Mercedes joutuu tekemään takaisinkutsun G 65:lle – AMG:n tuunaama maasturi on liian nopea peruutettaessa

Mercedeksen ikoninen G-luokan maasturi ehti olla saman korimallin voimin tuotannossa melkein 40 vuoden ajan, kunnes auto sai vihdoin tänä vuonna täysin uuden seuraajan. Uusi G on pysynyt ulkoisesti lähes ennallaan, mutta auto on entistä leveämpi ja kevyempi. Lisäksi ajomukavuuden pitäisi olla kohentunut huomattavasti, joten auto on asfaltilla paljon entistä lähempänä Mersun henkilöautomalleja. Tästä huolimatta maasto-ominaisuuksienkin luvataan olevan vähintään ennallaan.

Ensimmäisen korimallin G-luokka kehittyi uransa aikana karusta työkalusta luksusluokan statustuotteeksi, jonka pellin alla nähtiin myös melkoisia voimanpesiä. Mersun tehdasvirittäjä tarjosi G-luokasta tuplaturbokasilla ryyditettyä G 63:a, jonka tuottamat yli 570 heppaa saivat alun perin maastoon kehitetyt alustarakenteet jo äärirajoilleen. Tämäkään mylly ei kuitenkaan riittänyt kaikille, vaan saatavilla oli myös tupla-ahdetulla V12:lla ryyditetty G 65.





Siitä irtosi jo 621 hevosvoiman huipputeho ja yli 990 newtonmetrin maksimivääntö, joiden voimin kantikas maasturi lähti lähes lentoon ainakin suoralla tiellä. Yli 2800 kilon painoinen auto kiihtyi tuplaturbo-V12:n ansiosta vain 5,1 sekunnissa nollasta sataan, mutta huippunopeus oli pakko rajoittaa elektronisesti 230 km/h:n lukemaan. Tätä kovemmissa vauhdeissa auto olisi voinut olla jo vaarallisen epävakaa, joten Autobahnien huippunopeusmittelöt oli pakko jättää muiden AMG:eiden heiniksi.

Nyt Mercedes-Benz joutuu tekemään G 65:lle USA:ssa takaisinkutsun, koska auto on kuulemma liian nopea peruutettaessa. Yhdysvaltojen liikenneturvallisuusvirasto NHTSA on havainnut, että G-luokan huippuversioissa saattaa olla vääränlainen peruutusvaihteen softa, joka ei rajoita nopeutta tarpeeksi. Jos autolla tekee äkillisiä ohjausliikkeitä yli 25 km/h:n nopeudessa, riskinä on maasturin muuttuminen epävakaaksi ja pahimmassa tapauksessa jopa kaatuminen.

Mersu joutuu nyt asentamaan G 65:iin peruutusvaihteen nopeutta entistä paremmin rajoittavan softan, mutta kovin montaa autoa operaatio ei koske Jenkeissäkään. Yli 200 000 dollarin hintainen supermaasturi on Atlantin toisellakin puolella sen verran harvinainen näky, että takaisinkutsu koskee ainoastaan 20 autoa. Uudesta G-luokasta ei ole muuten esitelty vielä lainkaan V12-koneista versiota, ja 12-mukinen kone saattaa jatkossa jäädä ainoastaan luksusbrändi Maybachin yksinoikeudeksi.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Jälleen uusi päästöjen uhri – BMW M2:n päivät ovat pian luetut Euroopassa

Jatkuvasti tiukentuvat päästömääräykset aiheuttavat Euroopan markkinoilla melkoisia ongelmia eri valmistajien tehokkailla polttomoottoreilla varustetuille malleille. Nyt päästöjen uhriksi on joutumassa...

Uutta tyyliä perheautoon – venäläispaja teki Ford Focuksesta tuulilasittoman speedsterin

Automaailmassa on viime vuosina lanseerattu katottomia ja tuulilasittomia speedstereitä eri superautojen pohjalta. Niinpä nämä luomukset ovat jääneet vain harvojen...

Tässä on pienoismallien Rolls-Royce – 1:8-kokoisen Cullinanin hinnat alkavat reilusta 15 000 eurosta

Rolls-Royce laajensi mallistoaan muutama vuosi sitten Cullinaniksi nimetyllä katumaasturilla. Siitä täytyy pulittaa verottomanakin yli 300 000 euroa, eli kyseessä...

Ford Cosworthin kuuluisa takasiipi sai innoituksen Punaisen Paronin lentokoneesta

Kukapa autohullu ei muistaisi Cossu-Eskon hurjaa kaksoistakasiipeä 90-luvun ralli- ja siviilimaailmasta. Harva kuitenkaan tietää, että siipiä piti alun perin...

Legendaarinen lyhytelokuva saa uuden tulkinnan – Charles Leclerc tykittää tänä viikonloppuna Monacon kaduilla Ferrari SF90 Stradalella

Ranskalaisohjaaja Claude Lelouchin C’était un rendez-vous vuodelta 1976 kuuluu alansa klassikoihin autohörhöjen piireissä. Nyt se saa uuden tulkinnan, jota...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...