Sotasankarimme Mercedes-avoautoklassikko on yhä liikenteessä

Uutena Suomeen myydyn Mercedes-Benz 230 Cabriolet b -klassikon ensimmäinen omistaja oli Mannerheim-ristin ritari nro 30 everstiluutnantti Hans Olof von Essen.

Sotasankarilta Tekniikan Maailma -lehden perustajalle

Nykyään Heikki Helmisen omistamaan klassikkoon liittyy mielenkiintoinen taustahistoria. Mercedes myytiin vuonna 1937 uutena Suomeen everstiluutnantiksi ylennetylle Hans Olof von Essenille, jonka isä kenraali Georg Didrik von Essen tunnettiin muun muassa innokkaana automiehenä ja moottoriurheilijana. Hänelle myönnettiin Vapaudenristin 2. luokan Mannerheim-risti nro 30 lokakuussa 1941.

Mercedes-Benz-230-Cabriolet-b-01

Essen oli osoittanut sodan aikana erinomaista johtajataitoa sekä rohkeutta, suorittaessaan äärimmäisiä ponnistuksia vaatineen ja pitkän takaa-ajohyökkäyksen, joka yllätti vihollisen, tuhoten neljä vihollisen komppaniaa sekä hajottaen vihollisen johdon. Von Essen itse haavoittui hyökkäyksessä.

Jatkosodan jälkeen von Essen toimi sotilasasiamiehenä Tukholmassa operaatio Stella Polarikseen liittyen mukanaan myös Mercedes, jonka jalkatilasta löytyvät edelleen omistuslaatta ja vuoden 1945 Ruotsin veromerkki. Mercedes säilyi von Essenin omistuksessa aina 1960-luvun alkuun asti, jolloin Tekniikan Maailma -lehden toinen perustajaveljeksistä Auvo Toivonen teki von Essenin kanssa autosta kaupat.

Auto kävi myös rintamalla – luodinreikä sufletissa

Mercedes periytyi Auvolta hänen pojalleen Pekka Toivoselle, ja 80-luvun taitteessa Mercedekselle löytyi koti Espoon automuseosta, jossa se oli esillä vuoteen 2002. Auto siirtyi Espoon automuseon aktiiviselle puuhamiehelle, joka 2000-luvun alussa laittoi Mercedeksen hiljaiseen myyntiin, jolloin Heikki Helminen käytti mahdollisuuden ostaa Mercedeksen.

Suosittelemme

Mercedes-Benz-230-Cabriolet-b-01

– Olin ollut Mercedes-harrastaja jo pitkään ja etsin kokoelmaani Cabriolet-mallia. Tiesin Mercedes 230:n historian, sillä kyseinen auto oli seissyt vuosia samassa museossa melkein oman autoni vieressä. Tein tarjouksen ja kaupat syntyvät. En etsinyt näin vanhaa autoa, mutta kun en löytänyt mitään järkevää uudempaa mallia niin ajattelin, että miksei se avoauto voisi vanhakin olla, Helminen hymyilee.

Mercedes seisoi useita vuosia Helmisen autotallissa kunnes auton entisöintityöt päätettiin aloittaa. Auto päätettiin konservoida mahdollisimman alkuperäiseen asuun. Kori purettiin, jarrut ja muu tekniikka huollettiin, jalopuiset kori- ja ohjaamorakenteet sekä kojetaulu korjattiin ja konservoitiin.

Myös moottori purettiin ja kunnostettiin läpikohtaisin. Maski ja puskurit kromattiin uudelleen, runko puhdistettiin ja maalattiin, ja auton kori maalattiin monien maalikerrosten alta paljastuneen alkuperäisen väriyhdistelmän mukaiseksi. Astinlaudat uusittiin, istuimet puhdistettiin ja ovien ja takaosan sivupaneelit verhoiltiin alkuperäisen mallin mukaisesti nahalla.

Mercedes-Benz-230-Cabriolet-b-01

Mercedeksen konservointityö valmistui vuonna 2014. Viimeiseksi säädettiin moottori, jonka jälkeen Mercedes museokatsastettiin alkuperäisen rekisteritunnukselle AF-357 elokuun 1. päivä vuonna 2014.

Mercedeksen historiasta tiedetään, että autoa käytettiin sodan aikana myös rintamalla. Tätä tietoa vahvisti entisöinnin aikana Mercedeksen sufletista eli kattokuomusta löytynyt pyöreä luodinreikä.

