Mercedes kehittää täyssähköisen G-luokan – EQG:n konseptiversio paljastetaan jo ensi kuussa

Mercedes-Benzin toimitusjohtaja Ola Källenius ilmoitti jo lähes kaksi vuotta sitten, että ikoniseen maineeseen kohonneesta G-luokan maasturista tehdään myös täyssähköinen versio. EQG-nimen saava tuotantomalli nähdään brittiläisen Autocarin mukaan vuonna 2024, mutta autosta annetaan esimakua jo muutaman viikon päästä.

Syyskuun alkupuolella ovensa avaavassa Münchenin autonäyttelyssä esitellään nimittäin EQG:n konseptiversio, joka lienee jo hyvin lähellä lopullista tuotantoautoa. Mersun muut sähköautot ovat aerodynamiikan ehdoilla muotoiltuja puikuloita, mutta G-luokka saa säilyttää kulmikkaan designinsa myös sähkömallina. Maasturi saa kuitenkin keulalleen tähtimerkin sähköautolinjan mukaisen umpinaisen maskin, ja valoumpioitakin viilataan teknohenkisemmiksi. Lisäksi EQG:n vanteet ovat polttomoottoriversioita aerodynaamisemmat.

Sisätiloihin tulee puolestaan tähtimerkin MBUX-tietoviihdejärjestelmän viimeisin versio, jota käytetään pääasiassa kosketusnäytön avulla. Keskiruudun parina toimii täysin digitaalinen mittaristo. EQG:n tuotantomallin tekniikasta antaa osviittaa Mercedeksen viime vuonna esittelemä EQC 4×4² -konseptiauto, jossa sähkötekniikka oli yhdistetty äärimmäiseen maastokelpoisuuteen. Tässä tutkielmassa hyödynnettiin G 500 4×4² -erikoismallin portaaliakseleita, mutta sähkömoottorit saa yhdistettyä myös ”tavallisen” G-luokan tikapuurunkoa hyödyntäviin alustarakenteisiin.

Välittömästi voimaa tuottava sähkömoottori on luonteeltaan ihanteellinen maastoajoa varten, joten EQG:n pitäisi olla yhtä maastokelpoinen kuin polttomoottorisisarensa. Runkorakenteeseen tehtävien muutosten ansiosta litiumioniakut saadaan sovitettua auton lattian alle, ja G-luokan pitkä akseliväli saattaa mahdollistaa jopa uuden EQS:n huippuversiossa käytettävän 107,8 kWh:n akkupaketin hyödyntämisen. Toimintasäteestä ei saada kuitenkaan yhtä pitkää kuin EQS:ssä G-luokan tiiliskivimäisen ilmanvastuksen vuoksi.

Suosittelemme

Mercedes-Benz on jo patentoinut EQG 560 – ja EQG 580 -nimet, joten sähkömaasturia saa EQS:n tyyliin sekä kahdella sähkömoottorilla ryyditettynä huippuversiona että hieman vähempitehoisena mallina. Pelkästään takavetoista versiota tuskin nähdään, mutta nelipyöräohjaus voisi kohentaa sähkömaasturin ketteryyttä. Mercedes lanseeraa EQG:n myötä myös oman G-alabrändin, jonka sloganina toimii ”Adventurous Luxury”. Tämän myötä sähköisestä G:stä ei enää kehitetä työkäyttöön tarkoitettuja karumpia versioita.

Monissa maissa EQG:n hinnat asettunevat hieman vastaavien polttomoottorimallien yläpuolelle, mutta Suomen päästöpohjaisen autoverotuksen ansiosta täyssähköisestä versiosta voi tulla jopa edullisin G-luokka. Vaikka kulttimaasturin tuotantomäärät ovat varsin pieniä, auto tuottaa mukavasti voittoa valmistajalleen. Arvokkaan G-luokan kohdalla valmistettua autoa kohden syntyvä kate on nimittäin aivan eri luokkaa kuin edullisemmissa Mersuissa.

LähdeAutocar

Lue lisää