Neliovinen Mercedes-AMG GT on ollut markkinoilla jo vuodesta 2018 lähtien, ja äskettäin auto sai pienen faceliftin. Neliovisen GT:n tehokkainta versiota ei ole kuitenkaan vielä esitelty.
Se nähdään ensi viikolla ovensa avaavassa Münchenin autonäyttelyssä. Supertehokkaasta hybridistä on kerrottu virallisesti jo kuukausia sitten, ja nyt Mercedes julkaisi uutuuden keulaa esittävän tiiserikuvan autoshow’n avautumista odotellessa. Auton mallimerkinnäksi tulee todennäköisesti GT 73e, jonka viimeinen kirjain viittaa hybriditekniikkaan. Nokalla murisevaa tuplaturbokasia täydentävät taka-akselille sovitettu sähkömoottori sekä erityisen kevyt akkupaketti.
Voimavaroiksi uumoillaan 816 hevosvoimaa ja tasan 1000 newtonmetrin maksimivääntöä, kun molemmat voimanlähteet ovat käytössä. Satasen nopeus pitäisi saavuttaa alle kolmessa sekunnissa, eli hybriditykki olisi pelkällä polttomoottorilla ryyditettyä GT 63 S:ää nopeampi monimutkaisemman tekniikan mukanaan tuomasta lisäpainosta huolimatta.
Tiiserikuvan perusteella 73e:n keulailme on lähes identtinen GT 63 S:n kanssa. Ainoastaan etupuskurin ilmanottoaukkoja reunustavat koristeet ovat hieman erilaiset, ja lisäksi etulokasuojiin tulee huippumallin statuksesta kertovat merkit. Tiiserikuvan yhteyteen laitettu “The calm before the roar” -lausahdus kertoo, että tämän AMG:n veekasi karjuu vielä tuttuun tyyliin, mutta kaupunkiliikenteessä voi lipua myös äänettömästi sähkön voimin.
Suosittelemme
Nykyinen Mercedes-AMG GT 63 S pitää hallussaan neliovisten luksusautojen kierrosennätystä Nürburgringin Nordschleifella, joten hybridi voi olla vieläkin nopeampi Eifel-vuoristossa kiemurtelevalla radalla. Kadulla AMG heittää suoran haasteen erityisesti Porsche Panamera Turbo S E-Hybridille.
Mercedes-Benzin muita uutuuksia IAA Mobility 2021 -nimisessä näyttelyssä ovat mm. sähköautolippulaiva EQS:n AMG-versio, täyssähköinen Maybach-konsepti, upouusi EQE sekä Smartin tulevasta crossoverista esimakua antava tutkielma.