Mercedes esittelee syyskuisessa Münchenin autonäyttelyssä kahdeksan uutuusmallia – viisi niistä on täyssähköisiä

IAA:na tunnetun Frankfurtin autonäyttelyn taru päättyi kaksi vuotta sitten, mutta autoshow jatkaa täysin uudella konseptilla Münchenissä. Koronasta huolimatta näyttely päästään järjestämään syyskuun alussa, ja erityisesti saksalaismerkit ovat siellä vahvasti esillä.

Mercedes-Benz ilmoitti nyt esittelevänsä BMW:n kotikonnuilla kahdeksan uutuusmallia, joista viisi on täyssähköisiä. Tärkein Mersun sähköuutuuksista on E-luokan akkukäyttöisenä vastineena toimiva EQE, josta julkaistiin jo ensimmäiset tiiserikuvat. Muotoilultaan auto on pitkälti EQS-isoveljensä kaltainen, eli odotettavissa on sukkulanmuotoinen luiskaperä, jonka muotoilua on höystetty lokasuojien pullistuksilla ja täysleveällä ledinauhalla takana. Nokasta ei ole julkaistu vielä kuvia, mutta EQE saanee keulaansakin erottuvan valonauhan ja muiden sähkö-Mersujen kaltaisen umpinaisen maskin.

Myös EQE:n sisusta on tiiserikuvan perusteella lähes identtinen EQS:n kanssa. Lisävarustelistalta voi ruksia MBUX Hyperscreenin, jolloin käytännössä koko kojelauta toimii näyttöpintana. Kuvassa näkyvä digitaalimittaristo on todennäköisesti 12,3-tuumainen, kun taas keskinäyttö on peräti 17,7-tuumainen ja etumatkustajan näyttö myöskin 12,3-tuumainen. Vakiona keskiruutu on ilmeisesti ”vain” 12,8-tuumainen. Kuvasta erottuu myös, että keskikonsoli on ”leijuvaa” mallia ja ohjauspyörä on kolmipuolainen. Sisustan muihin herkkuihin lukeutuvat turbiininmalliset ilmasuulakkeet, tunnelmavalaistus ja tuulilasin heijastusnäyttö. Voimanlähteistä Mercedes ei ole kertonut vielä mitään, mutta perusmallit lienevät EQS:n tavoin takavetoisia ja tehokkaammat versiot nelivetoisia.

EQE:n ohella Stuttgartin tähtimerkki paljastaa Münchenissä historiansa ensimmäisen täyssähköisen AMG-mallin. Se on todennäköisesti EQS-valikoiman huipulle asettuva sporttiversio, jossa saattaa olla yli 760 hevosvoiman huipputeho. Tämän lukeman myötä luksusluokan sähkösedanissa olisi siis enemmän potkua kuin vaikkapa AMG GT Black Seriesissä. Lisäksi Münchenissä esitellään Mercedes-Maybachin sähkökonsepti, joka lienee äskettäin tiiserikuvissa nähty EQS-katumaasturin superluksusversio. Lisäksi Smart lanseeraa sähköisen crossoverin, ja EQB nähdään ensimmäistä kertaa Euroopan maaperällä.

Suosittelemme

Jäljelle jäävät siis kolme ei-täyssähköistä uutuutta. Ne ovat yli 800-hevosvoimainen Mercedes-AMG GT 73e -hybridi, S-luokan Guard-panssariversio sekä uuden C-sarjan farmarin pohjalta tehtävä All-Terrain-maastomeikkimalli. Upouutta SL:ääkin odoteltiin kovasti IAA:han, mutta 2+2-paikkainen avoauto paljastetaan todennäköisesti jo elokuussa Kalifornian Pebble Beachissa.

LähdeCarscoops

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Cybertruckin mainostettu luodinkestävyys joutuu testiin YouTube-videolla

Jos jotain väitetään luodinkestäväksi, niin tottahan toki amerikkalaiset kaivavat aseensa esille.

Opelilta tulee uusia katumaastureita – myös Frontera-mallinimi tekee paluun

Opelin mallistoon kuului 1990-luvulla Frontera-niminen maasturi, joka oli omaa sukua Isuzu. Nyt mallinimi tekee comebackin uuden katumaasturin perässä.

Korealaisesta kylmän sään kestävästä akusta odotetaan vastausta sähköautoilun talvimurheisiin

SK On -niminen korealaisfirma on suunnitellut kylmää kestäviä akkuja, jotka eivät menettäisi entiseen tapaan lataustaan.

Kolmimoottorinen Cybertruck kiskaisee 0-96 km/t vain 2,6 sekunnissa

Legendaarinen Car and Driver testasi Teslan 845 heppaista Cybertruckin lippulaivamallia, joka saavutti nopeimmin kiihtyvän lava-auton tittelin koko lehden historiassa.

Tyyliniekan uusimmat