennettiin eräänlaiseksi S-luokan huippuvarustetasoksi. Toki Mercedes-Maybachin nimellä myytävillä Ässillä on enemmän pituuttakin, mutta ne eivät ole enää täysin omia mallejaan. Nyt Mercedes-Maybach julkaisi kuitenkin tiiserikuvan uudesta konseptistaan, joka julkistetaan ensi viikolla Pebble Beachin klassikko- ja erikoisautotapahtumassa. Se antaisi ymmärtää, että Maybachilta on tulossa jälleen jotakin todella erikoista.
Kuvassa näkyy nimittäin todella sulavalinjaisen jätticoupén sivuprofiili. Otoksen julkaisun yhteydessä paljastettiin, että autolla on mittaa lähes kuusi metriä, joten nyt liikutaan jälleen Rolls-Royce Phantomin ja kumppaneiden luokassa. Metallipunaisen konseptiauton muodot muistuttavat hieman Maybachin taannoista Exelero-tutkielmaa, mutta linjoissa on myös jotakin hyvin klassista. Esimerkiksi pitkä peräylitys ja pisaranmallinen takapää vievät ajatukset 1930-luvun Bugatteihin ja muihin vanhojen koriräätälien luomuksiin.
Kuvasta erottaa myös, että nokalla komeilee ilmeisesti Maybachin merkki Mersun tähden sijasta, ja etulokasuojissa on hieman samantyyppiset kidukset kuin mm. SL:ssä ja AMG GT:ssä. Myös vanteet vaikuttaisivat olevan melkoista jättikokoa taattuun konseptiautotyyliin.
Tutkielman tekniikasta ei ole vielä mitään tietoa, mutta auton koon perusteella se saattaa perustua jatketulle S-luokan pohjalevylle. Jäämme odottelemaan konseptin virallista julkistusta ensi viikon aikana. On mielenkiintoista nähdä, jääkö se vain pelkäksi tutkielmaksi vai aikooko Mersu vaihtaa jälleen strategiaa ja tarjota myös todellisen superluksusluokan Maybachin hieman vaatimattomampien nykymallien rinnalla.