Tämä auto jatkaa yli 50-vuotisia perinteitä uusin eväin – Mersun E-luokan coupé ja cabriolet saivat faceliftin

Mercedeksen keskiluokan coupé astui näyttämölle ensimmäistä kertaa jo vuonna 1969, kun W114-mallisarjan kaksiovinen versio esiteltiin. Tällä hetkellä tarjolla on nykyisen E-luokan pohjalta tehty kaksiovinen parivaljakko, joka päivitettiin juuri tuorein eväin.

Eemelin neliovisten mallien facelift esiteltiin jo aiemmin keväällä, ja nyt on elegantin coupén sekä avon vuoro. Ulkoiset muutokset noudattavat tuttua linjaa, eli maski levenee nyt alaspäin ja on hieman entistä vihaisemman näköinen. Myös puskureita sekä valoumpioita on viilattu, ja ledit ovat aina vakiona. Tarjolla on myös aiempaa aerodynaamisempia vannevaihtoehtoja auttamaan päästötalkoissa, ja värikartta on saanut neljä uutta vaihtoehtoa. Ne ovat Cirrus Silver Metallic, Graphite Grey Metallic, Mojave Silver Metallic sekä Designo-linjaa edustava Patagonia Red Metallic.

Sisällä hyödynnetään puolestaan tähtimerkin uusinta MBUX-käyttöjärjestelmää, jonka näytöt ovat vakiona 10,25-tuumaiset. Lisähintaan tarjolla ovat vielä isommat, eli 12,3-tuumaiset ruudut. Myös ratti on laitettu uusiksi, minkä huomaa entistä ohuemmista puolista. Tuoreen ohjauspyörän kehä tunnistaa ovatko kuskin kädet ratilla, jolloin ajoavustimet pystyvät reagoimaan tilanteeseen. Lisäksi ratin puolien kosketuspinnat toimivat nyt kapasitiivisesti älypuhelimen näytön tavoin.

Myös varashälytin on entistä fiksumpi. Se tunnistaa murtautumisten ja hinausyritysten lisäksi auton kokemat töytäisyt, joista lähetetään tieto omistajan puhelimeen sekä auton keskinäytölle seuraavan kerran startattaessa. Pellin allekin tulee uutta tekniikkaa, jossa hyödynnetään sähköapua. Esimerkiksi E 450 -mallin kolmilitrainen bensakuutonen saa lisäpotkua vaihteiston yhteyteen sijoitetusta 16 kilowatin sähkömoottorista, jolloin kokonaistehoa löytyy 367 hepan verran. Loppuvuodesta tulossa on vielä integroidulla starttigeneraattorilla varustettu nelosdiesel, joka tuottaa 265 hevosvoimaa.

Suosittelemme

Alkuvaiheessa bensamoottorien tehoskaala on 197-367 heppaa, kun taas dieseleissä on 194-340 pollea. Kuutoskoneiden mukana tulee aina neliveto, jonka saa myös osaan nelipyttyisistä versioista. Perusmallien lisäksi tarjolle tulee Mercedes-AMG:n käsialaa oleva E 53 4MATIC, jossa on jo 435 heppaa bensakuutosen ja sähköavun ansiosta. AMG:n tunnistaa parhaiten pystyripaisesta Panamericana-maskista sekä neljästä putkenpäästä, ja sisustaakin on höystetty sporttisemmaksi. Tuplaturbokasilla ryyditetty E 63 jää kuitenkin jatkossakin vain neliovisten Eemeleiden yksinoikeudeksi.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Brabus esitteli todellisen tehohybridin – Mercedes-AMG S 63:n viritetyssä versiossa on 930 heppaa ja rutkasti luksusta

Hybriditekniikalla ladatussa Mercedes-AMG S 63 E Performancessa on jo tehtaan jäljiltä nelilitraisen tuplaturbokasin ja sähkömoottorin yhteispelin ansiosta mukavat 802 hevosvoimaa. Tähtimerkin hovivirittäjä Brabus pistää kuitenkin vielä paremmaksi reilun 100 hepan verran.

Cybertruckin mainostettu luodinkestävyys joutuu testiin YouTube-videolla

Jos jotain väitetään luodinkestäväksi, niin tottahan toki amerikkalaiset kaivavat aseensa esille.

Opelilta tulee uusia katumaastureita – myös Frontera-mallinimi tekee paluun

Opelin mallistoon kuului 1990-luvulla Frontera-niminen maasturi, joka oli omaa sukua Isuzu. Nyt mallinimi tekee comebackin uuden katumaasturin perässä.

Korealaisesta kylmän sään kestävästä akusta odotetaan vastausta sähköautoilun talvimurheisiin

SK On -niminen korealaisfirma on suunnitellut kylmää kestäviä akkuja, jotka eivät menettäisi entiseen tapaan lataustaan.

Tyyliniekan uusimmat