Mercedes-Benz 230 -tekniikkaa

Kuusisylinterisellä moottorilla varustettu 1937 Mercedes-Benz 230 Cabriolet b Typ W 143, on neljän hengen avoauto, jonka voimanlähteenä toimii suora 2229-kuutioinen kuutoskone. Moottori tuottaa 3600 minuuttikierroksella 40 kW (55 hv) ja tarjoaa 136 Nm:n maksimiväännön. Polttoaineensaannista vastaa Solex 30 JFKK kaksoisputouskaasutin. Auton 4.70 -perävälitys on mitoitettu siten, että nelivaihteisen ZF-vaihteiston avulla vaunun huippunopeus nousee 109 km/h.

Mercedes-Benz-230-Cabriolet-b-01

Auto rakennettiin alun perin samalle 2,7 metrin akselivälille kuin edeltäjänsä Typ 200 -malli. Klassikkoautomme on pidempää Lang-mallia, jossa akseliväli on 3,05 metriä. Edeltäneestä mallista mukaan periytyi muun muassa hienostunut jousitusjärjestelmä, joka koostuu edessä poikittaisesta lehtijousesta ja takana erillisistä lehtijousista ja heiluriakselista.

Neljän hengen avovaunulla on pituutta 4,4 metriä ja leveyttä 1,71 metriä. Auton kokonaispaino on 1 900 kg. Autossa on useita hienoja yksityiskohtia, kuten kromatut landauraudat, nahkaverhoilu, kromatut suuntavilkut, kromattu polttoainesäiliön korkki sekä varapyörien pidikkeet.

Suomessa nyt ja tulevaisuudessa

Helminen on ajanut arkiajot kymmeniä vuosia Mercedeksillä. Tällä hetkellä hän omistaa kymmenkunta museoikäistä Mercedestä.

– Von Essenin Mercedes on yhä hyvä, tasapainoinen ja pehmeää kyytiä tarjoava auto. Aina se on lähtenyt käyntiin vaikka olisi kuukausia tallissa seisonut.

Mercedes-Benz-230-Cabriolet-b-01

– Kovin kovaa en viitsi sillä ajella. Sellainen 80-90 km/h on hyvä matkanopeus, vaikka auto 109 km/h huippunopeuden omaakin. Olen osallistunut Mercedekselläni useisiin harrasteajoihin. Auton kuomun rakenne on kolmikerroksinen ja se on hyvin lämpöeristetty.

Helminen kertoo, että Mercedes-Benz 230 Cabrioletin 83 vuotta kestänyt matka jatkuu Suomessa yhä edelleen ja myös tulevaisuudessa.

– Ei von Essenin Mercedes minultakaan mihinkään lähde. Auto jää joskus lapsilleni, jotka myös haluavat, että se säilyy suvussamme.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

EU höllentää polttomoottoriautoja koskevaa Euro 7 -päästösääntöään

Eurooppalaiset ministerit sopivat lieventävänsä ”likaisia autoja” koskevaa ehdotustaan, joskin rengas- ja jarrupäästöt otetaan edelleen käyttöön.

Hyvää syntymäpäivää Rättäri – Citroën 2 CV täyttää 75 vuotta

Kaikkein ikonisimpiin automalleihin kuuluva Rättisitikka, eli virallisemmin Citroën 2 CV on ehtinyt jo 75 vuoden ikään. Citroën juhlistaa merkkipaalua omassa museossaan järjestettävän erikoisnäyttelyn avulla.

Polestar 3:n muotoilija kritisoi perunan muotoisia sähköautoja – ulkonäköä ei pitäisi uhrata aerodynamiikan alttarilla

Monet sähköautot ovat perinnetietoisten silmään vähintäänkin kummallisen näköisiä. Osittain tämä johtuu uutta teknologiaa korostavasta erikoisuudentavoittelusta, mutta tärkeämpi syy löytyy pyrkimyksestä mahdollisimman pieneen ilmanvastukseen.

Skoda on tehnyt jo kolme miljoonaa katumaasturia – jatkoa seuraa muutaman viikon päästä esiteltävän uuden Kodiaqin myötä

Skoda on parhaillaan juhlatunnelmissa. SUV-luokan autot muodostavat tätä nykyä merkittävän osan tšekkimerkinkin myynnistä, ja Skodan tuotantolinjoilta putkahti juuri ulos kolmen miljoonan valmistetun katumaasturin rajapyykin rikkonut yksilö.

Tyyliniekan uusimmat