Mercedeksen täyssähköautot tunnetaan EQ-lyhenteellä. EQA-, EQB- ja EQC-katumaasturien sekä luksusluokan EQS:n seuraan liittyy nyt EQE, joka saa kunnian toimia perinteisen E-luokan akkukäyttöisenä vastineena.
Tähän asti bongatut EQE:n testiprototyypit ovat olleet vielä vahvan naamioinnin peitossa, mutta lopullisen tuotteen näkeminen ei silti tarjoa suuria yllätyksiä. E-luokan sähkövastine on nimittäin kuin kutistettu EQS, joka on puolestaan täyssähköinen vaihtoehto S-sarjalle. EQE jatkaa EQS:n muotoilulinjaa, jossa pääpaino on mahdollisimman liukkaalla aerodynamiikalla. Lopputulos muistuttaa pahojen kielien mielestä sulanutta saippuaa, mutta ainakin se mahdollistaa mahdollisimman pienen ilmanvastuksen.
Nokkaa koristaa muista EQ-sarjan Mersuista tuttu umpinainen maski, joka kätkee allensa lukuisia sensoreita ja kameroita. Takana on puolestaan tähtimerkin sähköautojen designiin kuuluva täysleveä valonauha, joka loistaa luonnollisesti auton muiden valojen tavoin ledien voimin. Hieman yli 4,9 metrin pituisen EQE:n akseliväli on peräti 3,1 metriä, mikä tekee mittasuhteista varsin mäyräkoiramaiset sivulta katsottuna. Toisaalta sisätilojen pitäisi olla lähes limusiinitasoa, joten EQE saattaa jatkaa myös E-luokan taksiperinteitä sähkön voimin.
EQE:n pahimpiin kilpailijoihin kuuluu tietysti Tesla Model S, mutta myös tulossa olevat Audi A6 e-tron ja BMW i5 kilpailevat premium-sähköautojen sarjassa samoista asiakkaista. Münchenin autonäyttelyssä esiteltiin vasta yksi versio, eli takavetoinen EQE 350. Auton ulkonäköä voi höystää sporttisempaan suuntaan lisävarustelistalta löytyvällä AMG Line -paketilla, joka tuo mukanaan erilaisten puskurien sekä isompien pyörien ohella mm. urheilullisemmat istuimet. Sisustaan saa kattavasti keinonahkaa sekä erilaisia puukoristeita, ja esimerkiksi hierovat penkit kuuluvat ”Energizing Comfort” -teemalla mainostettuihin varusteisiin. Lisäksi saatavilla on EQS-isoveljestä tuttu MBUX Hyperscreen, joka kattaa käytännössä koko kojelaudan.
Suosittelemme
Teknisiin herkkuihin kuuluvat myös mm. biometrinen tunnistautuminen sekä lisättyä todellisuutta hyödyntävä navigaattori. Lisävarustelistalta voi poimia mukautuvan ilmajousituksen ja nelipyöräohjauksenkin EQS:n malliin. EQE 350:n yksi sähkömoottori tuottaa 215 kilowatin, eli 292 hevosvoiman tehon. Maksimivääntö on puolestaan 530 newtonmetriä ja akkukapasiteetti 90,6 kWh. Myöhemmin tarjolle tulee muitakin versioita, joiden joukkoon kuuluu myös toisen sähkömoottorin avulla toteutettuja nelivetomalleja.
EQE 350:n toimintamatkaksi kerrotaan 660 kilometriä WLTP-standardin mukaan mitattuna, ja pikalaturilla akut täyttyvät 10 prosentin tasosta 80 prosenttiin noin puolessa tunnissa. Vaikka auto esiteltiin jo nyt, tuotanto Saksan Bremenin tehtaassa alkaa vasta ensi kesänä. EQE:n hintojakin saataneen siis odotella vielä jonkin aikaa.